Při sestavování metodik k oděvním workshopům mne vždy zajímají netradiční přesahy v pojetí oděvu. Oděv nevnímám jako módní záležitost, nýbrž jako svébytný prostředek k výtvarnému vyjadřování, které často vyústí v prostorový objekt, plastiku či samostatný nebo nositelný artefakt.
Výtvarné etudy jsou neodmyslitelnou součástí všech mých rozsáhlejších workshopů. Tvoří důležitou motivační složku a umožňují překlenout zažité a obecné chápání oděvu, jsou cestou k četným experimentům a přispívají k formování vlastních názorů a postojů k dané problematice.
Výtvarná interpretace experimentální filmové projekce Františka Týmala na výstavě Setkání uchem jehly, která byla doprovodným programem Mezinárodního filmového festivalu krátkých filmů (Brněnská šestnáctka). Žáci měli za úkol zachytit, zafixovat pohyblivý obraz, a to ryze textilními prostředky, které současně korespondují s názvem výstavy. Žáci pracovali ve skupině.
SŠ, SOŠ, Gymnázium, VOŠ, VŠ
60–80 minut
1. výtvarná interpretace foto: Jitka Petřeková |
2. výtvarná interpretace foto: Jitka Petřeková |
Výtvarná interpretace díla osciluje na hranici s interním tvůrčím prožitkem a výtvarnou reflexí na dané dílo.
Vybraný filmový obraz Františka Týmala je v podstatě mechanicky i chemicky perforovaný filmový materiál, skrze který se promítá světlo, a pomocí staršího a speciálně upraveného diaprojektoru se obraz pohybuje.
Výtvarná aktivita reaguje bezprostředně na běžící obraz, který je promítán na stěnu.
V místě projekce jsme na stěnu umístili netkanou textilii (lze použít i cokoliv jiného – papír, plstěná metráž, lepenka apod.), kterou žáci výtvarně pojednávali.
Žáci se soustředili na vizuální stránku filmu, vnímali světla a stíny, struktury, tvary, barvu a pomíjivost daného „obrazu“. Mohou jej nerušeně sledovat a přemýšlet o něm, mohou do něj zcela spontánně vstupovat a výtvarnými technikami na něj reagovat.
Záleželo na jejich vlastním vnímání a prožitku. Jednalo se o jejich vlastní volbu. Co a v jakém rozsahu zachytí či zafixují na plátno, záleželo jen na nich samotných, stejně tak, jakým způsobem a jakou technologií šití (druh stehu) budou pracovat. Obraz/film se promítal opakovaně v přesných intervalech, což umožňovalo se průběžně vracet k těm vizuálním strukturám či formám, které toho či onoho zaujaly. Nebylo to však striktní vodítko.
Program rozvíjí prostorovou i plošnou představivost, vizuální paměť a koncentrované vnímání. Znovu podněcuje spontánní výtvarné projevy a přirozenou potřebu sebevyjádření.
Výsledný „záznam“ neboli zastavení pohybu neboli obrazu (nabízí se nesčetné množství možností, jak vzniklý artefakt pojmenovat) žáci doprovodili krátkým komentářem bezprostředně poté, kdy se přes něj stále promítal filmový obraz.
Později jsme již za světla ze stěny sejmuli onen „záznam“ či nově vzniklý výtvarný artefakt a diskutovali jsme o celkovém procesu, o pocitech, které jej provázely, i o výsledku (který vlastně nebyl důležitý).
3. výtvarná interpretace foto: Jitka Petřeková |
4. výtvarná interpretace – výsledný artefakt foto: Jitka Petřeková |
František Týmal: Absolvent audiovizuálních studií na FAMU se soustavně věnuje experimentálnímu filmu s využitím nových médií a s přesahy do výtvarného či divadelního umění. Spolupracuje s Národním filmovým archivem, FAMU a se společností Freecinema.
Jelikož přístup k experimentálním filmům není běžnou záležitostí výchovně-vzdělávací praxe, můžeme se sami s žáky pokusit podobný film vytvořit. Myslím si, že tento samotný proces tvorby filmu podnítí vizuální představivost mnohem více a žáci efektivně zužitkují i své poznatky a dovednosti se současnými digitálními technologiemi.
a) analogová technologie (pomocí starých kinofilmů a diaprojektoru).
b) digitální technologie (pomocí mobilních aplikací a dataprojektoru).
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.