Příspěvek vznikl v rámci projektů pořádaných o.s. Aisis.
Obsah projektu připravujeme tím způsobem, že si sepíšeme vše, co nás napadne - okruhy informací, výlety a exkurze, zkoumání a pokusy. Stanovíme si klíčové učivo - to, co pokládáme za nejdůležitější a opravdu podstatné. Vyškrtáme to, co se nám zdá náročné, neuskutečnitelné, nedůležité apod. Zbylé náměty sestavíme do myšlenkové mapy, promyslíme techniky a výukové postupy k realizaci námětů, jak zpracujeme a připravíme potřebné informace, pomůcky, pracovní listy, jak projekt uzavřeme a jak s výstupy seznámíme rodiče.
V době práce na projektu VODA se všechny činnosti dětí týkaly tohoto tématu - opis, přepis, počty, malování, písničky, diktát, druhy vět, křížovky a doplňovačky. Voda byla uprostřed komunitního kruhu, zavedení barelu s pitnou vodou ve třídě, knížky a encyklopedie a výstřižky s články z tisku, v šatně a ve třídě krásné vodní scenérie na fotografiích z kalendářů, přibývaly postupně informace sestavené dětmi a výtvarné práce. Na projektu pracovalo společně 15 žáků 1. ročníku a 12 žáků 2. ročníku. Pro pedagogiku Montessori je charakteristická individuální práce, kdy každé dítě pracuje na svém tématu svým vlastním tempem, takže může být i 27 různých činností ve stejnou dobu, proto jsou ve třídě dvě učitelky.
Děti znají už z mateřské školy, že 1/3 povrchu planety je pevnina a 2/3 voda. Máme k tomu glóbus s hladkým modrým a drsným pískovým povrchem ke hmatovému rozlišení. Při povídání o vzniku planety Země používáme 45 metrů dlouhou časovou přímku - kterou jsme i teď slavnostně rozbalili; zopakovali jsme si, co už všechno o vzniku a vývoji planety známe a zdůraznili jsme, kde je na časové přímce místo, kdy asi vznikala voda. A jak ve vodě vznikal první život na naší planetě.
Většina dětí pracovala už v MŠ s pomůckami na vytváření a poznávání forem vody a pevniny. Doplnily jsme materiál texty a nechali jsme ho opět pro volnou práci. Potom jsme formy vody a pevniny shrnuli společně a nabídly zájemcům o práci s mapami a atlasem obtížnější úkoly. Nový a docela ohromující byl názorný plakát na množství slané a sladké vody na planetě (u aktivity Dopis vodě) a lehce naťuknutá procenta.
Úplným hitem podzimu byli KYTOVCI. Velrybám jsme se věnovali podrobněji - vypravování o filmech a co už víme, encyklopedie a článek z časopisu, informace s fotografiemi zpracované v malých knížkách a pracovní sešity, které si zájemci postupně doplňovali. V pracovních sešitech byly opět nové dovednosti:
Sešit byl úkolem hlavně pro druháky, ale praktickou část - měření délky 12ti kytovců (nejdelší plejtvák 26 a nejmenší delfín 2 metry) - to si chtěli vyzkoušet všichni.
Nezastupitelné se nám zdají všechny výpravy k tématu - ke studánce a k potůčku, do Prahy na Mořský svět a do Planetária. Čistička odpadních vod pro Kladno - to bylo pro děti něco, co se týká každého z nás a je to praktická záhada - kam teče ta špinavá voda, jak se čistí a jak se dostane zpátky do koloběhu vody. To bylo opravdu velmi zajímavé. (návštěvu Koněprus a Klíčavy jsme museli z časových důvodů zatím odložit). Projekt nám podpořilo i počasí - začalo mrznout, padal sníh - takže změny skupenství v praxi.
Naučily jsme po skupinové práci ptát se dětí: „Jak se vám, skupino, pracovalo?" Každý má možnost vyjádřit - zda přispěl do společné práce, co se mu nelíbilo, čí pomoc při společném práci za moc nestála a v čem byla společná práce příjemná. Při výběru do skupin jsme měly zpočátku obavu, aby v každé skupině byl někdo, kdo ovládá psaní, a dobrý čtenář. Skupiny jsme tedy předem připravily.
Příběhy, které se zrovna hodily, byly moc dlouhé na to, aby si je děti četly samy. Takže jsem techniku trochu upravila - četla jsem příběh přímo z knihy po malých částech pouze já - ale jinak vše bylo standardní. Po krátkém čtení následovaly doplňující otázky k textu, souvislosti textu a praktického života, vlastní nápady a asociace, náměty na pokračování příběhu. Vybrala jsem dvě povídky z knihy Čtení na dobrou noc. Trochu jsem upravila povídku Admirál Nelson, aby se tam vyskytovalo více názvů forem vody a pevniny. Po zmrzlém a bruslařském víkendu se moc dobře hodil příběh Na rybníku. Jako text, který si po částech četly samy děti, jsme použili příběh Potopa ze Starých řeckých bájí a pověstí. Evokací bylo povídání o záplavách a o tom, z jaké části se na ekologických katastrofách podílí člověk. K dalšímu uvědomění jsme využili biblických příběhů o potopě a písniček na toto téma (Spirituál Kvintet, Brontosauři). Děti pracovaly ve skupinách a reflexe proběhla metodou pětilístek.
V MŠ a ZŠ Montessori je obvyklé, že si každodenně vyrábíme, přizpůsobujeme a vytváříme materiály a pomůcky k tématům pro individuální práci dětí. Děti si rády vytvářejí své vlastní knížečky - sešitky „o něčem". Doplňují připravený materiál, opisují a obkreslují podle vzoru nebo pomůcky pro společnou práci. Tuto formu práce používáme ke každému tématu. K vodě jsem připravila tři malé knížečky s textem, které jsme považovaly za klíčové učivo:
Vzorové knížečky jsou v jednom provedení, jsou doplněny obrázky výskytu a forem vody. Nesmí být odnášeny z určeného místa, děti se tedy chodí dívat a slova si musí na krátkou chvíli pamatovat. Každý má potom stejný text, ale v sešitcích jsou vynechána některá slova. Úkolem je text přečíst, slova přesně dopsat, případně výtvarně doplnit. Při kontrole napíše učitelka na stránku počet chyb, dítě je má samo najít a opravit a znovu si nechá opravu zkontrolovat.
Připravit:
Potřeby dětí:
Rozdělení na skupiny - tak, aby v každé byl dobrý zapisovatel a dobrý čtenář.
Úkol pro každého - zapsat během zvukové nahrávky slovesy zvuky, které voda vydává
Úkol pro skupiny - zapsat, co vše víme o vodě
Společně - sepsat informace z práce skupin na flip VÍME x NEVÍME
Text o vodě formou pracovních sešitků - práce na celý týden, individuální způsob práce; děti mají doplnit ve svých třech sešitcích chybějící slova v textu podle vzorových knížek
Práce ve skupinách - skupiny dostanou stejný text, který byl v sešitkách, společně si text přečtou a každou větu označí značkou insertu - věděli jsme, nová informace, nerozumíme tomu
Společně - vysvětlit si věty označené „nerozumím"
Zhodnotit, zda informace sepsané z práce skupin (evokace) byly správné a doplnit odpovědi na otázky.
Zapsat si do sešitu na Kosmickou výchovu (každý sám) dvě nové informace o vodě, které jste se dozvěděli.
Kdo chce, přečte své záznamy ostatním „na elipse" (komunitní kruh).
Připravit:
Potřeby dětí:
Rozdělení na skupiny - děti dostanou lístečky s písmeny O, H nebo číslicí 2, utvoří skupiny tak, aby měla celý vzorec molekuly vody.
Práce ve skupinách - „Napište vše, co na naší planetě obsahuje vodu"
Prezentace práce skupin, uspořádání pojmů, zápis na flip
Připravit:
Potřeby dětí:
Meditace k hudební nahrávce
Video/film „Vody tekoucí a stojaté"
Pětilístek - VODA
Když jsme s kolegyní začaly „předvádět" dětem fyzikální pokusy k vlastnostem vody, nějak to nebylo ono. Důvod jsme brzy objevily - děti jsou zvyklé už od mateřské školy si vše zkoušet samy a teď se mají jen dívat? Takže jsme připravily sérii pokusů s návody (jejich názvy jsme napsaly velkým tiskacím písmem, aby byly použitelné i pro prvňáky) a všemi potřebnými pomůckami na tácech. Děti si v rámci své volné hodiny mohly zkoušet, zkoumat a zapisovat výsledky pokusů samy. Teď to bylo ono.
Názvy pokusů:
Realizace:
Všechny potřebné pomůcky a materiály jsou připraveny na tácu - zvlášť ke každému pokusu; je přiložen návod s úkoly (také potřebné cedulky k označení materiálů, pracovní listy...); děti mohou pracovat samostatně, ve dvojicích... - podle záznamu na kartě k pokusu; přečtou si celou kartu, potom postupují podle návodu a z pokusu zapíší záznam podle stanovených úkolů; pokud potřebují pomoc, ptají se učitelky nebo spolužáků, kteří již s pokusem pracovali učitelky.
Pracovní sešity
Tento text jsme použili pro práci skupin na závěr tématu. Bylo to opakování a utřídění poznatků, děti pracovaly metodou „insert" (Čtením a psaním ke kritickému myšlení) a ke každé informaci poznačily, zda ji + věděly, - nevěděly, nerozumí.
Do třech pracovních sešitků doplňují děti text podle knížeček stejných formátů, kde je text úplný a je doplněn obrázky různých forem, skupenství a variant, které voda na planetě vytváří. Děti mají za úkol přečíst si část textu, zapamatovat, dopsat do svého sešitku chybějící slova a vše si podle vzoru zkontrolovat. Potom si dolepují nebo dokreslují obrázky a hotovou práci předají učiteli. Práci zvládli prvňáčci ještě před Vánocemi. Pracovní sešitky mají formát A6 a každé tvrzení se v nich nachází na jedné stránce a je psáno velkým písmem.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: