Odborný článek

Den ptactva

31. 1. 2008
Předškolní vzdělávání
Autor
Ilona Samoláková

Anotace

Příspěvek učitelky Mateřské školy Laurinka v Mladá Boleslav je součástí tematického celku Poznáváme a chráníme přírodu.

Navštívíme ptačí říši, kde vládne v krásném zámku ptačí král s ptačí královnou. On to vlastně zámek není. Dokážete mi říct, kde žijí ptačí král s královnou? Správně, uhodli jste, ptačí král s královnou jsou obyčejní ptáčci, kteří si postavili hnízdo na stromě na zahradě. Půjdeme se na ně podívat, ale musíme být potichu, abychom je nevyplašili a nezastrašili, protože právě nedávno přivedli na svět mláďata, ke kterým každou chvíli přilétají s potravou. Posadíme se do trávy a vyčkáme, až přiletí, možná uvidíme jak krmí mladé.

Prožitek dětí v reálné situaci, pozorování hnízda

Z hnízda vykoukly malé zobáčky. Pozorujeme kosy, rozdíl velikosti u samečka a samičky. Barva, velikost, tvar těla, tvar zobáku, jaké zvuky vydává, způsob letu. Jakým způsobem krmí mladé. Pravidla chování, když najdeme ptáče vypadlé z hnízda nebo zraněného ptáka. Na hnízdo nesmíme sahat, ptačí rodiče by se vyplašili a už by se k malým ptáčkům nevrátili a ti by nepřežili, protože si zatím potravu sami neobstarají.

Návštěva ZOO koutku při DDM

Seznámení s druhy ptactva z jiných světadílů - obrázky, video, vycpaniny, mapa, globus.

Pohybové a pracovní aktivity:
  • Kdo chytne vlaštovku? Honěná za papírovou vlaštovkou.
  • Na bílého ptáčka. Výskoky na papírového ptáčka zavěšeného na tyči.
  • Ptačí hnízdo. Obruče rozmístěné po zemi představují hnízda, obručí je o jednu méně, než hráčů. Uprostřed stojí ptáček bez hnízda, který se ptá ostatních: „Kde je moje hnízdo?" Na tato slova si musí všichni hráči vyměnit svá místa (hnízda). Dítě, na které nezbude volná obruč, přebírá roli tázajícího se.
  • Na páva. Páv stojí uprostřed kruhu, má zavřené oči a paví péra (stužky) upevněné za pasem. Ostatní se snaží získat paví pera. Páv nesmí z místa udělat více než jeden krok na všechny strany a paví pera si chrání pohyby rukou, koho se dotkne, je vyřazen ze hry.
  • Čáry máry, ať tu máme ... Napodobení pohybu různých druhů ptáků (čápi, slepice apod.)
  • Slepičí zápasy. Dvojice dětí ve dřepu narážejí proti sobě dlaněmi a snaží se navzájem povalit. Pravidlo - nesmí překročit vymezený prostor. Z bezpečnostních důvodů je dobré hru realizovat na žíněnkách nebo gymnastickém koberci.
  • Pantomima s uvolňovacími cviky - jak se líhne kuřátko. Leží v klubíčku, skořápka začíná být těsná, protahování, klování do skořápky, protažení na sluníčku, běh za kvočnou.
Další aktivity:
  • didaktická hra „Letí ptáček", rozlišování počáteční hlásky ve jméně, „Letí ptáček, letí, ptá se milých dětí. Kdo tu je, kdo se například na M jmenuje?"
  • práce s odbornou literaturou - (encyklopedie) druhy ptáků, upozornit na hlavní znaky (přímé pozorování, obrazový materiál, atlasy, encyklopedie), třídění obrázků ptáků (vodní, domácí, exotické)
  • ohrožené druhy ptáků, užitek ptáků pro člověka, naopak jak je člověk může chránit
  • hádanky - např. čím se živí vlaštovka (hmyzem nebo rostlinami?), který z ptáků je dobře přizpůsoben životu ve vodě? Jakou barvu peří má kos? Stará se kukačka o svá mláďátka? Odlétá čáp do teplých krajů?
  • poslech veršované pohádky „Kuřátko v obilí" od Františka Hrubína
  • sluchová hra „Na ptáčka", nápodoba hlasu ptáků
  • rytmus - vytleskávání názvů ptáků, rozklad na slabiky
  • poslechová hra „Ptáčku pípni" - poznat hlas kamaráda
  • poslechová hra „Na papouška" - opakování slov ve stejném tempu a správnou výslovností

    „Mám malého papouška,
    a ten po mě opakuje,
    co mu říkám do ouška."
  • poslechová hra „Na ozvěnu" - napodobování zabarvení i síly hlasu, mazlivě, rozzlobeně, hlasitě, tiše
  • rozhovor na téma „Co vše může ptáček vidět při letu?"
  • poslech zpěvu ptáků na zvukovém záznamu - rozeznávání jednotlivých druhů
  • kresba tuší (pták - charakteristické znaky, malba, zapouštění barev - barevná krása ptačích křídel)
Autor
Ilona Samoláková

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • řeší problémy, na které stačí; známé a opakující se situace se snaží řešit samostatně (na základě nápodoby či opakování), náročnější s oporou a pomocí dospělého
  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
  • Předškolní vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída, Učebna v přírodě, Exkurze