Příspěvek vzniknul v rámci projektů pořádaných o.s. Aisis.
Projekt PŮDA je připraven pro 2. a 3. ročník. Obsahuje 4 části, které můžeme použít v uvedené souvislosti, nebo každý samostatně:
- horniny a nerosty
- půda
- třídění odpadu
- uhlí a ropa
Příloha 1 - Schéma - příloha
Část Půda se dobře hodí jako úvodní část k dalšímu projektu o rostlinné říši. Část Třídění odpadu může pokračovat dalšími aktivitami a programem k informovanosti dětí o životním prostředí a jeho ochraně. Záleží na tom, kolik pozornosti chceme ekologickému námětu věnovat. V naší třídě se podařilo zavést třídění odpadu za finanční pomoci rodičů a částečně ovlivnit také třídění odpadů v domácnostech.
Jako domácí úkol jsme dětem na letní prázdniny zadali pěstování rostliny. Děti si měly o pěstování psát poznámky, rostlinu nakreslit, vyfotografovat nebo ji přinesly v květináči po prázdninách ukázat. Byli jsme se podívat na kladenské haldě, kde už čtyři roky jedna firma ze strusky vyrábí štěrk využívaný ve stavebnictví. Denně odjede z haldy 100 nákladních automobilů potřebného materiálu, který by se např. musel získat ukrajováním kopce někde, kde je třeba jinak hezká příroda. Navíc jde o důležitý způsob recyklace odpadu, který tvoří jednu z dominant našeho města.
Co nám připadá důležité u plánování výprav mimo školu - zařídit si čas tak, abychom se ještě mohli do školy vrátit a upevnit poznatky dětí (případně se k tématu vrátit hned druhý den ráno). Společně si vše připomenout a na flip sepsat informace, které děti dohromady poskládají. Potom následuje samostatná práce - napsat záznam do sešitu, použít informace na flipu, ilustrovat.
Stavba planety země
Připravit:
- výukový videofilm a PC program k tématu
- skládačku pro vytvoření schématu stavby planet (plynné, kamenné, Země) a Slunce (lze objednat ve třídě Montessori Kladno)
- pracovní list k doplnění schématu stavby planet a sopky (lze objednat ve třídě Montessori Kladno)
- encyklopedii Planeta Země
- Jules Verne: Cesta do hlubin Země - použít ukázky z knihy podle vlastního uvážení
A. Evokace
- opakování informací o planetách sluneční soustavy (u nás získávají informace děti o vesmíru a sluneční soustavě v 1. ročníku v rámci projektu Mé místo ve vesmíru)
- přiřazování obrázků a názvů planet
- plynné a kamenné planety
- exkurze v planetáriu s programem k tématu
- opakování skupenství - pevné, kapalné, plynné
B. Uvědomění si významu
- výukový videofilm nebo PC program
- skládačky ke stavbě planet a vyplnění pracovního listu
- skládačka s průřezem sopky, práce s encyklopedií, vyplnění pracovního listu
C. Reflexe
- VV práce - malba temperou na formát A3 na téma Co se skrývá uvnitř planety Země, Sopka (Jules Verne: Cesta do hlubin Země - použít ukázky z knihy podle vlastního uvážení)
Horniny a nerosty
Připravit:
- děti potřebují každý 1-3 kamínky (zadáno předem, aby si mohly kamínky někde najít a vybrat)
- formát čtvrtky A6 na štítky ke kamínkům pro každé dítě
- výukový videofilm Horniny a nerosty
- text na flipu
- připravené karty s textem Horniny a nerosty
- pracovní sešitky na dopisování textu pro každé dítě
- dvojice stejných minerálů a hornin ze školní sbírky
- připravené karty s obrázkem a informacemi ke každému exempláři - vyvěšeny ve třídě (nebo dostatek encyklopedií)
A. Evokace
1. Každý si vybere jeden ze svých kamínků, děti utvoří dvojice a povídají si:
- proč jsem si vybral tento kamínek
- kde jsem ho našel
- čím je zvláštní
Společně představují vždy kamínek svého kamaráda (povídají před ostatními, co se o něm od kamaráda dozvěděli).
2. Brainstorming: „Čím se kameny liší, co o nich víme, jaké známe názvy kamenů..."
Všechny náměty dětí jsou zapisovány na flip.
3. Vybrat si další svůj kamínek, zvážit ho a vyplnit štítek, který má obsahovat:
- vymyšlené jméno kamínku (podle fantazie to, co kamínek nálezci připomíná)
- zdůvodnit vymyšlený název
- místo nálezu
- hmotnost v gramech (misková váha se sadou závaží, hodnoty v gramech děti musí sčítat)
- jméno
Z kamínků se štítky můžeme uspořádat výstavu.
B. Uvědomění si významu
- promítnout videofilm o horninách a nerostech
- společně přečíst text Horniny a nerosty
- doplnění textu do pracovních sešitků - samostatná práce dětí
Příloha 2 - Horniny a nerosty
C. Reflexe
1. Tvoření dvojic:
- rozdat dětem vzorky nerostů a hornin ze sbírky
- utvořit dvojice podle stejných dvojic vzorků
2. Práce ve dvojici - připravit písemně informace, které děti zjistí na kartách nebo v encyklopediích:
- zjistit název vzorku
- zda se jedná o horninu nebo nerost
- popsat, jak vypadá (co lze poznat smysly)
- zajímavost, kterou jsme zjistili
- společná prezentace dvojic
Vznik hornin a nerostů
Připravit:
- model sopky, obložený úlomky žuly a čediče (štítek s textem)
- rozdrcené schránky živočichů (ve sklenici se štítkem)
- písek, jílovité bahno (ve sklenici se štítkem)
- všechno potřebné k pokusům a karty s popisem pokusu
Připravit pro každou skupinu:
- prázdný plakát s tabulkou k doplnění
- texty a obrázky na kartičkách k doplnění všech políček tabulky
- učebnice s potřebnými texty o horninách a nerostech
- kontrolní doplněný plakát
A. Evokace
- exkurze - podle možností regionu (krápníkové jeskyně, vápencový důl, lom, pískovcové skály...)
- povídání o tom, co vše už víme o horninách a nerostech, co víme o sopkách a jejich činnosti
B. Uvědomění si významu
1. Společně:
- simulovat pokus se sopkou (do jícnu modelu sopky nasypat prášek do pečiva a potravinové barvivo, zalít horkou vodou)
- vysvětlení vzniku pískovce a vápence s ukázkami ve sklenicích, přidat k ukázkám štítky
TEXTY NA ŠTÍTKY:
HORNINY USAZENÉ - vápenec: Vápenaté schránky živočichů se rozpadly. Ve velkých vrstvách se usadily a zpevnily v dávných mořích.
|
HORNINY USAZENÉ - pískovec: Zrnka písku a jílovité bahno se usadily a stmelily v pradávných mořích.
|
HORNINY VYVŘELÉ Při sopečné činnosti z nitra Země vyvřely roztavené látky a ztuhly. Jsou to například: žula, čedič.
|
2. Individuální práce:
- pokusy Vznik pískovce, Poznej vápenec
- záznamy z pokusů do sešitů
C. Reflexe
Rozdělit děti do skupin, např.:
- větu „Doplňte celou tabulku o horninách a nerostech" nakopírovat podle počtu skupin, rozstříhat na slova, děti si vylosují každý jedno slovo a utvoří skupinu tak, aby každá měla celé zadání úkolu;
- použít jako klíč k sestavení skupin množiny kamínků, mušliček;
- rozdat dětem obrázky, které budou potřebovat k práci s tabulkou;
- nechat utvořit skupiny tak, aby každá měla 4 různé obrázky;
Práce pro skupiny:
- každá skupina dostane list papíru s prázdnou tabulkou velkého formátu (A2) a všechny potřebné texty a obrázky (text do každého okénka tabulky je vždy na samostatné kartičce, stejně jsou i 4 obrázky);
- podle informací, které se už děti dozvěděly nebo mají zaznamenané, a podle textů v učebnicích doplnit všechny sloupce a řádky v tabulce (nejdříve srovnat texty, potom porovnat s Kontrolou, dolepit);
- reflexe dětí - jak se jim ve skupinách pracovalo, kdo se zapojil ve skupině aktivně, kdo byl pasivní, zda si informace pamatovaly a co musely hledat, co bylo nejtěžší;
Půda
Připravit:
- pro každé dítě asi 4 malé lahvičky (domluvit s lékárnou, ordinací) nebo malé igelitové sáčky (asi 5 x 10 cm)
- texty dopisů v zalepených obálkách (pro každé dítě)
- sbírku známek s námětem rostlin nebo různé poštovní známky a lupu
A. Evokace
1. Dopis a úkol domů (zadat na víkend):
Příloha 3 - Text dopisu
- každý dostane dopis v zalepené obálce, vybere si kamaráda (dvojice)
- každý napíše na obálku jméno, příjmení a adresu svého kamaráda, nakreslí známku s námětem rostliny (nejdříve prozkoumání poštovních známek)
- dopis mají děti přečíst doma s rodiči
- s dopisem dostanou domů skleničky nebo sáčky
Úkol pro děti:
- přinést různé vzorky půdy do školy a vytvořit bulletin s popisem a místem nálezu
- zjistit a zapsat do sešitu informace o půdě, které vím nebo zjistím (úrodná a neúrodná půda, živočichové pod zemí, co ještě vím nebo jsem zjistil)
Prezentace prací dětí:
 |
1. Obrázek |
|
B. Uvědomění si významu
1. Běhací diktát (opis textu o půdě):
Příloha 4 - Text pro běhací diktát
2. Doplnění slov v textu - skupinová práce:
Příloha 5 - Text pro skupinovou práci - Zvětrávání
- čtyřčlenné skupiny, děti dostanou stejný text, ale každému chybí jiná slova
- vzájemně si mají chybějící slova doplnit
- společné čtení doplněného textu
3. Pozorování vzorků půdy a složení úrodné půdy:
- individuální práce podle postupu na kartě
- pozorování vzorků půdy a složení úrodné půdy
Příloha 6 - Návod pro individuální práci
C. Reflexe
1. Test
Příloha 7 - Nerosty, horniny, půda - opakování
- odpovědi a), b), c), společná kontrola, vyhodnocení sebekontrolou
- nejdříve naučit děti pracovat s formou testu
2. VV práce „Půda a kdo v ní žije"
- kombinovaná technika, práce ve dvojicích
- každý nakreslí několik živočichů, kteří žijí pod zemí (pastelky, fixy, centrofixy), a obrázky vystřihne
- ve dvojici znázorní malbou temperou „pod zemí" a „nad zemí"
- dolepí obrázky živočichů a kousky přírodnin (dřívka, suché listy, malé kamínky, stébla rostlin)
Třídění odpadu
Připravit:
- pomůcku pro třídění odpadu - malé popelničky z plastu s nálepkami pro jednotlivé druhy odpadu, atrapy odpadků ke třídění, velká průhledná nádoba, kam se vejde všechen odpad ke třídění
- karty s informacemi o třídění odpadu (karty, nálepky na malé kontejnery nebo na koše ke třídění skutečného odpadu ve třídě lze objednat ve třídě Montessori Kladno)
- pracovní list ke třídění odpadu
- výukový videofilm nebo další filmy k tematice
- papíry a fixy na flip
- povídka Popelnice (z knihy Zbyněk Malinský: Dům ve Sluneční ulici)
A. Evokace
1. Přečíst příběh Popelnice:
- co vše doma vyhazujeme do popelnice
- kam popelářské auto veze odpad
- kam se vozí odpad z našeho města - obce
2. Výprava za odpadem:
- exkurze na řízenou skládku v regionu, na třídičku odpadu
- hned po návratu si společně připomenout a zapsat na flip, co nového jsme se dozvěděli, co si děti pamatují
3. Výukový videofilm k tématu
B. Uvědomění si významu
1. Společná diskuse:
- učili jsme se o půdě - proč se teď zabýváme odpadem?
- proč máme třídit odpad - sepsat důvody na flip
2. Práce s pomůckou pro třídění odpadu:
- čtení příběhu Popelnice z uvedené knihy, otázky a diskuse k příběhu
- sepsat podle námětů dětí seznam odpadků, které doma vyhazujeme (připravené atrapy ke třídění odpadu by měly seznam zhruba zahrnovat)
- nasypat všechen odpad do velké průhledné nádoby, aby bylo vidět množství
- děti společně třídí do jednotlivých označených malých kontejnerů, v nádobě zbude jen to, co nelze roztřídit - upozornit na malé množství odpadu, které „zbylo"
- kontejnery ke třídění - plast, sklo, papír, nebezpečný odpad, kompost, víčka od PET lahví, baterie, hliník, krabice od nápojů, ostatní odpad
- Třídíme doma odpad? - náměty dětí, jak to doma dělají nebo jak by to šlo udělat
- co se dělá s vytříděným odpadem (další námět - recyklace odpadů)
3. Další aktivity:
- podle toho, jak dlouho a do jaké hloubky se chceme tématem třídění odpadu zabývat (lze využít programy, které jsou v regionu pro školy nabízeny domy dětí, ekologickými organizacemi apod.)
Příloha 8 - Proč třídit odpady - pracovní sešit
C. Reflexe
1. Vyplnění pracovních listů
2. Práce ve skupinách:
- připravit informační plakát, nástěnky, letáčky pro rodiče
3. Zavést skutečné třídění odpadu ve třídě
- třídit papír, plast, hliník, víčka, sklo...
4. Další úkoly ke zpracování ve škole nebo doma s pomocí rodičů:
- Proč se mají třídit odpady? (opis z flipu na další list k pracovnímu sešitu).
- Zjisti, kam se odvážejí kontejnery s odpady, které jsou u tvého bydliště (domluv se s kamarády, se kterými bydlí poblíž tebe).
- Zjisti, co se vyrábí z recyklovaných odpadů.
- Navrhni, jak by mohl vypadat SYMBOL pro toho, kdo třídí odpadky.
- Najdi v tisku nějaký článek o odpadech a přines ho k přečtení do školy. Nalep na volný list a přidej k pracovnímu sešitu.
- Promluv si s rodiči o tom, proč se třídí odpady. Domluvte se, jak budete třídit odpady doma, a vaše řešení zapiš.
Vznik a dolování uhlí
Připravit:
- papíry na flip, fixy
- básničku na barevných papírech (pro každou skupinu)
- texty pro každé dítě - určování druhů vět, určování slovních druhů, sestavování vět do souvětí
- výtvarné potřeby
- ukázky uhlí - tři druhy kamenného a dřevěné uhlí
- ve třídě připravit nástěnku s různými informacemi, obrázky, výstřižky z novin a encyklopediemi k tématu
A. Evokace
Co víme o uhlí:
- děti si prohlédnou a osahají kusy uhlí
- formou brainstormingu zapsat informace o tom, co děti budou vědět, na flip, potom přepsat a nakopírovat pro každého
Domácí úkol k textu:
- Vyznač barevně, které informace pro tebe byly nové.
- Zjisti a zapiš, jaké jsou druhy uhlí.
- Zjisti a zapiš alespoň dvě další informace o uhlí.
