„Čas si vymysleli lidé, aby věděli, od kdy do kdy a co za to.“
Jan Werich
Téma „Čas, časová osa a kalendář v lidských dějinách“ nezabírá v učebním plánu dějepisu příliš velké místo, přestože patří k důležitým tématům. Jedná se o základní pilíř nejen dějepisu, ale i české a světové literatury, dějin umění a dalších humanitních předmětů. Téma je podstatné pro chápání časových údajů, pro pochopení posloupností a souvislostí dějinných událostí. Časová osa by měla být součástí každé vyučovací hodiny, žáci by ji měli mít k dispozici neustále před sebou.
Pokud žáci zvládnou a pochopí časovou posloupnost dějinných událostí a následné souvislosti, budou lépe chápat i jejich příčiny, důsledky a dopady na lidskou společnost.
Představujeme spolu s mladými učiteli dějepisu krátké motivující činnosti, které u žáků zvyšují zájem o časovou posloupnost a chronologii.
Připravili jsme dvě metodiky – jedna je určena pro žáky 2. stupně základních škol (nebo odpovídajících ročníků víceletých gymnázií), druhá pro žáky středních škol. Uvedené aktivity lze vyzkoušet buď v rámci jedné vyučovací hodiny, nebo jako aktivizující prvek na začátku každé vyučovací hodiny dějepisu.
Na tento článek navazují dva praktické příspěvky:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Čas, časová osa a kalendář v lidských dějinách.
Ostatní články seriálu:
Článek je zařazen v těchto kolekcích: