Samostatná práce – pracovní list:
Žáci mají přijít na to, z jakých příčin rostliny (v uvedeném příkladu konkrétně tráva) po nějakém čase zežloutnou v případě, že jsou překryty něčím neprůhledným (v uvedeném příkladu bazénem s vodou). Postupnými úvahami by měli zhodnotit, že jedním z hlavních důvodů je nedostatek světla, respektive slunečního záření, a uvědomit si jeho důležitost v životě rostlin.
Řešení: Tráva (potažmo rostliny) potřebují k životu světlo.
Kolektivní práce – brainstorming:
Následně učitel napíše do středu tabule pojem FOTOSYNTÉZA a vyzve třídu k brainstormingu. Veškeré pojmy, které žáci vymyslí, sepisuje učitel do uspořádané pojmové mapy.
Do sloupečku „1“ odpověz ANO/ NE na následující otázky.
Žáci mají zhodnotit pravdivost základních tvrzení týkajících se fotosyntézy a buněčného dýchání (odpovídají do sloupečku „1“). K tomuto úkolu se posléze vrátí v úloze 1c, aby znovu posoudili pravdivost výroků na základě toho, co se dozvěděli v e-learningové lekci (odpovídají do sloupečku „2“).
Řešení: Ano – Ano – Ano – Ne – Ano – Ne.
Žáci absolvují interaktivní e-learningovou lekci, která jim pomůže pochopit podstatu fotosyntézy, dýchání a s těmito procesy spojené souvislosti. V rámci e-learningu plní úkoly, které jim pomohou celou problematiku lépe pochopit.
Samostatná práce – pracovní list:
Nyní si pusť e-learningovou lekci. Už si pochopil/a, co je to FOTOSYNTÉZA? Vrať se zpět k tabulce a znovu odpověz ANO/NE na otázky do sloupce „2“. Schválně si spočítej a napiš, kolik odpovědí jsi měl/a správně.
Žáci se vrátí k tabulce uvedené v úloze 1b a pokusí se znovu zhodnotit pravdivost uvedených tvrzení (odpovídají do sloupečku „2“). V následujících úlohách pracovního listu by si žáci měli zopakovat a upevnit získané znalosti.
Na obrázku vidíš dvě důležité organely rostlinné buňky. Napiš názvy těchto organel. Přiřaď pojmy v rámečcích (názvy částí organel). Pozor, některé z nich můžeš použit i dvakrát.
Tato úloha klade důraz na důležitost chloroplastů v procesu fotosyntézy a mitochondrií v procesu buněčného dýchání. Zaměřuje se na specifickou podobu obou těchto organel. Žáci přiřazují uvedené názvy k šipkám směřujícím na různé části organel. Některé pojmy mohou použít u obou z nich a uvědomit si tak podobnost znaků ve stavbě chloroplastu a mitochondrie.
Řešení:
![]() |
Text doplň vhodnými slovy (pojmy) tak, aby dával smysl. Použij vše, co znáš z e-learningu.
Na základě toho, co se žáci dozvěděli v animaci v e-learningové lekci doplňují chybějící slova do textu tak, aby vše dávalo smysl a informace byly pravdivé. Řešením této úlohy si žáci zopakují a upevní informace týkající se fotosyntézy a buněčného dýchání. Text je odbornějšího charakteru, než je animace v e-learningu a tato úloha ověří, zda se žáci v dané problematice orientují.
Řešení: rostlinných – chlorofylu – fotosyntéza – mitochondrie – membrány – živočišné – rostlinné – vzniká – energii (pojmy „živočišné“ a „rostlinné“ mohou být na své pozici prohozeny).
Obrázek znázorňuje živý rostlinný organismus (strom), ve kterém probíhá fotosyntéza a dýchání.
Zeleně zakroužkuj vše, co souvisí s fotosyntézou. Modře zakroužkuj vše, co patří k dýchání. Směr šipek ti napoví, které látky jsou vstupní a které výstupní.
V úloze se žáci rozhodují, která látka je pro fotosyntézu, respektive pro buněčné dýchání vstupní látkou a která výstupní. Žáci by si měli prostřednictvím této úlohy uvědomit protichůdnost obou jevů a zároveň koloběh živin. Při jejím řešení vychází z informací, které získali v e-learningové lekci a v předchozích úlohách pracovního listu.
![]() |
Více na webu: http://objevuj.eu.
Žáci si prostřednictvím řešení úlohy 2d uvědomí význam glukózy při fotosyntéze a buněčném dýchání a zároveň pochopí provázanost obou těchto chemických procesů. Dále reflexe hodiny probíhá formou dopisování odpovědí k nedokončeným větám v pracovním listu (úloha 3a) a hodnocení zaškrtáváním nabízených variant (úloha 3b).
Do všech volných míst v následujícím textu doplň jedno vždy stejné podstatné jméno (v různých pádech) tak, aby věty dávaly smysl.
Řešení: glukóza.
Poznámka: Pokud žáci nestihnou vyplnit pracovní list v průběhu jedné vyučovací hodiny, dodělají chybějící úlohy v rámci domácí přípravy. Veškeré potřebné informace se již dozvěděli v rámci e-learningu a v navazujících úlohách.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.