Materiál nabízí trochu jiné sestavení hodiny českého jazyka, zapojení i méně úspěšných žáků se zaměřením na individuální potřeby každého žáka.
V běžné základní škole je vhodné text využít ve 3. a 4. ročníku. U žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, zejména se specifickými poruchami učení (dyslexie, dysortografie), je tento materiál možné používat i ve vyšších ročnících.
Žáci pracují individuálně ve školním či domácím prostředí po zacvičení učitelem / speciálním pedagogem. Jednotlivá cvičení je vhodná rozložit do více dnů, pak na každý den připadá jedno cvičení.
S materiálem může pracovat každý žák ve třídě nebo jen někteří žáci / skupina žáků (např. žáci s poruchami učení – dyslexie a dysortografie). Každý den je vhodné udělat jen jedno cvičení, doporučujeme dodržet řazení úkolů.
Jedná se o ucelený, strukturovaný materiál, který tvoří 12 úkolů. Dokončení všech úkolů by mělo proběhnout v průběhu dvou až tří týdnů.
Text je psaný běžným písmem, bez zvýraznění tak, jak je žákům v tomto věku obvykle předkládáno v učebnicích.
KAPR
Znáte mě: šupináče nebo naháče. Hloupý nejsem. Jednou jsem dokázal zmizet rybářovi i s prutem. To mě pak měchýř nadnášel! Chtěl jsem žít do sta let. Nakonec jsem si řekl: „Proč? Pro sebe?“ Hlavní je být přece k něčemu. A vy mě máte rádi, že? Jsem kapr obecný. Váš obyčejný vánoční kapr.
Jedná se o slova, která již žák zná z přečteného textu. Nyní procvičuje čtení izolovaných slov a navíc procvičuje zrakové a prostorové vnímání.
kapr |
hloupý |
nejsem |
jednou |
jsem |
prutem |
nadnášel |
chtěl |
sta |
řekl |
proč |
pro |
hlavní |
přece |
obecný |
vánoční |
nadnášel | jednou | hloupý | vánoční | ||
řekl | pro | ||||
kapr | |||||
sta | proč | přece | |||
hlavní | chtěl | prutem | |||
jsem | obecný | nejsem |
Zvýraznění slov (nebo jejich částí) napomáhá méně úspěšným čtenářům či žákům se specifickou poruchou čtení snáze číst slova (= technika čtení), a tím umožňuje zaměřit pozornost na obsah čteného.
Pozn.: U slabších čtenářů bývá mnoho energie vydáno na přečtení slov a vět (= techniku čtení) a již nezbývá prostor pro vnímání obsahu textu.
KAPR
Znáte mě: šupináče nebo naháče. Hloupý nejsem. Jednou jsem dokázal zmizet rybářovi i s prutem. To mě pak měchýř nadnášel! Chtěl jsem žít do sta let. Nakonec jsem si řekl: „Proč? Pro sebe?“ Hlavní je být přece k něčemu. A vy mě máte rádi, že? Jsem kapr obecný. Váš obyčejný vánoční kapr.
Žák s textem již několikrát pracoval, proto nyní bez předlohy textu doplňuje slova tak, jak si je pamatuje. Toto cvičení má význam především v tom, aby žák prokázal, že textu rozumí, že jej vnímá. Pokud zvolí jiné slovo a text nezmění význam, je to v pořádku.
KAPR
Znáte ……: šupináče nebo ………..... Hloupý ……..... Jednou ……....... dokázal …………...rybářovi i …...... prutem. To mě pak ………..... nadnášel! Chtěl jsem ……... do …….. let. Nakonec jsem si ……...: „Proč? Pro sebe?“ ……..... je být přece …... něčemu. A vy mě …….... rádi, že? Jsem …...… obecný. Váš obyčejný ……….... kapr.
Tímto cvičením si opět připomíná úplný text, jeho obsah.
