Žáci si osvojí pojem úsečka, naučí se vidět úsečky v realitě, ve svém prostředí. Naučí se úsečky rýsovat a geometricky jimi popisovat různé situace ze svého prostředí.
Základními pojmy geometrie jsou pojmy bod a přímka. Úsečka pak je vymezována jako část přímky. Protože jsou žákům bližší a pochopitelnější útvary omezené než neomezené, jsou ve školské geometrii základními pojmy bod a úsečka. Tak žáci postupně názorně a zkušeností poznávají vymezující vlastnosti bodů a úsečky:
Každými dvěma body A, B je určena jediná úsečka AB. Značíme ji AB. Platí AB=BA a zároveň body A, B jsou body úsečky AB – náleží úsečce AB (A ∊ AB, B ∊ AB). Body A, B se nazývají krajní body úsečky AB. Úsečku jako množinu bodů žáci postupně poznávají žáci tím, že vyznačují další a další body dané úsečky – body, které dané úsečce náleží/nenáleží, aniž by se mluvilo o tom, že úsečka je množina bodů.
Je-li bod C bodem úsečky AB – náleží-li bod C úsečce AB, pak je úsečka AB sjednocením úseček AC a BC. Bod C je společným bodem úseček AC a BC – je průnikem úseček AC a BC. Právě když existuje alespoň jedna taková úsečka, že jí body A, B, C náleží, říkáme, že body A, B, C leží v úsečce.
Právě když bod C náleží úsečce AB a je různý od jejích krajních bodů, říkáme, že bod C leží mezi body A, B. Vztah „mezi“ je potřeba žákům upřesnit, neboť obecně chápaný vztah „mezi“ znamená, že něco je prostě ve skupině, např. Jirka je mezi dětmi na hřišti, mezi modrými kruhovými destičkami je jedna červená.
Jestliže např. bod C leží mezi body A, B, je zřejmé, že body A, B, C leží v úsečce.
Pro každé dva body A, B – úsečku AB, existuje alespoň jeden takový bod C, že bod B leží mezi body A, C. O tento vztah se opírá objasnění polopřímky a přímky.
Další vlastností bodů a úseček je vlastnost, že existuje alespoň jedna taková trojice bodů A, B, C, že body A, B, C neleží v úsečce.
Objasnění úsečky je opět dobré připravit při dětských hrách, např. kdy se dva žáci přetahují. Ideální pomůckou tu pak je opět promítání na tabuli (prezentace, snímek 2). Na bílou tabuli se promítnou obrázky dvou přetahujících se dětí. Podle pravítka se obtáhne napjaté švihadlo a jako body se vyznačí místa, kde Adam a Borek drží švihadlo.
Narýsovali jsme úsečku AB. Toto jsou její krajní body. Označili jsme je písmeny A, B. Tato úsečka se jmenuje úsečka AB nebo také BA. (Tak jako můžeme říci, že se dívka jmenuje Alena Barešová nebo Barešová Alena.) Body A, B jsou jejími krajními body. Úsečka je přímá a má dva krajní body.
Na tabuli jsou narýsovány úsečky v nejrůznějších polohách i jako strany různých n-úhelníků (obr. 1).
![]() |
Obr. 1. |
Podle pokynů učitele žáci ukazují narýsované úsečky. Vyučující vyžaduje, aby při tom žáci táhli ukazovátkem po přímé čáře od jednoho krajního bodu k druhému. Žáci tak ukazují i strany trojúhelníků, obdélníků apod. Pak mohou dostat i pokyn, aby ukázali pouze krajní body dané úsečky.
Na tabuli je opět narýsováno několik úseček. Tyto úsečky nám říkají, kdo se s kým bude přetahovat. Úsečka RT nám říká, že se Ruda bude přetahovat s Tomášem. Žáci se pak přetahují tak, jak určují na tabuli vyznačené úsečky.
Úsečku může představovat i okraj sešitu, učebnice, hrana desky stolu apod. Žáci ukazují a jmenují věci, které mohou představovat úsečky, ukazují jejich krajní body - roh stolu, roh sešitu apod. Okraj sešitu je přímý – rohy sešitu jsou krajními body úsečky – okraje sešitu.
- je dobré opět motivovat dětskou činností, např. u tabule mohou být dvě dvojice žáků, které se přetahují. Úkolem žáků je geometricky zaznamenat, kdo se s kým přetahoval. Pavel se přetahoval se Zdeňkem: narýsujeme úsečku PZ. Narýsujeme přímou čáru a vyznačíme na ní body P, Z. Narýsujte úsečku LV, která nám říká, že se Lída přetahovala s Věrou apod.
Úsečky je také možno modelovat pomocí špejlí a kousků modelíny. To je vhodné žákům ukázat v hodinách praktických činností při pracích montážních a demontážních, např. při modelování lešení nebo rozhledny apod.
- daných dvěma body je možno připravit v hodině tělesné výchovy hrou, kdy děti sedí na zemi a koulejí si míč. V hodině geometrie pak žáci zaznamenávají tuto činnost geometricky. Zaznamenáme, že Marta kulila míč Aleně. Vyznačíme body M, A, místa, kde seděla Marta a kde Alena, a pak narýsujeme dráhu míče – narýsujeme úsečku AM (obr. 2).
![]() |
Obr. 2 |
Úsečka AM je určena svými krajními body. Narýsujeme další úsečky a zaznamenáme, že Zdeněk kulil míč Lídě. Žáci opět vyznačí body Z, L, a pak narýsují úsečku těmito body určenou. Při nácviku rýsování úseček daných jejich krajními body je důležité s žáky nacvičit přikládání pravítka tak, aby rýsovaná čára skutečně procházela vyznačenými body. Nácvik rýsování úseček daných jejich krajními body je možno provádět i ve složitějších situacích, např. že děti seděly v kroužku a míč si posílaly (obr. 3).
![]() |
Obr. 3 |
Vyučující pak s žáky porovná oba způsoby rýsování úseček, které se naučili. Jednak rýsovali úsečky tak, že narýsovali přímou čáru a na ní vyznačili krajní body úsečky – to je snazší, ale někdy je třeba rýsovat úsečku i tak, že nejdříve vyznačíme její krajní body, a teprve potom narýsujeme přímou čáru, která těmito body prochází.
- a poznávání vztahu „mezi“ je možno rovněž motivovat činností koulení míčů, např. Hana si koulela míč s Jitkou. Nejdříve koulela míč Jitka Haně, pak Hana Jitce, ale míč se zastavil na cestě, nedokulil se až k Jitce, protože Hana neodrazila míč dost silně (tabule, snímek 8.). Zaznamenáme geometricky, co se stalo. Vyznačíme body H, J a narýsujeme úsečku HJ – dráhu, kudy se míč koulel. Pak vyznačíme místo, kde se míč zastavil na cestě od Hany k Jitce. Vyznačili jsme bod úsečky HJ a označíme ho písmenem M – míč. Bod M je bodem úsečky HJ – náleží úsečce HJ, také říkáme, že bod M leží mezi body H, J.
Žáci pak vyznačují další a další body narýsovaných úseček, nebo úseček, které sami narýsovali. Dostávají za úkol vyznačit i body, které dané úsečce nenáleží. Důležitým úkolem je vyznačení bodu např. E, je-li dána úsečka AB tak, aby bod B ležel mezi body A, E. Tuto činnost vyučující popisuje: Prodloužíme přímou čáru, která prochází body A, B, a pak na ni vyznačíme bod E (obr. 4).
Pozor! nNříkáme „prodloužíme úsečku“, což se někdy stává. Úsečka je dána a nelze ji prodloužit – není gumová.
![]() |
Obr. 4 |
![]() |
Obr. 5 |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Druháci a matematika.
Ostatní články seriálu: