Žákovský pokus seznámení s fenolftaleinem motivuje žáky k záznamu pozorování pro další využití, upevňuje používání pojmu kyselost, zásaditost, indikátor.
Aktivita je nenáročná, přesto se nejedná o mechanickou reprodukci daného postupu. Pro ambicióznější žáky je zde několik rozšiřujících otázek.
Z praktických důvodů i pro rozvoj sociálních kompetencí je výhodné pracovat ve skupinkách po 2 - 3 žácích.
Dvakrát jedna vyučovací hodina, je možno realizovat jako dvouhodinovku.
V první hodině žáci na základě předchozí základní znalosti a zkušenosti s univerzálními pH indikátorovými papírky sami zjistí, jakou barvu má indikátor fenolftalein ve vodném roztoku v šesti vzorcích s rozsahem pH od 2 do 10.
Ve druhé hodině musí využít vlastní záznam, aby s pomocí fenolftaleinu určili, který roztok je kyselý a který je zásaditý.
Určete pomocí univerzálních pH indikátorových papírků, jaké je pH jednotlivých roztoků. Po přidání roztoku fenolftaleinu zjistěte, jak se při jednotlivých hodnotách pH mění jeho barva. Vyvoďte a přehledně zaznamenejte barevnost fenolftaleinu pro neutrální, kyselé a zásadité prostředí.
Hypotéza: (doplňte věty - tipněte si):
Fenolftalein se v zásaditém prostředí zbarvuje ………….., v neutrálním prostředí je …………………… a v kyselém prostředí je ………………
Postup:
Výsledky:
Vzorek |
A |
B |
C |
D |
E |
F |
pH |
||||||
zbarvení univ. pH papírku |
||||||
zbarvení po přídavku fenolftaleinu |
Pozorování: (doplňte věty)
Při hodnotách pH ……………… jsme pozorovali zabarvení fenolftaleinu ……………….. Při hodnotách ……………………… je fenolftalein ………………………..
Závěr: (doplňte věty)
Zjistili jsme, že na rozdíl od univerzálních pH indikátorových papírků fenolftalein mívá zabarvení ……………………………………………………………… (kolik různých odstínů jste zachytili?)
Naše hypotéza byla/nebyla pravdivá, pokusem jsme zjistili, že………………………………………. Obtížné pro nás bylo …………………………….. Osvědčilo se nám ………………………..
V jednom z 6 roztoků je obsažena soda, který z nich to je?
Určete s pomocí indikátoru fenolftaleinu na základě záznamů z minulé hodiny, který roztok je zásaditý.
Protokol sepište samostatně. Musí obsahovat řádně formulovanou hypotézu, pomůcky, chemikálie, postup, pozorování, výsledky a závěr.
Otázky rozšiřující:
Komentáře:
Při práci na úkolu č. 2 je vhodné nechat žáky využívat záznam z úkolu č. 1 a více jim nenapovídat, úkol je dostatečně snadný.
K hodnocení zápisu můžeme použít tato kritéria:
Navržené hodnocení: 10 bodů odpovídá jedničce, 8 - 9 odpovídá dvojce, 7 - 6 bodů je hodnoceno za tři, 5 - 4 body za čtyři.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: