Tento celoškolní projekt se uskutečnil v červnu 2007. Hlavní program proběhl ve škole v přírodě ve Střelských Hošticích. Na projektu žáci pracovali asi 6 týdnů. Připravovali si referáty, nacvičovali svá vystoupení a vyráběli předměty související s tématem, které měli zadané, i věci ke svému vystoupení. To, co žáci vyrobili, se použilo na výstavku, kterou jsme rovněž uspořádali ve škole v přírodě. Měli jsme zapůjčené i různé předměty, např. bustu faraóna, papyrus, bič na otroky, různé sošky a suvenýry z Egypta. Tyto předměty jsme použili na výstavku. Součástí výstavky byla i mapa Egypta a dva testy, které si pro své spolužáky připravily starší děti. Děti si společně se svými učiteli věci na výstavku samy instalovaly a opatřily dvojími popisky.
Při plánování projektu jsme mysleli na to, aby se všechny naše děti zapojily, proto jsme zvolili témata, která by byla adekvátní věku dětí i jejich možnostem. Pro nejmenší děti jsme vybrali téma o zvířatech v Egyptě, písničky a jednoduché hádanky. Starší děti měly program o životě v Egyptě ve starověku a dnes, jiné zase o egyptských božstvech. Další dvě třídy si připravily povídání a praktickou ukázku mumifikace v Egyptě, do které zapojily formou soutěže i další žáky. Nejstarší žáci naší základní školy seznámili ostatní se starověkými památkami, jako jsou pyramidy a chrámy. Žáci osmého ročníku svými referáty ostatním přiblížili přírodní podmínky a různé zajímavosti o Egyptě. Žáci praktické školy uvařili pro ostatní egyptské jídlo - kuskus s rozinkami, medem a se zeleninou. Zajímavé bylo i povídání o líčení a oblékání ve starověkém Egyptě. Součástí programu bylo promítání videa o Egyptě starověkém i dnešním.
Program projektového dne:
Fotografie z projektu
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Projekt Afrika
![]() |
T
ento celoškolní projekt proběhl v lednu v roce 2007. Program probíhal ve dvou dopoledních blocích a jednom odpoledním. Součástí programu byla i ochutnávka afrických pokrmů, africká hudba a tanec. Cílem bylo seznámit žáky především s kulturou a zvyky v Africe, základním vzděláváním i problémy současné Afriky. Na projektu s námi spolupracovala nezisková organizace Kwaafrika, jejíž členové žáky naší školy seznámili se životem a kulturou především ve východní a jižní Africe.
Projekt trval asi 6 týdnů a žáci se na něm podíleli svými referáty. Týkaly se některých zemí východní a jižní Afriky, cestovatelů a objevitelů, přírodních podmínek i zvířat, dokonce problematiky nemoci AIDS, tolik v Africe rozšířené. Děti měly také možnost nakreslit obrázek nebo vyrobit nějaký předmět související s tematikou Afriky (talismany, masky, bubínky apod.). Mohly pracovat individuálně nebo ve skupinách. Z prací žáků jsme uspořádali výstavku, kde nechyběl ani test znalostí pro malé i velké žáky. Všechny referáty byly napsány v běžném tisku i v Braillově písmu.
![]() |
Program:
Některé z referátů žáků školy na téma Afrika:
Somálsko (Eva Kadlecová, 7. ročník)
Somálsko patří mezi nejchudší státy světa. Leží v tzv. africkém rohu u Adenského zálivu a Indického oceánu.
Emil Holub (Iva Žílová, 9. ročník)
Narodil se 7. října 1847 v rodině lékaře v Holicích. V únoru roku 1872 ukončil studium a získal titul doktor medicíny. Intenzivně poznával přírodu, zabýval se problematikou přírodovědných sběrů zpracováním získaných druhů hmyzu ptáků a dalších zvířat, především jejich preparací. Již v květnu 1872 se vydává na vytouženou cestu do Kapského města 1. Holubův pobyt v Africe trval víc jak 7 let. Do Evropy se vrátil v roce 1879, přivezl řadu zajímavých předmětů.
Ve Vídni se seznámil s Růženou Hofovou a v listopadu se s ní oženil. 22. listopadu 1883 vyplula další výprava do Afriky, která získávala cenné přírodovědné a etnografické předměty. V září 1887 se Emil Holub vrátil domů. Holubovy výzkumy budily respekt ve vědeckých i společenských kruzích, nepodařilo se mu ale získat prostor pro umístění svých rozsáhlých sbírek ani v Praze ani ve Vídni, proto je začal postupně prodávat a rozdávat. Třetí výpravu již neuskutečnil, neměl síly na návrat do Afriky, zklamání a nemoci provázely poslední léta jeho života. Zemřel 21. února 1902 ve Vídni, kde byl také pohřben.
