Příspěvek vzniknul v rámci projektů pořádaných o.s. Aisis.
Metodika pochází z publikace Školy v pohybu, která je výstupem mezinárodního projektu INCLUSIVE. Kniha obsahuje práce českých, dánských, španělských a britských učitelů, kteří ve svých školách uplatňují inkluzívní výchovu (začleňují žáky s různými odlišnostmi do jediného kolektivu třídy). Jejich školy přitom nepracují s předem vybranými „zdravými, hodnými a snaživými" dětmi, ale se všemi dětmi okolní různorodé společnosti. Vycházejí z toho, že každé dítě má svoji osobnost, zájmy, schopnosti, a tedy i vlastní vzdělávací potřeby. Cílem je tyto potřeby hledat a individuálně rozvíjet, ne děti dělit na prospěchově dobré, průměrné a problémové.
Cíl vyučujícího |
Činnost |
1. rozdělení do skupin | Rozdělení do šesti skupin neverbálním způsobem, (nalepená číslice na čele, hledání partnerů). Sledování pocitů (závěr - bez pomoci ostatních se nenajdeme). V každé skupině 1 žák - cizinec. |
2. vysvětlení úkolu | Vysvětlení úkolu: každá skupina obkreslí jednoho člena na balící papír a do obrysu zapisují vše, co v této oblasti znají. Používají správné názvy (pokud je znají) a snaží se naučit totéž spolužáka, jehož mateřštinou není čeština, přičemž využívají i jeho znalostí. |
3. porovnání hotových prací 4. zhodnocení průběhu hodiny učitelkou a žáky 5. samostatné doplňování znalostí 6. přenos a sdílení informací ve skupinách 7. ověření znalostí |
Porovnání hotových prací - mluvčí sdělí závěry, upozorní na problémy, které se vyskytly. Ptá se ostatních na části úkolu, s nimiž si nevěděli rady. Děti s jiným mateřským jazykem pojmenovávají části lidského těla ve své mateřštině, pokud znají. Každý žák říká, co nového se naučil od ostatních skupin. Práce s anatomickými tabulemi a encyklopediemi. Skupiny opravují a doplňují své nákresy. Z odborné literatury připravují doplnění vědomostí o funkcích jednotlivých orgánů. Práce se „slepým" obrysem lidského těla - opět ve skupinách. Samostatně - v pracovním sešitě odpovědi na otázky, týkající se lidského těla. |
8. reflexe | Hodnocení - vzájemné (skupiny), jednotlivců (mluvčí), sebehodnocení. |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.