Odborné články Základní vzdělávání Montessori: Projekt Voda
Odborný článek

Montessori: Projekt Voda

7. 12. 2009
Základní vzdělávání
Autor
Kamila Randáková

Anotace

Příspěvek popisuje dvouměsíční projekt Voda realizovaný v rámci vyučovacího předmětu Kosmická výchova. Žáci v rámci projektu procvičují čtení, psaní, gramatiku, počítání, sestavují příběhy, dopisy a básničky a pracují na pokusech. Součástí projektu jsou exkurze a výlety.

Příspěvek vznikl v rámci projektů pořádaných o.s. Aisis.


Obsah projektu připravujeme tím způsobem, že si sepíšeme vše, co nás napadne - okruhy informací, výlety a exkurze, zkoumání a pokusy. Stanovíme si klíčové učivo - to, co pokládáme za nejdůležitější a opravdu podstatné. Vyškrtáme to, co se nám zdá náročné, neuskutečnitelné, nedůležité apod. Zbylé náměty sestavíme do myšlenkové mapy, promyslíme techniky a výukové postupy k realizaci námětů, jak zpracujeme a připravíme potřebné informace, pomůcky, pracovní listy, jak projekt uzavřeme a jak s výstupy seznámíme rodiče.

V době práce na projektu VODA se všechny činnosti dětí týkaly tohoto tématu - opis, přepis, počty, malování, písničky, diktát, druhy vět, křížovky a doplňovačky. Voda byla uprostřed komunitního kruhu, zavedení barelu s pitnou vodou ve třídě, knížky a encyklopedie a výstřižky s články z tisku, v šatně a ve třídě krásné vodní scenérie na fotografiích z kalendářů, přibývaly postupně informace sestavené dětmi a výtvarné práce. Na projektu pracovalo společně 15 žáků 1. ročníku a 12 žáků 2. ročníku. Pro pedagogiku Montessori je charakteristická individuální práce, kdy každé dítě pracuje na svém tématu svým vlastním tempem, takže může být i 27 různých činností ve stejnou dobu, proto jsou ve třídě dvě učitelky.

Návaznost na známé učivo

Děti znají už z mateřské školy, že 1/3 povrchu planety je pevnina a 2/3 voda. Máme k tomu glóbus s hladkým modrým a drsným pískovým povrchem ke hmatovému rozlišení. Při povídání o vzniku planety Země používáme 45 metrů dlouhou časovou přímku - kterou jsme i teď slavnostně rozbalili; zopakovali jsme si, co už všechno o vzniku a vývoji planety známe a zdůraznili jsme, kde je na časové přímce místo, kdy asi vznikala voda. A jak ve vodě vznikal první život na naší planetě.

Většina dětí pracovala už v MŠ s pomůckami na vytváření a poznávání forem vody a pevniny. Doplnily jsme materiál texty a nechali jsme ho opět pro volnou práci. Potom jsme formy vody a pevniny shrnuli společně a nabídly zájemcům o práci s mapami a atlasem obtížnější úkoly. Nový a docela ohromující byl názorný plakát na množství slané a sladké vody na planetě (u aktivity Dopis vodě) a lehce naťuknutá procenta.

Kytovci

Úplným hitem podzimu byli KYTOVCI. Velrybám jsme se věnovali podrobněji - vypravování o filmech a co už víme, encyklopedie a článek z časopisu, informace s fotografiemi zpracované v malých knížkách a pracovní sešity, které si zájemci postupně doplňovali. V pracovních sešitech byly opět nové dovednosti:

  • hledání a orientace v tabulce
  • i/y po tvrdých a měkkých souhláskách
  • slovní úlohy z matematiky
  • hledání správné odpovědi v textu
  • seřazení naměřených délek podle velikosti
  • hydrodynamický a aerodynamický tvar (zkoušeli jsme přímo v bazénu a pozorovali ve skutečném světě)
  • porovnání teorie a praktických zkušeností (měření teploty, výdrž pod vodou, velikost bazénu a kytovců)

Sešit byl úkolem hlavně pro druháky, ale praktickou část - měření délky 12ti kytovců (nejdelší plejtvák 26 a nejmenší delfín 2 metry) - to si chtěli vyzkoušet všichni.

Místa za zdmi školy

Nezastupitelné se nám zdají všechny výpravy k tématu - ke studánce a k potůčku, do Prahy na Mořský svět a do Planetária. Čistička odpadních vod pro Kladno - to bylo pro děti něco, co se týká každého z nás a je to praktická záhada - kam teče ta špinavá voda, jak se čistí a jak se dostane zpátky do koloběhu vody. To bylo opravdu velmi zajímavé. (návštěvu Koněprus a Klíčavy jsme museli z časových důvodů zatím odložit). Projekt nám podpořilo i počasí - začalo mrznout, padal sníh - takže změny skupenství v praxi.

Práce ve skupinách

Naučily jsme po skupinové práci ptát se dětí: „Jak se vám, skupino, pracovalo?" Každý má možnost vyjádřit - zda přispěl do společné práce, co se mu nelíbilo, čí pomoc při společném práci za moc nestála a v čem byla společná práce příjemná. Při výběru do skupin jsme měly zpočátku obavu, aby v každé skupině byl někdo, kdo ovládá psaní, a dobrý čtenář. Skupiny jsme tedy předem připravily.

Řízené čtení

Příběhy, které se zrovna hodily, byly moc dlouhé na to, aby si je děti četly samy. Takže jsem techniku trochu upravila - četla jsem příběh přímo z knihy po malých částech pouze já - ale jinak vše bylo standardní. Po krátkém čtení následovaly doplňující otázky k textu, souvislosti textu a praktického života, vlastní nápady a asociace, náměty na pokračování příběhu. Vybrala jsem dvě povídky z knihy Čtení na dobrou noc. Trochu jsem upravila povídku Admirál Nelson, aby se tam vyskytovalo více názvů forem vody a pevniny. Po zmrzlém a bruslařském víkendu se moc dobře hodil příběh Na rybníku. Jako text, který si po částech četly samy děti, jsme použili příběh Potopa ze Starých řeckých bájí a pověstí. Evokací bylo povídání o záplavách a o tom, z jaké části se na ekologických katastrofách podílí člověk. K dalšímu uvědomění jsme využili biblických příběhů o potopě a písniček na toto téma (Spirituál Kvintet, Brontosauři). Děti pracovaly ve skupinách a reflexe proběhla metodou pětilístek.

Vlastní pracovní materiály

V MŠ a ZŠ Montessori je obvyklé, že si každodenně vyrábíme, přizpůsobujeme a vytváříme materiály a pomůcky k tématům pro individuální práci dětí. Děti si rády vytvářejí své vlastní knížečky - sešitky „o něčem". Doplňují připravený materiál, opisují a obkreslují podle vzoru nebo pomůcky pro společnou práci. Tuto formu práce používáme ke každému tématu. K vodě jsem připravila tři malé knížečky s textem, které jsme považovaly za klíčové učivo:

  • Voda - vznik, výskyt a skupenství vody
  • Koloběh vody v přírodě
  • H2O - molekula vody a význam pro život na planetě

Vzorové knížečky jsou v jednom provedení, jsou doplněny obrázky výskytu a forem vody. Nesmí být odnášeny z určeného místa, děti se tedy chodí dívat a slova si musí na krátkou chvíli pamatovat. Každý má potom stejný text, ale v sešitcích jsou vynechána některá slova. Úkolem je text přečíst, slova přesně dopsat, případně výtvarně doplnit. Při kontrole napíše učitelka na stránku počet chyb, dítě je má samo najít a opravit a znovu si nechá opravu zkontrolovat.

Využití třífázových modelů učení
VODA

Připravit:

  • text o vodě (celá strana A4 informací o vodě)
  • hudební nahrávku zvuků vody
  • papír na zapisování na flipchart

Potřeby dětí:

  • pero
  • sešit na vyučovací předmět Kosmická výchova
  • linkovaný papír pro skupiny

Rozdělení na skupiny - tak, aby v každé byl dobrý zapisovatel a dobrý čtenář.

Evokace:

Úkol pro každého - zapsat během zvukové nahrávky slovesy zvuky, které voda vydává
Úkol pro skupiny - zapsat, co vše víme o vodě
Společně - sepsat informace z práce skupin na flip VÍME x NEVÍME

Uvědomění si významu:

Text o vodě formou pracovních sešitků - práce na celý týden, individuální způsob práce; děti mají doplnit ve svých třech sešitcích chybějící slova v textu podle vzorových knížek

Práce ve skupinách - skupiny dostanou stejný text, který byl v sešitkách, společně si text přečtou a každou větu označí značkou insertu - věděli jsme, nová informace, nerozumíme tomu

Reflexe

Společně - vysvětlit si věty označené „nerozumím"

Zhodnotit, zda informace sepsané z práce skupin (evokace) byly správné a doplnit odpovědi na otázky.

Zapsat si do sešitu na Kosmickou výchovu (každý sám) dvě nové informace o vodě, které jste se dozvěděli.

Kdo chce, přečte své záznamy ostatním „na elipse" (komunitní kruh).

DOPIS VODĚ

Připravit:

  • ilustrační plakát - množství slané a sladké vody na planetě
  • videonahrávku Voda na planetě Zemi
  • audionahrávku Modlitba za vodu (Hradišťan)
  • papír na zapisování na flipchart

Potřeby dětí:

  • psací potřeby
  • sešit na kosmickou výchovu
  • linkovaný papír pro skupiny
  • pro každého na dopisy

Rozdělení na skupiny - děti dostanou lístečky s písmeny O, H nebo číslicí 2, utvoří skupiny tak, aby měla celý vzorec molekuly vody.

Evokace

Práce ve skupinách - „Napište vše, co na naší planetě obsahuje vodu"
Prezentace práce skupin, uspořádání pojmů, zápis na flip

Uvědomění si významu
  • videofilm
  • ilustrační plakát - množství slané a sladké vody na planetě
Reflexe
  • společně - opakování informací z videa
  • písnička Modlitba za vodu a povídání o tom, jak rozumíme textu
  • dopis vodě - samostatná práce
VODY TEKOUCÍ A STOJATÉ

Připravit:

  • nahrávka přírodních zvuků bublajícího potůčku a moře
  • video/film Vody tekoucí a stojaté

Potřeby dětí:

  • psací potřeby
  • linkovaný papír pro každého
Evokace

Meditace k hudební nahrávce

Uvědomění si významu

Video/film „Vody tekoucí a stojaté"

Reflexe

Pětilístek - VODA

POKUSY

Když jsme s kolegyní začaly „předvádět" dětem fyzikální pokusy k vlastnostem vody, nějak to nebylo ono. Důvod jsme brzy objevily - děti jsou zvyklé už od mateřské školy si vše zkoušet samy a teď se mají jen dívat? Takže jsme připravily sérii pokusů s návody (jejich názvy jsme napsaly velkým tiskacím písmem, aby byly použitelné i pro prvňáky) a všemi potřebnými pomůckami na tácech. Děti si v rámci své volné hodiny mohly zkoušet, zkoumat a zapisovat výsledky pokusů samy. Teď to bylo ono.

Názvy pokusů:

  • VLASTNOSTI VODY
  • VÝROBA DESTILOVANÉ VODY
  • CO PLAVE, CO SE POTÁPÍ
  • VSAKOVÁNÍ VODY DO TERÉNU
  • POZOROVÁNÍ POD MIKROSKOPEM
  • MÍCHÁNÍ STEJNO... A NESTEJNORODÝCH LÁTEK

Realizace:

Všechny potřebné pomůcky a materiály jsou připraveny na tácu - zvlášť ke každému pokusu; je přiložen návod s úkoly (také potřebné cedulky k označení materiálů, pracovní listy...); děti mohou pracovat samostatně, ve dvojicích... - podle záznamu na kartě k pokusu; přečtou si celou kartu, potom postupují podle návodu a z pokusu zapíší záznam podle stanovených úkolů; pokud potřebují pomoc, ptají se učitelky nebo spolužáků, kteří již s pokusem pracovali učitelky.

Pracovní sešity

Tento text jsme použili pro práci skupin na závěr tématu. Bylo to opakování a utřídění poznatků, děti pracovaly metodou „insert" (Čtením a psaním ke kritickému myšlení) a ke každé informaci poznačily, zda ji + věděly, - nevěděly, nerozumí.

Do třech pracovních sešitků doplňují děti text podle knížeček stejných formátů, kde je text úplný a je doplněn obrázky různých forem, skupenství a variant, které voda na planetě vytváří. Děti mají za úkol přečíst si část textu, zapamatovat, dopsat do svého sešitku chybějící slova a vše si podle vzoru zkontrolovat. Potom si dolepují nebo dokreslují obrázky a hotovou práci předají učiteli. Práci zvládli prvňáčci ještě před Vánocemi. Pracovní sešitky mají formát A6 a každé tvrzení se v nich nachází na jedné stránce a je psáno velkým písmem.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
166.99 kB
PDF
Příloha 1 - Schéma
pdf
319.34 kB
PDF
Příloha 10 - Kytovci (pracovní sešit 4)
pdf
52.73 kB
PDF
Příloha 2 - Co plave - co se potápí
pdf
60.55 kB
PDF
Příloha 3 - Propustnost povrchů¨
pdf
52.73 kB
PDF
Příloha 4 - Destilovaná voda
pdf
56.64 kB
PDF
Příloha 5 - Rozpouštění látek ve vodě
pdf
45.9 kB
PDF
Příloha 6 - Voda - teze
pdf
63.48 kB
PDF
Příloha 7 - Voda (pracovní sešit 1)
pdf
78.13 kB
PDF
Příloha 8 - Koloběh (pracovní sešit 2)
pdf
53.71 kB
PDF
Příloha 9 - H2O (pracovní sešit 3)
Autor
Kamila Randáková

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence pracovní
  • používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení, dodržuje vymezená pravidla, plní povinnosti a závazky, adaptuje se na změněné nebo nové pracovní podmínky
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence sociální a personální
  • účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Environmentální výchova
  • Základní podmínky života

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

kniha Čtení na dobrou noc, text o vodě, hudební nahrávka zvuku vody, různé audio a video nahrávky, sešit, psací potřeby