Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Programování na prvním stupni
Odborný článek

Programování na prvním stupni

23. 4. 2015 Základní vzdělávání
Autor
Ing. Vladimíra Pavlicová

Anotace

Programování rozvíjí myšlení, lze přirovnat k dovednosti psát. Praktické tipy pro učitele na prvním stupni, kteří do svých hodin chtějí základy programování začlenit.

„Programování je jako učit se psát – je to nový způsob, jak zorganizovat své myšlení a vyjádřit své myšlenky,“ tvrdí Mitchel Resnick, vedoucí skupiny, která stojí za vznikem aplikace ScratchJr.[1] Tato aplikace navazuje na známý Scratch s cílem přiblížit programování dětem ve věku 5 – 7 let a rozvíjet jejich schopnost informatického myšlení. Učitelům přináší možnost poznat, jakým způsobem jejich žáci přemýšlejí.

Hezká grafika, hravost a příkazy ve formě obrázkových ikon mají potenciál oslovit žáky vstupující do školního procesu. S trochou nadsázky se tak mohou prvňáčci naučit dříve programovat než číst. Mohou vytvářet své vlastní příběhy a hry, čímž rozvíjí nejen svou kreativitu, ale také schopnost pracovat se symboly, což dále uplatní např. v hodinách matematiky. Aplikace ScratchJr (www.scratchjr.org/) je v současné době volně dostupná pro iPady, v brzké době by se ale měla objevit i verze pro systém Android. Na webové stránce je k dispozici také manuál vysvětlující jednotlivé funkce (ikony), návod na vytvoření několika jednoduchých příběhů a modelové plány vyučovací hodiny.

Náhled aplikace ScratchJr

Přidávat postavičky lze v levé části obrazovky (ikona Plus), kliknutím na ikonu Štětce se dostaneme do grafického editoru, ve kterém si můžeme postavičku přizpůsobit dle svého vkusu (lze změnit barvu, dokreslit nebo odebrat různé části). Pro odstranění postavičky stačí ikonu dlouze stisknout, aby se objevil křížek. Postavičky můžeme přemístit na libovolné místo na scéně pouhým přetažením. Scény (pozadí) lze měnit prostřednictvím ikony Krajina.

Pro příkazy, které jednotlivé postavičky rozpohybují, je určena dolní část obrazovky. Uspořádány jsou tematicky do skupin, každá skupina je barevně odlišená. Tvary ikon napomáhají příkaz správně umístit, zapadají do sebe jako puzzle. K dispozici jsou příkazy pro pohyb, vložení zvuku a textu, načasování, jednoduchou podmínku či cyklus. Vytvořený příběh lze přehrát pomocí ikony Zelená vlajka v horní části obrazovky. Ikona Domečku slouží pro uložení projektu a návrat do hlavního menu.

Aplikace ScratchJr je samozřejmě jen jednou z možností, jak děti hravou formou seznámit s principy programování a rozvíjet jejich myšlení. Programování na prvním stupni bude také tématem masivního on-line kurzu v rámci European Schoolnet Academy, který začíná 20. dubna 2015 a potrvá 5 týdnů. Je určen primárně pro učitele, ale zcela zdarma jej mohou absolvovat i další zájemci o danou problematiku. Cílem kurzu je nejprve diskutovat otázku, proč by programování mělo být začleněno do výuky i u mladších žáků a jaké dovednosti jsou pro programování důležité. Těžiště kurzu bude spočívat v představení užitečných nástrojů a výukových materiálů, které mohou učitelé ve svých hodinách zaměřených na programování využít. Pro úspěšné absolvování nejsou potřeba předchozí znalosti z oblasti programování, stačí mít k dispozici připojení na internet a udělat si čas zhruba 2 hodiny kdykoli během týdne. Bližší informace včetně registrace jsou k dispozici na www.europeanschoolnetacademy.eu/web/how-to-teach-computing-/course

European Schoolnet Academy v průběhu roku realizuje různé masivní on-line kurzy věnující se aktuálním tématům ve vzdělávání (např. využití tabletů ve výuce, rozvoj kompetencí, inovativní výuka matematiky a přírodních věd). Jedná se o aktivitu evropského sdružení European Schoolnet (EUN), které je v České republice zastoupeno Domem zahraniční spolupráce. Více informací je k dispozici na webu www.dzs.cz/eun či emailu euncr@dzs.cz



[1] http://www.scratchjr.org/about.html

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Ing. Vladimíra Pavlicová

Hodnocení od recenzenta

Tým RVP.CZ
23. 4. 2015
Autorka předkládá inspiraci k aktivitám v oblasti rozvoje informatické gramotnosti dětí mladšího školního věku. Jsou zde nastíněny možnosti využití vybraných aplikací pro tuto cílovou skupinu dětí. Nepředkládá dogma, co je pro výuku nebo vývoj dítěte nezbytné, avšak čtenáře může podpořit v rozvoji jeho představ o rozměrech primárního vzdělávání. Článek není dlouhý, přesto (nebo možná právě proto) je velmi podnětný.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Článek pro obor:

Informační a komunikační technologie 1. stupeň