Odborné články Základní vzdělávání Jak využít mobilní telefon při výuce – získávání informací
Odborný článek

Jak využít mobilní telefon při výuce – získávání informací

23. 1. 2008
Základní vzdělávání
Autor
Aisis o.s.

Anotace

V uvedené aktivitě si žáci procvičují základní pravidla, které je nutné dodržovat při telefonování.

Příspěvek vznikl v rámci projektů pořádaných o.s. Aisis.


Jak využít mobilní telefon při výuce - získávání informací

Popis činnosti

Práce ve dvojicích:

Promyšlení pravidel při telefonování. Shrnutí pravidel a zapsání na tabuli. Potom dojde k určení doporučeného pořadí - oslovení, představení se, formulování dotazu (informace), vlastní dialog, ukončení hovoru.

Před vlastní vyučovací hodinou mám domluvené (informované) instituce (osoby) o tom, že budou volat žáky ze školy a budou mít určitý typ dotazu.

Vlastní aktivita s mobilním telefonem - žáci pracují v týmech a mohou si vybrat (vylosovat) z připravených možností nabídek, kam volat. Objeví-li se námět na volání jinam, nebráním se, ale toto volání uskutečním nakonec (měli bychom již poznat případné chyby z předcházejících hovorů). Vybrané náměty si týmy nesdělují. Po promyšlení telefonického rozhovoru (srovnání myšlenek) se uskuteční vlastní telefonní hovory, kteří ostatní sledují (můžeme nahrávat i na videokameru).

Některé náměty:


městská knihovna - jak si zařídit průkazku
dopravní společnost - objednání autobusu na náš školní výlet
plavecká škola - informace o možnosti plaveckých kurzů
hygienická stanice - máme ve škole spálu
kancelář školy - omluva, ujel mi autobus
restaurace - zamluvení třídní oslavy
zástupce ředitele školy - domluvení schůzky k určitému problému - zde použijeme hands free, aby žáci mohli slyšet i odezvu (doporučíme, jak postupovat - mělo by následovat upozornění, resp. požádání o možnost přepnutí na hlasitý odposlech)

Další náměty vás určitě napadnou podle vašich podmínek.

Přínos:

Žáci získají další zkušenost při jednání s dospělými. Podle chování volajícího, jeho reakcí, mimiky atd. se dá poznat, kam asi volá. Zjištění pocitu volajícího a „hodnocení" od ostatních v týmu (ve třídě).

Úloha mobilního telefonu v aktivitě:

Uvědomění si, že svým telefonováním na sebe mohou volající přitahovat i nechtěnou pozornost (mimika, hlasitost, ...).

Další aplikace aktivity

Automatické dodržování určitého společenského jednání při jakékoli komunikaci.

Autor
Aisis o.s.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence sociální a personální
  • přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy, chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu, oceňuje zkušenosti druhých lidí, respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co druzí lidé myslí, říkají a dělají
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Komunikace

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

Mobilní telefon