Materiál nabízí trochu jiné sestavení hodiny českého jazyka, využití práce ve skupinách, zapojení i méně úspěšných žáků se zaměřením na individuální potřeby každého žáka.
V běžné základní škole je vhodné text využít ve 2. ročníku, případně i ve 3. ročníku (v rámci opakovaní nabytých zkušeností z předchozího učiva českého jazyka). U žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, zejména s poruchami učení (dyslexie, dysortografie), je tento materiál možné používat i ve 4. (5.) ročníku.
Učitel seznámí žáky s vánoční písní Veselé vánoční hody; může k tomu využít nahrávku písně s vizuální doprovodem nebo bez něj. Vysvětlí si s žáky význam obtížných slov a celkový význam písně.
Pokud žáci píseň již znají, mohou si ji pouze připomenout zhlédnutím nahrávky a zazpívat si ji (lze použít například toto video: http://www.youtube.com/watch?v=UWEwCjVtR-4)
Každý žák dostane pracovní list s textem písně a jednotlivými úkoly. Nejdříve čteme tučně vytištěná slova, poté čteme celý text.
Vhodné je třídu rozdělit na dvě skupiny, kdy jedna polovina třídy pracuje s učitelem na čtení a druhá část třídy do pracovního listu zaznamenává pomocí teček a čárek délku slabik u vypsaných slov (krátká slabika se značí tečkou a dlouhá slabika čárkou). Lze použít i bzučák. Poté se skupiny vystřídají.
Autor díla: Petra Pšeničková |
Žáci pracují ve skupinách po 3-5 členech (žáky se speciálními vzdělávacími potřebami záměrně sestavíme do stejné skupiny – mají zde čas individuálně pracovat podle svých možností), kdy každá skupina má svou vlastní sloku písně. Na jedné straně učebny má každá skupina vyvěšený text konkrétní sloky a u pracovního stolu skládají jednotliví členové skupiny text písně ze slov (píseň je rozstříhaná na slova). Platí pravidlo, že skupina vyšle vždy pouze jednoho žáka na druhou stranu učebny s vyvěšeným textem. Ten si text přečte a zapamatuje určitou část textu, kterou poté sestaví u stolku s ostatními. Když se navrátí ke skupině, vychází další člen týmu. Žáci se střídají.
Doporučujeme žákům zdůraznit, že se hodnotí správnost složeného textu, ne rychlost. Pro větší bezpečnost odstraníme z "trasy" překážky a do pravidel zařadíme možnost rychlé chůze bez běhání.
Obměna: Ve sloce chybí jen některá slova, žáci za dodržení stejného pravidla postupně chodí k vývěsce zjistit a zapamatovat správné slovo.
Autor díla: Petra Pšeničková |
Rychlejší skupiny začnou do pracovního listu popisovat/zakreslovat význam slov: hody, vskutku, pastuškové, zdávna.
Každá skupina přečte svůj složený text ostatním skupinám.
Žáci, stále ve skupině, v textu své sloky vyznačí měkké, tvrdé slabiky. Měkké označí červenou barvou a tvrdé černou barvou (mohou využít též přehledu měkkých a tvrdých slabik, měkké a tvrdé kostky apod.). Učitel individuálně zkontroluje.
Po kontrole rozlišení tvrdých a měkkých slabik fialovou barvou podtrhnou všechny obojetné souhlásky na začátku a uvnitř slov. Opět je možné využít pomocných tabulek.
Obměna: Po podtržení obojetné souhlásky je možné zdůvodňovat pravopis i/y (možnost využití přehledů vyjmenovaných slov).
Autor díla: Petra Pšeničková |
Závěrem tučně vytištěná slova (slova na měkké a tvrdé slabiky) učitel žákům nadiktuje jako diktát.
Společně si vysvětlíme význam slov: hody, vskutku, pastuškové, zdávna a píseň si zazpíváme.
1. Veselé vánoční hody,
vánoční - ________________ narodilo -________________
|
2. Potmě leží, nemá svíčičky,
hvězdičky -_________________ svítí -______________________ |
3. Přišli chudí pastuškové,
pastuškové - ________________ |
|
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: