Oči mhouří, ospalý je,
slunce ráno pozdě vstává,
duchny mlhy natřepává.
A co vrabci? Kdo jim stele?
Kdo dá dříví na postele?
Na větvi se vyspali,
nejsou vůbec ospalí.
(možno dohledat v souboru pro MŠ - písničky pro 4 roční doby)
Využití písničky říjen bylo týdenním projektem. Děti se nejdříve seznámily s písničkou, a pak následovalo dokreslování omalovánky k ději písně. Úkolem bylo dokreslit, co pan malíř zapomněl. V našem případě to byla vlákna na pavučině, paprsky na sluníčku, vrabci na větvi a drobné větvičky na stromě. Základ si děti vytvořily lihovou fixou a dále kolorovaly aqva pastelkami a strouhaným progresem.
![]() |
![]() |
Poté jsme vyrazili do okolní přírody s fotoaparátem, hledali jsme pavučinky babího léta a fotili si je. Fotografie jsme si vytiskli na formát A4 a podle nich kreslili černým centorfixem strukturu pavučiny.
![]() |
V závěru týdne děti vytvářely velkou pavučinu na balící papír. Při vytváření vláken pavučiny byly použity silné trojhranné obyčejné tužky. Do této pavučiny pak děti dokreslovaly pavoučky podle obrázků z encyklopedií, ze kterých jsme si společně předčítali. Na kresbu pavoučků jsme použili špejle namáčené v černé tuši. Společné jsme si při aktivitách průběžně zpívali píseň „Říjen“.
![]() |
![]() |
2/ UVOLNĚNÍ RUKY (pěna na holení)
Příprava na kreslení pěnou na holení je velice jednoduchá. Na stolečky natáhneme průhledné igelitové ubrusy. V rozích je upevníme kovovými sponkami na ubrus a na ně nastříkáme pěnu na holení. Děti dlaněmi rozetřou pěnu po celé ploše stolečku, a pak do takto připraveného podkladu kreslí prsty. Opakovaně mohou povrch uhladit a kreslit nový obrázek. Dětem dáme k této aktivitě k dispozici kyblík s čistou vodou a suché hadry, do kterých se průběžně dle potřeby utírají. Po skončení aktivity ubrusy osprchujeme a necháme uschnout. Také dětské oblečení, které si děti při aktivitě ušpinily, stačí nechat uschnout, nezůstanou na něm žádné skvrny.
![]() |
Cílem aktivity v její úvodní fázi je úplné uvolnění ruky od ramene přes loket až k drobným svalům prstů.
Na zem natáhneme celý arch balícího papíru a položíme kolem něj na zem dostatečné množství pastelek se silnou stopou. Dětem vysvětlíme, že až začne hrát hudba, nebudou kreslit žádný obrázek, ale jen nechají pastelku po papíře tancovat v rytmu hudby. Děti se mohou volně pohybovat kolem balícího papíru a mění si pastelky podle toho, jak chtějí.
V následujících dnech pak děti mají děti k dispozici rámečky vystřižené z bílé čtvrtky ve tvaru čtverce, obdélníku, trojúhelníku a kruhu. Tyto rámečky si nalepí podle své vlastní volby na jakékoliv místo pokresleného balícího papíru, mohou ještě barevně dotvořit pastelkami a pak kreslí do rámečku obrázek špejlí namáčenou v černé tuši. Při všech zmíněných aktivitách děti poslouchají dětskou relaxační hudbu, nebo vhodné nahrávky klasické hudby.
![]() |
![]() |
Pro kreslení sněhových vloček zmizíkem použijeme velkou plochu balícího papíru, kterou děti celou potřou za pomoci štětce inkoustem. Před samotným kreslením necháme dětem prohlížet zvětšené obrázky struktury sněhových vloček a povídáme si o jejch souměrnosti i o tom co nám mohou připomínat. Tyto obrázky necháme následně ležet volně v prostoru tak, aby se na ně děti mohly kdykoliv podívat. Při této aktivitě můžeme dětem pouště písničky se zimní tématikou, či dětskou relaxační hudbu. Děti pracují ve skupině tak dlouho, dokud není vločkami zaplněna celá plocha balícího papíru potřeného inkoustem. Děti upoutá samotná technika, při které jde vlastně o odkrývání povrchu tvořeného zmizíkem.
![]() |
![]() |
Obrys vánočního stromečku předkreslíme dětem lihovou fixou a děti jej následně kolorují Progresem nastrouhaným řezátkem (okolí stromečku i jeho vnitřní část). Obtiskáváním bramborových tiskátek, která se pravidelně střídají, vznikají logické řady – řetězy na stromku. Děti pracují ve dvojicích tak, že každé má jeden druh tiskátka a musí se mezi sebou domlouvat na jejich pravidelném střídání. V závěrečné části pracuje skupina dětí s lihovými fixami. Společně se nejdříve poradíme, jaké řetězy ještě lze nakreslit, různé linie a vzory černé čáry. Učitelka může vedle dětí položit předkreslené vzory. Děti pak provádějí různé typy linie zleva doprava.
![]() |
![]() |
Pravidelné chvilky s grafomotorikou zařazujeme vždy 1x týdně (nebo 2x měsíčně). Děti při této činnosti vždy pracují v nízké poloze se silnými pastelkami a sedí tak, že mají jedno koleno pod zadečkem a druhé pod bříškem. Toto zajistí rovné postavení zad a souměrnost lopatek při aktivitě. V rytmu písničky, básničky či říkadla kreslí, doplňují či obtahují linie a různé tvary. Důležité je, aby byly současně v aktivitě ruka, pusa i oči, čímž se stimuluje spolupráce obou mozkových hemisfér.
![]() |
![]() |
Hlava ruce, nohy krk,
ty jsi holka, nebo kluk?
Břicho, prsty, nebo dlaně, podívej se chvilku na ně.
Společně si povídáme,
na co naše tělo máme.
(text básně možno dohledat v metodickém souboru "Duhový strom")
Na obkreslování lidské postavy použijeme celý arch balícího papíru. Děti pracují ve dvou skupinách. Chlapci dotvářejí postavu chlapce a děvčata, děvčátko. Učitelka obkreslí dvě z dětí ze třídy silnou lihovou fixou, která se nerozpije při vybarvování anylínovými barvami. Děti tímto grafickým materiálem dokreslí detaily obličeje i oblečení a následně společně kolorují anylínovými barvami. Opět dětem připomínáme, že při práci na zemi je nutné mít jedno koleno pod bříškem a druhé pod zadečkem.
![]() |
![]() |
V závěru velice stručně shrnuji další možné aktivity, které můžeme přirozeně a opakovaně zařazovat při práci s předškolními dětmi. Jelikož je možné k těmto aktivitám zhlédnout videonahrávky přímo z dopoledních činností probíhajících v MŠ a s podrobným popisem, použiji pro dokreslení hypertextové odkazy ke zmíněným videonahrávkám s textem.
Děti mají velice rády kreslení na nafukovací balonky. Používáme vždy lihové fixy, kterými se děti při této činnosti nezašpiní a barvy se z balonků nesetřou. Takto vyzdobené balonky používáme na výzdobu třídy při různých slavnostech, nebo na ně kreslíme odlišné výrazy tváře, když se učíme vnímat mimoslovní komunikaci.
Podobná je také aktivita, kdy s dětmi kreslíme na velký nafukovací míč s kontinenty. Tento velký nafukovací globus lze objednat prostřednictvím internetového obchodu, či v metodickém katalogu Educa. Na tento nafukovací globus se kreslí rychlomazacími fixami.
Pro děti je velice zajímavou aktivitou rozfoukávání barevných z barevných tuší a jejich následné roztírání a dokreslení špejlí. Takto děti malovaly bacily.
U nejstarší věkové skupiny dětí již nabízíme také grafický materiál s velmi tenkou stopu. Toto vede děti k vystižení detailů a posílení jemné motoriky. K tomuto účelu nabízím dětem při výtvarných aktivitách tenké černé centrofixy.
Při práci s předškolními dětmi se velice často používá také kreslení do krupice. V našem případě nám truhlář vyrobil dřevěné podnosy, do kterých jsem dětem nasypala dětskou krupici. Děti do ní mohou kreslit buď prsty, nebo obtiskovat, či zkoušet stopu různých předmětů - masážní míček, kamínky, dřívka apod.
Jako poslední uvádím aktivitu, kterou mají děti velice rády a je přirozeným posilováním grafomotoriky v neomezeném prostoru. Mám na mysli využití chodníkových kříd při pobytech venku. Může jít o činnosti spontánní, či řízené učitelkou. V řízené aktivitě děti kreslily město s domem, kde bydlí a následně spojovaly cestami tak, aby se mohly navštěvovat s kamarády.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.