Již v mateřské škole (tedy u dětí předškolního věku) se můžeme zaměřit na jejich originalitu a spontaneitu tvůrčího projevu a snažit se je co nejlépe motivovat a vtáhnout do prožitku, reflektovat a podporovat mezi dětmi dialog, rozvíjet sociální a emoční inteligenci, respektovat jedinečnosti a vzájemné odlišnosti.
Příspěvek se může stát inspirací pro tvůrčí učitelky, které se snaží odhalit právě tyto dosud skryté rozdíly nebo shody mezi dětmi, a to prostřednictvím uměleckých aktivit reflektovaných v dětské skupině.
ACHICH a EJCHUCHU
|
Když šel do práce ale pan Ejchuchu – to bylo rámusu a povyku. Každý hned poznal, že je to pan Ejchuchu. Zpíval si, poskakoval… Ale co vám to povídám, vy budete zase určitě vědět lépe než já, jak chodí pan Ejchuchu. Můžeme si to vyzkoušet.1 Učitelka nechá děti dostatečně vydovádět. Střídali jsme obě postavy ve společné improvizaci, po skončení jsme si povídali o tom, ve které postavě jsme se cítili lépe a proč. |
Cestou do práce míjel pan Achich spoustu krás a zajímavostí... Ale v tom šeru jejich krása nikdy tolik nevynikla – spící stromy a kytičky uzavřené do sebe, tráva neurčité barvy… Občas míjel ale i pár ošklivostí, jako třeba odpadky poházené kolem přeplněných popelnic. Tichounce si povzdychl a pokračoval v chůzi dál až dorazil do své práce…
To pan Ejchuchu také cestou do práce míjel spoustu krás a zajímavostí – kytičky a stromy, které se těšily ze slunečních paprsků stejně jako on, ale i popelnice, které sloužily lidem k úschově jejich odpadků. Jak by to tu na sídlišti bez nich asi vypadalo? Pomyslel si občas pan Ejchuchu a po pár krocích už byl ve své práci.
|
Komu je dneska do achich a komu do ejchuchu?
A dále jsme si povídali na téma: Proč mi je dneska achich? Proč je mi ejchuchu? Mohlo by mi něco náladu zlepšit, či naopak pohoršit?
Děti byly náhodně (tažením barevných korálků) rozděleny do čtyř tvůrčích skupin – dvě „Achich skupiny“ a dvě „Ejchuchu skupiny“.
Pan Achich a pan Ejchuchu jako KLUBÍČKO, ŠÁTEK a KNOFLÍKPředstavte si děti, že bychom pana Achicha a pana Ejchucha proměnili v klubíčka, šátky a nebo dokonce v knoflíky. Které klubíčko (šátek a knoflík) a proč by byl pan Achich nebo pan Ejchuchu? |
Děti jsou už z předchozí činnosti a náhodným tažením barevných korálků rozděleny v herně do čtyř skupin na pány Achichy a pány Ejchuchy. Každá skupina má za úkol vybrat z hromady klubíček, šátků a knoflíků ty, které budou nejlépe vystihovat a představovat jejich pána Achicha nebo Ejchucha, a svůj výběr pokud možno slovně zdůvodní.
Jak se vám dařilo klubíčko, šátek a knoflík společně vybrat – domluvili jste se mezi sebou bez problémů, a nebo s obtížemi? Jak jste si poradili při obtížích? Proč jste vybrali předměty právě těchto barev?
Pan Achich a pan Ejchuchu – postavičkaKdyž už jste vybrali dané předměty, tak bychom si z nich mohli pana Achicha a pana Ejchucha rovnou vyrobit. Klubíčko by mohlo představovat hlavu pana Achicha (Ejchucha), na kterou byste vybrali a nalepili vhodný obličej. Ten vyberete z množství těchto obrázků. Jak se bude váš pan Achich nebo pan Ejchuchu tvářit? Dokážete se zatvářit také tak? |
Děti pokračují ve skupinové práci. Tentokrát si vyzkoušejí prostorovou tvorbu a za společného úsilí vyrobí postavičku svého pána. Z různých druhů a výrazů obličejů (ke stažení na internetu) vyberou ten, který bude znázorňovat právě jejich pana Achicha nebo pana Ejchucha (starší děti mohou obličej samy nakreslit). Vybraný (nebo nakreslený) obličej nalepí na klubíčko představující hlavu a tuto přidělají na tyčku s podložkou, na kterou ještě předtím navléknou vybraný šátek. Na šátek s pomocí učitelky přišijí knoflík se štítkem „Pan Achich“ nebo „Pan Ejchuchu“.
Co se vám na panu Achichovi nebo panu Ejchuchovi líbí, jakou má náladu a proč? Co umí váš pan Achich nebo Ejchuchu?
Cesta do práce pana Achicha a Cesta do práce pana EjchuchaVzpomenete si ještě podle příběhu, který jsem vám četla (vyprávěla), jak vypadalo probuzení a cesta jednotlivých pánů do práce? Poznáte to i na fotografiích (obrázcích)? Dokážete vybrané obrázky seřadit tak, jak šly v příběhu za sebou? Když už se vám povedlo vše správně seřadit a nalepit, tak by bylo hezké, kdybychom i tomu kartonu dali nějaký barevný kabátek a nejlépe takový, který by se hodil k nalepeným fotografiím. Vytvořte tedy jeden velký barevně sladěný a sjednocený obraz, který ponese název „Cesta do práce pana Achicha“ a „Cesta do práce pana Ejchucha“. |
Pokračování ve skupinové práci. Jednotlivé skupinky dětí mají za úkol vybrat z fotografií (obrázků) na zemi ty, které patří k panu Achichovi nebo Ejchuchovi a seřadit je v časové posloupnosti podle úvodního příběhu na kartonový pruh a tam je i nalepit. Následně pomalovat vodovými barvami celý kartonový pruh (případně cokoliv dokreslit – fantazii se meze nekladou) a to v barvách podobným těm na vybraných fotografiích (sjednotit tak barevně karton s fotografiemi).
Karton zavěsit a nahoru přilepit nápis „Cesta do práce pana Achicha“ nebo „Cesta do práce pana Ejchucha“ a před to postavit vytvořenou postavičku z předchozí činnosti.
Která fotografie tě nejvíce zaujala a proč? Jakou cestu do práce (nebo do školky) by sis vybral ty a proč? Komu je teď po odvedené práci do achich a komu do ejchuchu (proč)?
(Při vycházce může učitelka dětem ukázat místa, kde fotografie pořizovala, a zároveň půjčit dětem fotoaparát k zachycení toho, co cestou zpátky nejvíce zaujme samotné děti.)
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.