Odborný článek

Začínáme s matematikou

28. 1. 2008
Předškolní vzdělávání
Autor
Bc. Vladimíra Dobrovolná

Anotace

Autorka představuje soubor her, prostřednictvím kterých si děti upevňují základní matematické pojmy, uvědomují si prostorové vztahy a orientují se v rovině. Týdenní program je motivován prostřednictvím plyšového medvěda, který děti provází všemi činnostmi.

Používání předložek

Medvídek má narozeniny

Pomůcky: Na magnetickou tabuli připevníme obrázek domečku s okénky, v každém okénku je nakreslené jedno zvířátko (pejsek, kočička, prasátko).

Motivace: Medvídek jde pozvat své kamarády na oslavu narozenin.

Postup: Děti pomáhají medvídkovi určovat, kde který kamarád bydlí. Například - pejsek bydlí vedle králíčka, nad pejskem bydlí prasátko, apod.

Poznámka: Pozor u živých objektů, zde je problém pohledu z pozice pozorovatele nebo objektu.

Nepořádný medvídek - postupovat podle pokynů a instrukcí, orientace v prostoru, předložky

Pomůcky: Předměty rozházené na koberci.

Motivace: Medvídek pozval své kamarády na oslavu, bohužel má v pokoji veliký nepořádek. Ten, ale společně s kamarády uklidí.

Postup: Děti radí medvídkovi, kam má dané předměty uklidit. Slovně vyjadřují, odkud medvídek vzal daný předmět a kam ho poté uklidil. Například - tužku vzal ze židle a dal ji na stůl.

Ovocné občerstvení - postupovat podle pokynů a instrukcí, orientace v prostoru, předložky

Pomůcky: Magnety ve tvaru ovoce nebo obrázky ovoce.

Motivace: Medvídek jde nakupovat pro své kamarády občerstvení na oslavu.

Postup: Na magnetické tabuli jsou nakresleny přihrádky a v nich jednotlivé druhy ovoce. Děti mají za úkol poradit medvídkovi některý z vyobrazených druhů ovoce, který má medvídek na oslavu koupit. Děti nesmí říci druh ovoce, ale mohou popsat, kde se nachází. Například - mezi hrozny a jablíčky apod.

Odpočinek na lavičce - postupovat podle pokynů a instrukcí, orientace v prostoru, předložky

Pomůcky: Ptáček (gumové nebo plyšové zvířátko), židle.

Motivace: Cestou z nákupu si medvídek odpočine v parku na lavičce. U sousední lavičky poskakuje ptáček a zobe zrníčka.

Postup: Děti umísťují ptáčka dle pokynů učitelky - na lavičku, za lavičku, pod lavičku apod.

Přiřazování do dvojic

Pečeme sušenky - tvoření dvojic, třídění, porovnávání

Pomůcky: Dřevěná kolečka hnědé a žluté barvy.

Motivace: Medvídek pro kamarády upeče sušenky z vanilkových a čokoládových piškotů. My mu pomůžeme slepovat piškoty krémem.

Postup: Děti tvoří dvojice - jedno kolečko hnědé a jedno kolečko žluté barvy. Porovnávání - děti určují, kterých koleček žlutých nebo hnědých je více.

Nákup lízátek - tvoření dvojic, třídění, porovnávání

Pomůcky: Obrázky zvířat, lízátka.

Motivace: Medvídek nakupuje lízátka pro kamarády.

Postup: Děti vytváří dvojice, jedno zvířátko dostane jedno lízátko.

Jednoduchá číselná řada

Mandle na koláče

Pomůcky: Pracovní listy, pastelky.

Motivace: Medvídek peče koláče. Pomůžeme mu je ozdobit mandlemi.

Postup: Na pracovních listech jsou nakresleny koláče s různým počtem mandlí. Děti dokreslují tolik mandlí, aby v každém koláči byl stejný počet mandlí jako na vzoru.

Krabice plná dárků

Pomůcky: Plyšová zvířátka, krabice a v ní např. 4 různé balónky, 3 kostky, 2 knížky, 1 hrníček apod.

Motivace: K medvídkovi přišli gratulanti.

Postup: Plyšová zvířátka (učitelka) vybírají z krabice dárky a dávají je před medvídka. Děti určují, kolik medvídek dostal jednotlivých druhů dárků.

Svíčky na dortu

Pomůcky: Papírové dorty a svíčky.

Motivace: Medvídek dostal dort se svíčkami a my si také jeden upečeme.

Postup: Každé z dětí si připraví tolik svíček na dort, kolik jim je roků.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Bc. Vladimíra Dobrovolná

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog
  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • řeší problémy, na které stačí; známé a opakující se situace se snaží řešit samostatně (na základě nápodoby či opakování), náročnější s oporou a pomocí dospělého
  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • získanou zkušenost uplatňuje v praktických situacích a v dalším učení

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída