Příchod Mikuláše, anděla a čerta – svátek, který téměř všechny děti očekávají nejen s radostí, ale i s obavami. „Existuje opravdu čert?“ „Opravdu čert odnáší zlobivé děti do pekla?“ „Je čert opravdu tak zlý, jak se o něm povídá?“ Hlavním cílem tohoto tematického plánu je ukázat a představit dětem čerta jako rošťáka, který je jim v mnohém podobný a zároveň děti zbavit strachu a obav (nebo je alespoň zmírnit) prostřednictvím her, aktivit a činností, které budou dítěti (dětem) příjemné.
Poznávání, zkoumání a objevování |
Jazyk a řeč |
Pohyb |
Umění: hudba, zpěv, kreslení, dramatizace |
Předmatematické činnosti |
3. „Karetní kouzlo“
|
2. „Jak vypadá čert?!“ (PODROBNĚ ROZEPSÁNO V PLÁNU)
|
1. „Cesta do pekla“ – zdolávání překážek proudem za sebou při chůzi
|
4. „Čertí čelenky“
|
2. Procvičování barev a hledání rozdílů při popisu čertů.
|
3. „Dobrý sluha, špatný pán“ (PODROBNĚ ROZEPSÁNO V PLÁNU) |
1. „Čertovský jídelníček“
|
2. „Čerti“
|
4. „Pekelní čerti“ (PODROBNĚ ROZEPSÁNO V PLÁNU)
|
3. „Hořlavé a nehořlavé“
|
4. „Co je to?“
|
1. „Když se čerti ženili“
|
2. „Čerti“
|
3. „Když se čerti ženili“ (PODROBNĚ ROZEPSÁNO V PLÁNU) |
3. Procvičování číselné řady (počítání již dříve naučených písniček)
|
5. Poslech a poznávání okolních zvuků
|
2. „Čertí rodinka“
|
1. „Čerti“ (PODROBNĚ ROZEPSÁNO V PLÁNU)
|
4. „Čertí šatna“
|
„Čertí bludiště“
|
3. „Poslech čerta“
|
1. „Já už budu hodný“
|
2. „Čerti v pekle“
|
4. „Písnička pro čerta“
|
3. „Ďábelské úkoly“ (PODROBNĚ ROZEPSÁNO V PLÁNU)
|
Úkol: skupinová konverzace – vytváření čerta podle popisu dětí (dle jejich fantazie a představ)
Pomůcky: dřevěná polínka, červená látka pod polínka, hrnec, čajové svíčky, zápalky, nahrávka tajemné hudby na CD, CD přehrávač, látky na zakrytí všeho rušivého (skříňky, televize atd.), lano na vymezení prostoru, barevné řetězy na výzdobu, čertí medailonky, pastelky, tmavé látky na zabalení těchto pomůcek: čertích rohů, paruky, kožichu, čertího ocasu, čertího jazyku z látky, koštěte, černé barvy na obličej, pytle na zlobily
Organizace: využití menšího prostoru v herně – odděleného clonou, společné sezení na koberci ve vymezeném prostoru s dostatkem místa pro každého
Příprava pro učitelky: ve vhodném prostoru herny zakrýt tmavými látkami vše, co by nějakým způsobem rušilo představu pekla, a na tyto látky zavěsit barevné papírové řetězy, prostor rozdělit lanem na dvě části – větší část pro děti na sezení, menší část pro učitelku, v menší části položit látku, na ní poskládat polínka a na ně hrnec znázorňující pekelný kotel, kamkoliv za zády učitelky umístit několik čajových svíček (chvíli před vstupem dětí do prostoru je zapálit – DBÁT NA BEZPEČNOST!), zároveň před vstupem dětí zapnout tajemnou hudbu, kolem rozmístit látky svázané do uzlíků – tyto uzlíky pak označit cedulkou s nápisem toho, co se uvnitř skrývá
Motivace: rozhovor o blížícím se svátku sv. Mikuláše + říkanka:
„Pojďte se mnou touhle branou.
Kam to vede? Kdo to ví?
Podívejte, kamarádi,
my jsme došli k čertovi!“
(autor neznámý)
Posezení dětí na výše zmíněném místě.
Plnění úkolu: Děti se v prostoru znázorňujícím peklo snaží společnou konverzací proměnit učitelku na čerta, společně vymýšlejí, co všechno by měl mít čert na sobě a jak vypadá. Učitelka se aktivně zapojuje do konverzace a nenásilnou formou vždy navede děti k potřebné odpovědi. V žádném případě nezavrhuje jiné možnosti a nápady, ale při potřebném hledaném slovu vhodným způsobem a slovy pozastaví konverzaci a rozváže uzlík s daným nápisem, např. kožich. Postupně se před zraky dětí přeměňuje – obléká, maskuje.
