Seriál na téma GEOMETRICKÉ TVARY tvoří tři části, kdy každá z nich rozvíjí řeč, zrakové a sluchové vnímání, předmatematické představy, prostorovou orientaci, hrubou a jemnou motoriku a grafomotoriku – tedy schopnosti potřebné pro dobré zvládnutí čtení, psaní a počítání.
Náměty pro výuku jsou vhodné zejména pro žáky nižších ročníků základních škol speciálních nebo speciálních škol. Je však možné inspiraci čerpat i pro předškoláčky.
Doporučuji co možná nejvíce aktivit s žáky dělat na zemi na koberci, v prostoru, a jen nezbytné činnosti, jako např. grafomotorická cvičení, vykonávat u pracovních stolů. Pokud učebna není vybavena kobercem, je možné využít polštářků na PVC, kratších molitanů, karimatek, obyčejných dek (pomůcek, které nejsou finančně nákladné).
Jednotlivé aktivity je vhodné nejdříve prozkoumat s reálnými předměty nebo obrázky, a poté přejít na pracovní listy/učebnice. Pracovní list také dobře poslouží v případě, kdy učitel potřebuje výuku více individualizovat, pak může jedna část třídy pracovat samostatně s pracovním listem a druhá pracovat v kruhu s učitelem.
Náměty pro výuku jsou skutečně jen náměty, které nemusí vyhovovat každému učiteli a každému žákovi. Zejména pak je třeba veškeré aktivity přizpůsobit individuálním speciálním vzdělávacím potřebám jednotlivých žáků.
![]() |
Autor díla: Petra Pšeničková |
![]() |
Autor díla: Petra Pšeničková |
Učitel zahájí téma připomenutím si hlavních bodů z příběhu o dvou bratrech (čtverec, obdélník) a jejich kamarádech (trojúhelník, kruh). Poté učitel před každého žáka v kruhu předloží karty znázorňující geometrický tvar v různém počtu tak, aby žák mohl rozlišovat mezi jednotným a množným číslem. Učitel předloží vedle sebe např. 1 čtverec, 2 čtverce, 5 čtverců a přitom žák pojmenovává, co vidí, tzn. učitel vyloží 1 čtverec a žák zároveň pojmenuje „ Jeden čtverec“, učitel vyloží dvě karty čtverců a žák pojmenuje „Dva čtverce“. Závěrem učitel vyloží 5 kusů karet a žák pojmenuje „Pět čtverců“.
Je vhodné do karet zařadit i jiná slova, obrázky dalších mluvnických rodů (ženský, střední).
Učitel s žáky pracuje v kruhu. Každý žák (dvojice, skupina) je vybaven předtištěnými kartami s různým počtem teček a čárek. Zmíněné tečky a čárky znázorňují délku samohlásek. Učitel žáky seznámí s bzučákem – umožní jim jeho prozkoumání, vyzkoušení. Platí, že dlouhý tón (slabika) se zaznamenává čárkou a krátký tón (slabika) tečkou.
V první části učitel vybzučí prvky na některé z karet, které žáci mají vyskládané před sebou a žáci správnou kartu zvedají.
V druhé části sami vybzučí sestavu prvků na kartě.
V další části žáci opakují rytmus bez vizuální podpory (karty), tzn. že zaznamenávají rytmus pouze sluchovou cestou. Učitel vybzučí rytmus (sestavu o několika prvcích) a žák tento rytmus opakuje.
V poslední části žáci zapisují metodou „tečka, čárka“ jednotlivá předkládaná slova: trojúhelník, čtverec, obdélník, kruh apod.
Místo bzučáku je možné používat obyčejnou tužku, kdy silné ťuknutí značí dlouhou čárku a slabé ťuknutí značí tečku. Úspěch u žáků mají také hudební nástroje.
![]() |
Autor díla: Petra Pšeničková |
Žáci z modelíny vyválejí a vykrajují různé geometrické tvary, z kterých poté mohou skládat větší objekty (např. dům, slunce apod.)
„Vykrajovátko“ je možné vyrobit z kartonu/čtvrtky, kdy na tento pevný podklad namalujeme potřebný obrázek a vystřihneme/vykrojíme jej. Žáci pak tuto šablonu do rozválené hmoty obtahují/vyrývají ostrou špejlí, tupějším plastovým nožem apod.
Místo modelíny je možné použít jiné modelovací hmoty, které jsou stálé, např. pečící vizovické těsto nebo modurit, který je možné po upečení dále obarvit (vodovými, temperovými nebo akvarelovými barvami). Při použití trvalé modelovací hmoty se do tvarů mohou udělat dírky a tvary dále navlékat na provázek jako náhrdelník, dekorace do třídy...
![]() |
Autor díla: Petra Pšeničková |
Žáci si uvolní ruku na jednotažné závodní dráze, která je ze všech závodních drah nejsložitější tím, že vede po jedné linii. Cílem je opět plynulý a uvolněný tah pastelkou.
Podrobnější popis je uveden v úvodní části seriálu části (článek Geometrické tvary I) u obdobné aktivity.
![]() |
Autor díla: Petra Pšeničková (Zdroj: Bednářová, 2006) |
Každý žák dostane svůj vlastní pracovní list, kde pomáhá slonu Bonifácovi tvořit bubliny z bublifuku. Žák si některé bubliny (kruhy) vybere a obtáhne pastelkou (odshora v protisměru hodinových ručiček) několikrát. Poté do prostoru bublinu (kruh) namaluje.
Bubliny mohou mít různé velikosti: velké uvolní ramenní kloub, střední loket a malé zápěstí.
![]() |
Autor díla: Petra Pšeničková |
Po sezení u stolků se žáci rozhýbou vyhledáváním předmětů ve tvaru geometrických tvarů a tvořením logických řad z těchto věcí. Učitel řadu započne geometrickými tvary vystřiženými ze čtvrtky a žáci v této řadě pokračují s reálnými předměty. Řady je možné v dalších dnech obměňovat jiným uspořádáním předmětů.
Každý žák jednotlivě nebo ve dvojici pracuje s tabulkou o 9 polích a sáčkem s geometrickými tvary. Nejdříve tvary roztřídí, tzn. najde všechny trojúhelníky, kruhy, čtverce i obdélníky. Poté porovnává, který čtverec (obdélník, trojúhelník, kruh) je menší/větší. V tomto je aktivita stejná jako v předchozím dílu seriálu.
Závěrem učitel zapojí tabulku o 9 polích. Žák kládá dle zadání učitele jednotlivé tvary vpravo nahoru, vlevo dolů, doprostřed, do 1. řádku a 2. pole, do 3. sloupce a 1. pole, nad malý čtverec, pod velký trojúhelník apod.
Tato dovednost předpokládá učitelovu znalost rozvoje prostorového vnímání. V případě, že se žákům práce nedaří, je třeba postupovat individuálně krok po kroku. Více informací je možné čerpat v provázaných článcích: "Jak rozvíjet orientaci v přípravné třídě I a II."
![]() |
Autor díla: Petra Pšeničková |
S tématem se žáci rozloučí řízenou aktivitou s volbou závěru:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.