1. hodina
Pro zopakování základních vědomostí o nástupu Habsburků na český trůn, o vzniku habsburské monarchie, propuknutí rozporů se stavy i o průběhu a výsledcích třicetileté války jsem zvolil metodu třídění pojmů a vytváření jednoduchých myšlenkových map. Žáci pracovali v malých skupinách, každá dostala nakopírované listy (viz příloha 1) s různými pojmy z našich dějin v období od roku 1500 do roku 1648. Tyto listy žáci nejdříve rozstříhali, aby mohli vytvářet trsy pojmů, které pak v podobě jednoduché myšlenkové mapy nalepovali na papíry (A3). Žáci byli předem upozorněni, že jednak nemusí vyčerpat všechny pojmy, jednak mohou do myšlenkových map sami dopisovat. Neměli k dispozici žádné zdroje. Na konci hodiny pak proběhla „u kulatého stolu" společná prezentace vytvořených myšlenkových map.
Odborný text
2. - 3. hodina
Vstupem do vlastního tématu 3x habsburská monarchie po třicetileté válce byla individuální práce s odborným textem (viz příloha 2), ke kterému žáci dostali sadu otázek a úkolů (viz příloha 3). V první hodině si žáci volili sami, které otázky a úkoly písemně zpracují, ve druhé hodině jsem pak zadal ty otázky a úkoly, kterým se v první hodině snažili spíše vyhnout. Mezi oběma hodinami musí učitel samostatnou práci samozřejmě vybrat a vyhodnotit. Žáci měli tendenci vyhýbat se tvořivým úkolům (dopis historické postavě), které byly proto zadány v následující hodině.
Varianty:
Sadu otázek (viz příloha 3) je možné upravit, změnit nebo doplnit podle situace a schopností žáků ve třídě (je možné srovnat vybraný text se zněním textu v libovolné učebnici). Úkoly zaměřené na pouhé vyhledávání a orientaci v textu můžeme vyhradit pro slabší žáky nebo žáky se SPU. Nebude-li dostatek času, stačí otázky a úkoly v příloze 3 vytřídit na vhodný počet a celkové práci s odborným textem věnovat pouze jednu vyučovací hodinu.
4. hodina
Další hodina navázala na informaci o tureckých válkách vedených Habsburky, zejména císařem Leopoldem. Kdo vlastně Turci byli? Víme o nich něco? Žáci dostali do větších skupiny pracovní list (viz příloha 4), na kterém není vůbec žádný text, ale pouze sada obrázků (všechny lze najít na http://www.obrazky.cz/). Úkolem bylo nejdříve pochopit a pojmenovat souvislost s probíranou látkou (Vymysli název pro pracovní list) a následně se pokusit všechny obrázky v dané souvislosti interpretovat. Žáci obvykle souvislost s tureckými válkami rychle pochopili a pro pracovní list volili názvy jako Turci, Turecká kultura, nebo obecněji Islám. Nakonec proběhla prezentace a diskuse: Jak by asi vypadal obrázkový portrét nás Čechů?
Nápověda:
Historický dokument
5. hodina (6. hodina)
Poslední hodina je věnována práci s historickým dokumentem, úryvkem Pragmatické sankce, vydané císařem Karlem VI. Příloha č. 5 nabízí text dokumentu, slovníkové heslo o Karlovi VI. a sadu otázek a úkolů. Po hlasitém přečtení dokumentu byli žáci rozděleni do skupin tak, aby vznikly dvě paralelní trojice, které se zabývaly prvními devíti otázkami z pracovního listu, skupiny mohly - podle daných pravidel - vzájemně konzultovat a výsledek pak žáci zapsali na tabuli.
Pravidla pro skupiny:
Následovala stručná prezentace výsledků skupinové práce.
Ve druhé části hodiny žáci individuálně psali novinovou zprávu. Pracovní list připomíná v záhlaví hlavní žurnalistické zásady pro psaní zprávy (viz příloha 6). Ideální by bylo zpracování na PC pomocí textového editoru! Napsané zprávy jsem vybral, vyhodnotil a (s pomocí nástěnkářů) je prezentoval formou galerie na třídní nástěnce a komentoval je v následujících hodinách.
Varianty:
V jedné třídě jsem v časové tísni psaní zprávy zadal jako domácí úkol. Kdyby naopak chtěl někdo věnovat této části více prostoru (6. vyučovací hodinu), mohl by zadání rozšířit na odlišné zpracování zprávy v seriózním a bulvárním tisku, nebo věnovat více místa stavbě zprávy (titulek - podtitulek - perex - tělo zprávy). Rozbor lze také udělat po dohodě a ve spolupráci s češtinářem v hodině českého jazyka/komunikativní a slohové výchovy.
Zbývající tři otázky z pracovního listu (příloha 6) mohou zůstat pro domácí práci, aby následující hodinu otevřely cestu k navazujícímu tématu České země po třicetileté válce (iniciály JAK, přejímání z němčiny, Bílá hora). V průběhu celé práce lze samozřejmě individuální a skupinové činnosti střídat odlišným způsobem.
Obrázky:
Turecký med: www.pregel.cz/... [cit. 2008-31-1]
Džezva: www.kuvarica.net/... [cit. 2008-31-1]
Turecká vlajka: www.levanta.cz/... [cit. 2008-31-1]
Vodní dýmka: eshop.vodni-dymka.cz/... [cit. 2008-31-1]
Ingres: www.yogaturkey.co.uk/... [cit. 2008-31-1]
Modrá mešita: praha.astro.cz/... [cit. 2008-31-1]
Koberec: www.turecko.cz/photos/modlak.jpg [cit. 2008-31-1]
Orientální tanečnice: www.alsia.info/... [cit. 2008-31-1]
Tkaní koberce: foto.havran.info/... [cit. 2008-31-1]
Alláh: www.arasale.com/... [cit. 2008-31-1]
Žena v tradičním oblečení: media.novinky.cz/... [cit. 2008-31-1]
Leopold: www.rvi.be/... [cit. 2008-31-1]
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025