Gorila horská (Pavel Beneš, 6. ročník)
Gorila horská žije ve střední Africe. Udržuje se však jenom v Rwandě v přírodní rezervaci, mohou žít ve vysokých horách až 4000 metrů nad mořem. To jim umožňuje dlouhá, huňatá srst. Jen obličej a ruce mají lysé. Gorily mají čtyři končetiny, širokou hruď a dlouhé ruce, které mohou sahat do jakéhokoliv směru. Mají zploštělý obličej. Gorily mohou vážit až 200 kg. Hlavní potravou goril jsou listy, výhonky a stvoly, divoká cibule, divoký celer, kopřivy a měkká kůra. Potravu vyhledávají v malých skupinách.
Samice rodí jedno mládě, které je 4 - 6 měsíců zavěšeno na břiše matky. Mládě zůstává u matky až do jejího dalšího porodu asi po třech letech. Gorily žijí v 10 až 12 členných skupinách. Tlupu vede starší samec se šedinami na hřbetě, jedním nebo dvěma mladšími a pěti nebo šesti samicemi s mláďaty. Za soumraku se skupina uloží k odpočinku. Samec většinou na zem, samice s mláďaty do hnízd na stromech. Gorily jsou jedny z nejmírnějších a nejklidnějších zvířat. Žijí velmi pomalým rytmem. Samec s postříbřeným hřbetem vládne celé skupině.
Krokodýl nilský (Filip Šnajdr, 6. ročníku ZŠ)
Krokodýl je největší a nejznámější mořský plaz. Krokodýl Nilský se vyskytuje na Madagaskaru. Před lety žil v celé Africe, ale teď jen v některých jejích částech. Tento úbytek se stal kvůli brutálním zásahům člověka. Krokodýl Nilský měří okolo 7 až 8 metry.
Je zbarven podle svého prostředí - hnědý třeba jako bláto, matně zelený jako vodní rostliny. Je vybaven mnoha zuby kuželovitého tvaru, které při zlomení či vypadnuti se ihned začnou obnovovat. Pohyb Krokodýla je přerušovány běh po končetinách a plazení po břichu. Je masožravý. Je to predátor. Většina krokodýlů se živí rybami, ale větší jedinci dokáží ulovit i zebru. Buduje si hnízdo, do kterých líhnou svá vejce s tvrdou skořápkou, mláďata mají asi 30 cm a všechny hlídá samice. Po vylíhnutí jsou přenesena do vody. Mláďata se nejprve živí hmyzem a potom rybami.
Počet druhů krokodýlu je 13. Dožívají se věku 50 - 75 let. Před 100 lety byla móda mít kožené kabelky a boty z krokodýlí kůže, proto se krokodýli stali ohroženým druhem. Lidé je zbytečně zabíjeli a chytali. Je trestné prodávat krokodýlí kůži, ale přesto se to děje.
Projekt měl tři fáze:
Celoškolní projekt jsme připravili ve spolupráci s Židovským muzeem a jeho lektorským oddělením. Třídám byla přidělena témata týkající se samotného Izraele, židovských svátků, kulturních a společenských tradic. Lektorky jednotlivým třídám jejich téma představily a daly podněty, jak na nich pracovat a připravit pro ostatní. Žáci i učitelé na jednotlivých tématech zhruba 6 týdnů pracovali. Třídy také navštívily s průvodkyní pražský židovský hřbitov i synagogu a získaly tak přímý vhled do židovské kultury.
7. 11. 2007 se konal projektový den, kdy každá třída měla svoji prezentaci. Na tento den byli pozváni také rodiče a přátelé naší školy. Žáci formou referátů, scének, výrobků a písniček své téma ostatním představili. Studenti praktické školy upekli cukroví podle receptů židovské kuchyně. Někteří žáci připravili pro ostatní test a křížovku s židovskou tematikou, jiní v rámci výtvarné výchovy vyrobili v keramice nebo v rámci pracovních činností výrobky související s touto tématikou. Uspořádali jsme výstavku, kde byly tyto výrobky vystaveny.
Projektového dne se zúčastnily lektorky z Židovského muzea, které vystoupení žáků komentovaly a doplňovaly dalšími zajímavostmi. Odpoledne si mohli žáci vyzkoušet své znalosti při vyplňování testů a křížovek, které byly potom vyhodnoceny. Žáci 9. ročníku navštívili Terezín, kde absolvovali prohlídku bývalého koncentračního tábora, zřízeného jako shromažďovací tábor pro židovské obyvatelstvo.
Projekt přispěl nejen k rozvoji vědomostí o židovské kultuře, ale i k rozvoji kompetencí, protože byl prakticky zaměřen. Důležitou součástí byla spolupráce s mimoškolními institucemi. Zpracování průřezových témat formou projektu se nám dobře osvědčilo, proto v tomto školním roce chystáme další projekty.
Program projektového dne:
Fotografie z našeho projektu
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.