Odborné články Základní vzdělávání 3x Habsburská monarchie po třicetileté válce
Odborný článek

3x Habsburská monarchie po třicetileté válce

8. 2. 2008
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Zdeněk Sotolář

Anotace

Žák hledá, třídí a hodnotí informace z různých zdrojů. Jak využít odborný text, obrazový materiál a historický dokument?
Evokace znalostí

1. hodina

Pro zopakování základních vědomostí o nástupu Habsburků na český trůn, o vzniku habsburské monarchie, propuknutí rozporů se stavy i o průběhu a výsledcích třicetileté války jsem zvolil metodu třídění pojmů a vytváření jednoduchých myšlenkových map. Žáci pracovali v malých skupinách, každá dostala nakopírované listy (viz příloha 1) s různými pojmy z našich dějin v období od roku 1500 do roku 1648. Tyto listy žáci nejdříve rozstříhali, aby mohli vytvářet trsy pojmů, které pak v podobě jednoduché myšlenkové mapy nalepovali na papíry (A3). Žáci byli předem upozorněni, že jednak nemusí vyčerpat všechny pojmy, jednak mohou do myšlenkových map sami dopisovat. Neměli k dispozici žádné zdroje. Na konci hodiny pak proběhla „u kulatého stolu" společná prezentace vytvořených myšlenkových map.

Práce se zdroji informací

Odborný text

2. - 3. hodina

Vstupem do vlastního tématu 3x habsburská monarchie po třicetileté válce byla individuální práce s odborným textem (viz příloha 2), ke kterému žáci dostali sadu otázek a úkolů (viz příloha 3). V první hodině si žáci volili sami, které otázky a úkoly písemně zpracují, ve druhé hodině jsem pak zadal ty otázky a úkoly, kterým se v první hodině snažili spíše vyhnout. Mezi oběma hodinami musí učitel samostatnou práci samozřejmě vybrat a vyhodnotit. Žáci měli tendenci vyhýbat se tvořivým úkolům (dopis historické postavě), které byly proto zadány v následující hodině.

Varianty:

Sadu otázek (viz příloha 3) je možné upravit, změnit nebo doplnit podle situace a schopností žáků ve třídě (je možné srovnat vybraný text se zněním textu v libovolné učebnici). Úkoly zaměřené na pouhé vyhledávání a orientaci v textu můžeme vyhradit pro slabší žáky nebo žáky se SPU. Nebude-li dostatek času, stačí otázky a úkoly v příloze 3 vytřídit na vhodný počet a celkové práci s odborným textem věnovat pouze jednu vyučovací hodinu.

Obrazový materiál

4. hodina

Další hodina navázala na informaci o tureckých válkách vedených Habsburky, zejména císařem Leopoldem. Kdo vlastně Turci byli? Víme o nich něco? Žáci dostali do větších skupiny pracovní list (viz příloha 4), na kterém není vůbec žádný text, ale pouze sada obrázků (všechny lze najít na http://www.obrazky.cz/). Úkolem bylo nejdříve pochopit a pojmenovat souvislost s probíranou látkou (Vymysli název pro pracovní list) a následně se pokusit všechny obrázky v dané souvislosti interpretovat. Žáci obvykle souvislost s tureckými válkami rychle pochopili a pro pracovní list volili názvy jako Turci, Turecká kultura, nebo obecněji Islám. Nakonec proběhla prezentace a diskuse: Jak by asi vypadal obrázkový portrét nás Čechů?

Nápověda:

  • Turecká vlajka a na ní typický půlměsíc, který najdeme i na vlajkách dalších islámských zemí.
  • Mešita s minarety, minaret v lednicko-valtickém areálu, Modrá mešita, mezi pěti pilíři islámu je pravidelná modlitba.
  • Vodní dýmka, se kterou se pojí nejen tabák, ale i hašiš (to žáci poznali bezpečně).
  • Džezva na přípravu kávy, turecká káva, ale také vídeňská káva (turecké obléhání Vídně v roce 1683). Účel nádoby žáci pochopili, název ovšem neznal nikdo.
  • Turecký med k mému překvapení žáci ještě poznali.
  • Skupina nahých žen možná připomene harém, i když máme před sebou slavný Ingresův obraz Turecká lázeň (tady žáci nejvíce - snad ze studu - váhali).
  • Žena a její zahalená tvář evokuje otázku postavení ženy v islámské společnosti, učitel může připomenout fundamentalistickou společnost některých islámských zemí (většinou těch chudých).
  • Orientální tanečnice s mečem kontrastuje s představou úplně zahalených islámských žen, dnes oblíbená aktivita jako zdravotní a kondiční cvičení.
  • Koberec jako tradiční výrobek mnoha islámských zemí, vidíme, jak vypadá tkaní koberce tradičním způsobem (stav), jednak hotový „modlák" s typickým výklenkem.
  • Arabské písmo, Turci ovšem píší latinkou a nejsou ani semitským národem, nápis v tradiční zelené znamená Alláh, kaligrafie, role arabštiny v islámských zemích, korán.