KAPR
Znáte mě: šupináče nebo naháče. Hloupý nejsem. Jednou jsem dokázal zmizet rybářovi i s prutem. To mě pak měchýř nadnášel! Chtěl jsem žít do sta let. Nakonec jsem si řekl: „Proč? Pro sebe?“ Hlavní je být přece k něčemu. A vy mě máte rádi, že? Jsem kapr obecný.Váš obyčejný vánoční kapr.
Tímto cvičením žák opětovně procvičuje vnímání obsahu čteného, kdy vyškrtává "naplavená" slova tak, aby se význam příběhu zásadně nezměnil.
KAPR
Znáte mě: Vánoce šupináče nebo a naháče. Hloupý ryba nejsem. Jednou Mikuláš jsem dokázal pěkně zmizet O rybářovi i s velký prutem. To mě jídlo pak měchýř šupina nadnášel! Chtěl jsem salát žít do sta podběrák let. Nakonec čert jsem si šupinou řekl: „Proč? Anděl Pro sebe?“ Hlavní je návnada být přece pstruh k něčemu. A vy ryby mě máte rádi, že? Jsem nadílka kapr obecný.Váš losos obyčejný dárek vánoční kapr.
Žák na již dobře známém textu procvičuje pravopis – schopnost rozlišovat hranice slov ve větě (odděluje od sebe jednotlivá slova svislou čarou). Tato schopnost bývá u žáků se specifickou poruchou pravopisu velmi často oslabena.
KAPR
Znátemě:šupináčenebonaháče.Hloupýnejsem.Jednoujsemdokázalzmizetrybářoviisprutem.Toměpakměchýřnadnášel!
Chtěljsemžítdostalet.Nakonecjsemsiřekl:„Proč?Prosebe?“Hlavníjebýtpřecekněčemu.Avyměmáterádi,že?Jsemkaprobecný.Vášobyčejnívánočníkapr.
Žák na již dobře známém textu procvičuje pravopis – dovednost rozlišovat délku slabik a ostatní diakritiku. Tato schopnost bývá u žáků se specifickou poruchou pravopisu velmi často oslabena.
KAPR
Znate me: supinace nebo nahace. Hloupy nejsem. Jednou jsem dokazal zmizet rybarovi i s prutem. To me pak mechyr nadnasel! Chtel jsem zit do sta let. Nakonec jsem si rekl: „Proc? Pro sebe?“ Hlavni je byt prece k necemu. A vy me mate radi, ze? Jsem kapr obecny.Vas obycejny vanocni kapr.
Žák na již dobře známém textu procvičuje pravopis, uplatňování gramatických pravidel.
KAPR
Znáte m__: šup__náče nebo naháče. Hloupý nejsem. Jednou jsem dokázal zm__ze__ r__bářovi i s prutem. To mě pak měch__ř nadnášel! Chtěl jsem ž__t do sta le__. Nakonec jsem s__ řekl: „Proč? Pro sebe?“ Hlavn__ je b__t přece k něčemu. A v__ m__ máte rád__, že? Jsem kapr obecn__.Váš ob__čejn__ vánočn__ kapr.
U tohoto cvičení jde především o co nejpřesnější techniku čtení u již známého textu s jinou grafickou úpravou.
KAPR
Znáte mě: šupináče nebo naháče.
Hloupý nejsem.
Jednou jsem dokázal zmizet rybářovi i s prutem.
To mě pak měchýř nadnášel!
Chtěl jsem žít do sta let.
Nakonec jsem si řekl: „Proč? Pro sebe?“
Hlavní je být přece k něčemu.
A vy mě máte rádi, že?
Jsem kapr obecný.
Váš obyčejný vánoční kapr.
Učitel využije přílohu a věty ze cvičení 12 rozstříhá podélně podle přiloženého obrázku. Žáci poté jednotlivě, případně i ve dvojici či skupině skládají nejdříve horní a dolní část věty, poté mohou složit celý důvěrně známý příběh O kaprovi.
Jedná se o závěrečný úkol celého materiálu. Žáci procvičují zrakovou syntézu, kdy skládají k sobě horní a dolní část věty, orientaci ve větě a souvětí a především pak opět obsah čteného.
![]() |
Autor díla: Petra Pšeničková |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.