B. Uvědomění si významu
1. Prezentace domácích úkolů dětí, záznam do sešitů:
Jsou 3 druhy uhlí:
- hnědé uhlí - při hoření kouří a vydává málo tepla
- černé uhlí - dává nejvíce tepla, dost špiní
- antracit - nejlepší uhlí, je tvrdý a nešpiní; špatně se zapaluje
Velice horký plamen vydává při hoření málo kouře.
2. Skládanková básnička:
Práce ve 4 - 5 členných skupinách :
- každá skupina dostane celý text básničky rozstříhaný na verše, bez nadpisu
- úkol pro skupinu - sestavit verše do správného pořadí, vymyslet název, naučit se básničku společně recitovat
- prezentace a recitace skupin, vysvětlení obsahu textu
- výtvarné zpracování formou seriálu (kresba tuší a vodovkami na čtverce z A4, každý ve skupině ilustrace k jiné části básničky, sestavit seriál)
UHLÍ (ŠEDIVÝ, Ivo. Velké maličkosti. Praha: Albatros, 1980)
Ty stromy vyrůstaly
v paprscích slunečních.
A potom usínaly.
A teplo spalo v nich.
Sluneční stromy spaly.
Po dlouhých staletích
ze stromů byly skály.
A teplo spalo v nich.
Strom čekal v zemi ztuhlý,
černý a kamenný,
až lidé najdou v uhlí
sluneční plameny.
3. Expozice těžby uhlí (muzeum, cvičná šachta):
- po návratu záznam informací společně na flip a potom individuálně děti do svých sešitů
Příloha 9 - Vznik a dolování uhlí - úkoly
C. Reflexe
Procvičování učiva ČJ:
- 2. ročník - doplňování i/y v textu, určování druhů vět.
- 3. ročník - určování slovních druhů, tvoření souvětí.
- Neobvyklá hornina - U H L Í.
- Čím je neobvyklá?
- Protože vznikla z pravěkých rostlin.
- Také hoří a vydává teplo.
- Většina uhlí vznikla v karbonu.
- To bylo před 360 až 286 miliony lety.
- Obrovské stromy a rostliny padaly do bažin.
- Pomalu hnily a měnily se v rašelinu.
- Spodní vrstvy rašeliny byly stlačovány a vzniklo uhlí.
- Vznik uhlí trval miliony let.
- Další uhlí se na naší planetě už nevytvoří.
Uhlí a ropa - výhody a nebezpečí
Připravit:
- pokus Hledání ložisek uhlí - návod k provedení, připravené pomůcky
- šifry pro práci ve skupinách
- krátké články o výhodách a nebezpečí při používání fosilních paliv
- magnetická tabule a magnety
- výukový videofilm o uhlí a ropě
A. Evokace
- výukový videofilm o uhlí a ropě, hodnocení - co už jsme věděli, co bylo nové
B. Uvědomění si významu
1. Využití uhlí
- rozdělit děti do tříčlenných skupin
- každý má svůj sešit s nadpisem K čemu se používá uhlí a čísla pod sebou od 1 do 17
- každá skupina dostane 1 šifru, vyluští, zapíše řešení k číslu do sešitu a šifru si u učitele vymění za další
- každá skupina vyluští postupně všech 17 šifer a všichni mají doplněná hesla v sešitech
2. Hledání ložisek uhlí
Příloha 10 - Návod pro individuální práci
- individuální práce podle návodu, záznam do sešitu
3. Výhody a nebezpečí využívání uhlí a ropy
- jednotlivé informace z krátkých článků
- každá skupina dostane několik kartiček s informacemi
Úkol skupiny - přečíst informaci a rozhodnout, zda jde o:
- informaci o uhlí, nebo o ropě
- zda jde o výhodu, nebo nebezpečí
- připevnit informaci ke správnému nadpisu na tabuli
C. Reflexe
- společná kontrola zařazení informací na tabuli
- každý si vybere dvě informace o uhlí a dvě o ropě, které si přepíše do sešitu
- společné čtení a kontrola záznamů dětí v sešitech