Historický dokument

5. hodina (6. hodina)

Poslední hodina je věnována práci s historickým dokumentem, úryvkem Pragmatické sankce, vydané císařem Karlem VI. Příloha č. 5 nabízí text dokumentu, slovníkové heslo o Karlovi VI. a sadu otázek a úkolů. Po hlasitém přečtení dokumentu byli žáci rozděleni do skupin tak, aby vznikly dvě paralelní trojice, které se zabývaly prvními devíti otázkami z pracovního listu, skupiny mohly - podle daných pravidel - vzájemně konzultovat a výsledek pak žáci zapsali na tabuli.

Pravidla pro skupiny:

  • Ze skupiny může odejít pouze jeden „sběrač informací".
  • Nesmí s sebou nosit žádné psací potřeby. Jediným médiem pro přenos informací je paměť.
  • Navštívit může kteroukoliv skupiny.
  • V roli sběrače se žáci mohou střídat.

Následovala stručná prezentace výsledků skupinové práce.

Ve druhé části hodiny žáci individuálně psali novinovou zprávu. Pracovní list připomíná v záhlaví hlavní žurnalistické zásady pro psaní zprávy (viz příloha 6). Ideální by bylo zpracování na PC pomocí textového editoru! Napsané zprávy jsem vybral, vyhodnotil a (s pomocí nástěnkářů) je prezentoval formou galerie na třídní nástěnce a komentoval je v následujících hodinách.

Varianty:

V jedné třídě jsem v časové tísni psaní zprávy zadal jako domácí úkol. Kdyby naopak chtěl někdo věnovat této části více prostoru (6. vyučovací hodinu), mohl by zadání rozšířit na odlišné zpracování zprávy v seriózním a bulvárním tisku, nebo věnovat více místa stavbě zprávy (titulek - podtitulek - perex - tělo zprávy). Rozbor lze také udělat po dohodě a ve spolupráci s češtinářem v hodině českého jazyka/komunikativní a slohové výchovy.

Zbývající tři otázky z pracovního listu (příloha 6) mohou zůstat pro domácí práci, aby následující hodinu otevřely cestu k navazujícímu tématu České země po třicetileté válce (iniciály JAK, přejímání z němčiny, Bílá hora). V průběhu celé práce lze samozřejmě individuální a skupinové činnosti střídat odlišným způsobem.

Obrázky:
Turecký med: www.pregel.cz/... [cit. 2008-31-1]
Džezva: www.kuvarica.net/... [cit. 2008-31-1]
Turecká vlajka: www.levanta.cz/... [cit. 2008-31-1]
Vodní dýmka: eshop.vodni-dymka.cz/... [cit. 2008-31-1]
Ingres: www.yogaturkey.co.uk/... [cit. 2008-31-1]
Modrá mešita: praha.astro.cz/... [cit. 2008-31-1]
Koberec: www.turecko.cz/photos/modlak.jpg [cit. 2008-31-1]
Orientální tanečnice: www.alsia.info/... [cit. 2008-31-1]
Tkaní koberce: foto.havran.info/... [cit. 2008-31-1]
Alláh: www.arasale.com/... [cit. 2008-31-1]
Žena v tradičním oblečení: media.novinky.cz/... [cit. 2008-31-1]
Leopold: www.rvi.be/... [cit. 2008-31-1]

Literatura a použité zdroje

[1] – KOHOUTKOVÁ, H.; KOMSOVÁ, M. Dějepis na dlani. 1. vydání. Olomouc : Rubico, 2005. ISBN 80–7346-057–2.
[2] – KVIRENC, Jan; LUNETOVÁ, Eliška. České dějiny do roku 1914 / Historie v dokumentech. Liberec : Dialog, 2006. ISBN 80-86761-43-6.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
90.82 kB
PDF
Příloha 1
pdf
118.16 kB
PDF
Příloha 2
pdf
95.7 kB
PDF
Příloha 3
pdf
176.76 kB
PDF
Příloha 4
pdf
170.9 kB
PDF
Příloha 5
pdf
77.15 kB
PDF
Příloha 6

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Zdeněk Sotolář

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných informačních a komunikačních prostředků, přemýšlí o nich, reaguje na ně a tvořivě je využívá ke svému rozvoji a aktivnímu zapojení se do společenského dění

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Mediální výchova
  • stavba mediálních sdělení
  • Základní vzdělávání
  • Multikulturní výchova
  • Kulturní diference

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

Pracovní listy, Přílohy 1 – 6