Závěr: Po úplné přeměně pak učitelka změní i hlas a ptá se dětí, jestli jsou hodné, kdo zlobí apod. Poté je požádá o zazpívání nějaké písničky, kterou se děti naučily ve školce.
Hodnocení: Za odměnu jim „čert“ předvede karetní kouzlo a dá všem obrázek čerta (medailonek – k vytisknutí v příloze), který si každý u stolečku vybarví. Společně pak obrázky, již s převlečenou učitelkou, nalepí na pruh čtvrtky a vytvoří si tak čertí čelenku. Během vybarvování vede učitelka s dětmi rozhovor, zda se její proměny v čerta bály. Pochválí je, v jakého čerta ji proměnily.
Autor díla: Lenka Prášilová, kresba Natálie Gablíková (6,5 let) |
Úkol: osvojení si poznatků o nebezpečnosti ohně
Pomůcky: velká zavařovací sklenice s vodou, zápalky, čajová svíčka, kousek papíru, látky, dřívka, kovu, jehličí, plastu, nitě a vlasu
Organizace: Děti sedí na židličkách v prostoru herny, učitelka provádí pokusy s ohněm v bezpečné vzdálenosti od dětí a dbá na celkovou bezpečnost, tzn. nejen bezpečnost dětí, ale i bezpečnost vlastní a bezpečnost okolních předmětů
Příprava učitelky: umístění stolu v prostoru herny s potřebnými pomůckami, společné rozmístění židliček s dětmi v bezpečné vzdálenosti od „pokusného“ stolu
Motivace: Rozhovor s dětmi – kladení otázek typu: „S čím si v pekle svítí – proč nemají tmu – nebo mají – co jim hoří pod kotlem?“ – a nad tím ohněm, nad tím kotlem všichni čerti čarují:
„To je žár, to je var.
Hip, hip, hurá! – Peklu zdar!“
Společný přednes.
Plnění úkolu: vedení skupinové konverzace na téma „oheň“ – jeho význam, správné zacházení a manipulace s ním, čím je pro nás nebezpečný – prostor pro vlastní zkušenosti dětí s ohněm
Závěr: praktická ukázka toho, co vše oheň spálí – třídění předmětů na hořlavé a nehořlavé
Hodnocení: celkové shrnutí – zpětná vazba, „Co si budeme pamatovat?“ + pochvala
Úkol: podporování tvořivosti, představivosti a fantazie při výtvarné činnosti – vytvoření ohně na velkou plochu prostřednictvím otisků rukou (společná práce) + mladší děti – kresba tuší hlavy čerta s vymalováním, starší děti – kresba tuší hlavy čerta s rozpracovanými obličejovými detaily (řasy, obočí atd.) + vymalování, ml. d. + st. d. – dolepení vlastních okopírovaných rukou
Pomůcky: velký arch papíru ve tvaru ohně, temperové barvy (červená, žlutá, oranžová, hnědá, bílá), tácky na barvu, hadr na utírání, tuše (černé, červené), špejle, štětce, kopírka na okopírování dětských rukou, nůžky, lepidlo
Organizace: Vytváření ohně bude probíhat již během ranního se scházení dětí – na stolečku v prostoru třídy, jednotlivé čerty budeme malovat až po svačině z důvodu uvolnění všech stolečků, jedna učitelka bude s dětmi při malování, aby jim poradila, a druhá učitelka bude odvádět skupinky dětí ke kopírce, kde si každé dítě okopíruje své ruce. V průběhu celé výtvarné činnosti by měly děti dbát na čistotu nejen své práce, ale i na čistotu sebe a svého okolí (tzn. např. nedotýkat se zabarvenýma rukama nábytku, koberce, jiných dětí apod., „nešermovat“ špejlí či štětcem kolem sebe čí proti jinému dítěti, stejně tak upozornit děti na bezpečnost práce s nůžkami).
Příprava učitelky: zajištění a příprava veškerých výše uvedených pomůcek
Motivace: proběhne prostřednictvím námětu „Dobrý sluha, špatný pán.“ – „Když jsme si ráno vytvořili oheň a opravdický oheň si i ukázali a popovídali si o něm, tak teď už nám jen zbývá k tomu našemu papírovému ohni vytvořit pěkné čertíky, ale ne ledajaké, ale pořádné pekelné, co všechny zlobivce a zlé lidi polekají!“
Plnění úkolu: je již částečně uvedeno v organizaci – v případě vytváření ohně se bude jednat o společnou – dobrovolnou tvorbu, neboť ne každému dítěti může být příjemné mít celou ruku od barvy. V případě kresby čertíků půjde o činnost jednotlivců. Po motivování dětí k činnosti a vzbuzení jejich zájmu, funguje učitelka už pouze jako pozorovatel, který děti během práce slovně povzbuzuje, chválí, popř. poradí, veškerá činnost je pak již zcela závislá na dovednostech, fantazii a představivosti každého dítěte.
Závěr: Během zasychání kreseb si děti vystříhají své okopírované ruce na papíře a po konečném zaschnutí je nalepí vedle čertí hlavy. Čertík pak bude vzbuzovat dojem zvednutých, strašících rukou.
Hodnocení: Učitelka děti povzbuzuje a chválí v průběhu činnosti. Celkové zhodnocení pak proběhne po společném umístění prací na nástěnku, kde se každý „pochlubí“ svým čertíkem a ostatní jej odmění potleskem.
Poznámka: Je možné, že na plnění tohoto úkolu budeme pracovat i více dní, a tak bude zhodnocena vždy hotová část dne. Zároveň se dětem sdělí, co dalšího se ještě zítra dodělá, a konečné zhodnocení – výše uvedené – pak proběhne až v úplném závěru.
Autor díla: Jiří Moučka |
Úkol: nácvik písně + využití meziher k vlastním pohybovým kreacím a hudebnímu doprovodu.
Pomůcky: Orffovy nástroje (bubínky, činely, ozvučná dřívka, škrabky, …), noty k písni „Když se čerti ženili“, klavír
Organizace: Předběžné seznámení s textem písně proběhne při jazykové chvilce formou deklamačních cvičení, společný zpěv písničky pak u klavíru a provádění pohybových kreací v prostoru herny.
Příprava učitelky: připravit si noty k písni a Orffovy nástroje pro děti
Motivace: „Takoví čerti nejenže umí kdekoho pěkně vystrašit, ale umí také pekelně zpívat, tancovat a do toho si pěkně rámusit. A protože i vy jste takový „čertíci“, tak to jistě dovedete také a k té nové písničce si to pak rovnou vyzkoušíme.“
Plnění úkolu: Děti se s textem seznámí již při jazykové chvilce, v ranním komunitním kruhu – společně proběhne vysvětlení textu písně a formou deklamačních cvičení snaha o jeho zapamatování. Před samotným zpěvem se děti rozezpívají prostřednictvím známých písniček. Poté se seznámí s melodií nové písně (text už částečně znají) a jen formou ozvěny se jej pokusí zpívat. Po zopakování dá učitelka dětem vybrat z Orffových nástrojů. Při zpěvu písně děti sedí v kleku na patách (nástroj drží v ruce), při hře mezihry se děti zvednou a začnou se libovolně pohybovat a zároveň doprovázet na své nástroje. Nejde o vytvoření zvučně lahodného a rytmicky stejného doprovodu, jde o prostor k vlastní improvizaci, která v celku všech dětí vyzní jako pekelný rámus. Dbát je potřeba pouze na to, aby zvuk doprovodných nástrojů nepřehlušil zvuk klavíru a děti tak včas poznaly, kdy mezihra končí a je čas se zpátky posadit a zpívat druhou sloku – po ní opět hraje učitelka mezihru se zpěvem na slabiky „tra la la la la“ a děti vše opakují stejně jako v mezihře předchozí. Kdo zvládne pohyb i hru na nástroj, může v mezihrách, spolu s učitelkou, přidat zpěv na slabiky „tra la la la…“.
Závěr: „Čertíci“ se položí na zem a zhluboka dýchají – po ďábelském tanci odpočívají.
Hodnocení: pochvala + malá odměna v podobě sladkosti, vnuknutí dětem nápadu, že tuhle píseň i s celým doprovodem mohou předvést čertovi, Mikulášovi a andělovi (až budou chodit), protože se jim velmi povedla.
Úkol: zdokonalování dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky – změny poloh a pohybů těla na místě při společném cvičení s lanem
Pomůcky: noty k úvodní písničce „Když se čerti ženili“, lano, „čertí ocásky“
Organizace: společné cvičení všech dětí, včetně učitelky – v prostoru herny
Příprava učitelky: přichystat lano, uplést „čertí ocásky“ z vlny podle počtu dětí, před cvičením otevřít okna (zjistit stav ovzduší)
Motivace: společný zpěv písničky „Když se čerti ženili“ s doprovodem klavíru + rozhovor o tom, co všechno čerti, kromě tančení „rejdováku“, umí (společně cvičit s lanem)
Plnění úkolu:
Průpravná část:
Pohybová hra: obměna hry na honěnou – každé dítě má v punčochách či teplákách zastrčený „čertí ocásek“ a libovolně se pohybuje po prostoru, musí však utíkat před honičem – zlým čertíkem, který se snaží ostatním čertíkům utrhat ocásky, protože sám žádný nemá. Ten, komu zlý čertík ocásek sebere, vypadává ze hry, posadí se stranou (např. na lavičku) a dále sleduje hru, popř. fandí nějakému svému čertímu kamarádovi.
Relaxace: „Unavení čertíci“ – uvolňování jednotlivých částí těla + vydýchávání vleže
Hodnocení: pochvaly v průběhu plnění jednotlivých částí
Úkol: plnění předmatematických úkolů ve skupině (uspořádání, orientace v prostoru, číselná řada) + rozvíjení tolerance a přizpůsobivosti
Pomůcky: CD přehrávač, nahraný čert na CD, pytlík s barevnými korálky, různé druhy kostek na postavení věže v čertím pytli + pexeso + sladkosti
Organizace: do kruhu rozestavěné stolečky v prostoru herny (každé družstvo stojí kolem jednoho stolečku), v každém družstvu je stejný počet dětí, rozdělení do skupin proběhne tažením barevných korálků
Příprava učitelky: rozestavět stolečky (+ jeden doprostřed na vzorovou věž), uložit kostky na sestavení předlohové věže do pytle a umístit je na uvedené místo, rozmístit obrázky pexesa v prostoru třídy (nejlépe tak, aby si toho děti nevšimly), přichystat barevné kuličky do pytlíku, do CD přehrávače vložit CD s nahrávkou čerta
Motivace: Učitelka již ráno vloží CD disk mezi hračky, o kterých ví, že si s nimi budou děti hrát, např. do košíku s autíčky. Ve chvíli, kdy jej někdo z dětí objeví, naváže s dětmi rozhovor o tom, kdo ho tam asi dal a proč, co je na něm nahráno atd. (prostor pro fantazii a představy dětí). Zároveň se s dětmi domluví, že si CD po svačině pustí a třeba tak společně odhalí záhadu CD disku mezi autíčky.
Plnění úkolu: Po spuštění CD se ozve hlas Lucifera, který se na začátku představí a poví dětem, že jim přišel dát tři úkoly – pokud je nesplní, tak propadnou peklu. Dovolí jim však pracovat ve skupinkách (v družstvech), do kterých se děti rozdělí vytažením barevné kuličky z pytlíku. Učitelka po každé Luciferově odmlce CD přehrávač pozastaví a děti provedou daný úkol. Po jeho splnění si děti poslechnou Luciferovo hodnocení.
Závěr: Nikdo nepropadne peklu a Lucifer děti poprosí, zda by mu společně zazpívaly písničku o čertech („Když se čerti ženili“). Následně je pochválí, požádá učitelku, ať za odměnu rozdá dětem malou sladkost. V závěru ještě pohrozí, že pokud by ale přeci jen někdo zlobil, tak se spolu setkají v pekle. S ďábelským smíchem se rozloučí.
Hodnocení: probíhá po každém úkolu, a to samotným Luciferem. Učitelka vždy, než toto Luciferovo hodnocení spustí, dětem úkol sama zkontroluje, popř. poradí, pomůže, aby všichni úspěšně úkol splnili a nikdo nepropadl peklu. V úplném závěru i sama učitelka děti ještě jednou pochválí.
UPOZORNĚNÍZodpovědně a s ohledem na děti zvažte, zda je pro ně nahrávka s hlasem Lucifera opravdu vhodná a zda dokážete děti i v takové napjaté chvíli pozitivně motivovat, povzbuzovat a i přes strašidelný hlas z nahrávky jim dodávat pocit klidu a bezpečí. Z vlastní zkušenosti vím, že nahrávku je možné přežít naprosto bez újmy na zdraví, ale je opravdu potřeba zvážit nejen věkové složení dětí, ale především jejich psychické rozpoložení a psychickou odolnost. Pokud usoudíte, že pro vaše děti není (z jakýchkoliv důvodů) nahrávka vhodná, pak lze „Ďábelské úkoly“ splnit naprosto v klidu. Náhradní možností může být čtená forma, tedy místo CD disku děti objeví dopis od Lucifera (viz příloha), který učitelka postupně čte, a děti plní úkoly. |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: