Odborné články Předškolní vzdělávání Jóga ve školce: Na louce
Odborný článek

Jóga ve školce: Na louce

12. 11. 2014
Předškolní vzdělávání
Autor
Monika Nikodemová

Anotace

Ukázka z knihy nakladatelství Portál představuje několik aktivit z oblasti jógy, které rozvíjejí pohybové dovednosti, správné držení těla, zdravé dýchání a umožňují i relaxaci. Jsou využitelné pro pedagogy mateřských i základních škol.

Určitě jste někdy viděli obrázky cvičence nacházejícího se v nehybné meditační nebo relaxační pozici. Možná máte s jógou vlastní zkušenosti. Při práci s dospělými je doporučováno pilovat a dlouhodobě cvičit jednotlivé pozice a sestavy.

Jóga pro děti je jiná. Klade si za úkol být hravá, lehká, zábavná, rytmická a vtipná. V žádném případě děti do ničeho nenutíme. Jsme přece „chytří“ dospělí a dovedeme si poradit.

Popis – příběh – pohádka

Hlas učitele dává instrukce ke cvičení. V józe pro dospělé se často používají indické názvy jednotlivých pozic. Mají svůj půvab a dýchá z nich dávná tradice. Při cvičení s dětmi se tyto názvy většinou nepoužívají.

Cviky pojmenujeme česky a popis přizpůsobíme dětskému světu. Využijeme dětské představivosti a fantazie. Pro nejmenší děti je výborným pomocníkem vyprávění pohádky, říkanky nebo básničky.

Pohyb v rytmu je snadno zapamatovatelný. Sestavy jsou krátké, nenáročné, téměř bez výdrže.

Názorná ukázka

Děti ve věku 3–10 let nepoužívají mnoho abstraktních slov – často jim nerozumějí. Proto je názorná ukázka velmi důležitá. Tuto úlohu můžeme přenést také na někoho ze zkušenějších dětských cvičenců. Děti, které danou techniku znají a ovládají, se mohou v ukázkách pozic střídat. Stávají se na chvilku důležitými a nepostradatelnými pro kolektiv. Posilují tím svou odvahu a sebevědomí.

Hudba

Pro děti je velmi oblíbeným a dobrým pomocníkem rytmická a relaxační hudba. Je dobré ji pečlivě vybírat a nechat také při výběru spolupracovat dětské cvičence.

Obrázková motivace

K vyprávěnému příběhu používáme tematicky laděné obrázky. Můžeme použít jednotlivé karty, vlastní výkresy dětí, fotografie z výletu apod.

Názorné předměty a vlastní výrobky

Měkké hračky, plyšová zvířátka nebo hadrové panenky nám pomohou při vyprávění příběhu. Můžeme na nich předvádět jednoduché cviky – je to jednodušší, než cvik obtížně vysvětlovat.

Aktivně zapojíme děti nejen do cvičení, vyprávění příběhů, ale také do přípravy jednotlivých pomůcek. Využijeme tak střídání jednotlivých činností.

Zapojíme výtvarnou činnost – malování, vyrábění z papíru, plastelíny, přírodních materiálů apod. Připravené pomůcky použijeme při cvičení. Po společné relaxaci pak mohou děti samy navrhovat, jaký příběh by rády namalovaly nebo společně prožily.

Na louce 

  • Labuť
  • Žába
  • Housenka
  • Ryba

LABUŤ

Základní poloha: stoj spojný

U rybníka za lesem je spousta rákosí. Ze stoje předpažíme pravou ruku a levou rukou uchopíme nárt levé nohy - letící labuť;
Když ho poodhrnete, uvidíte krásnou labuť. udržujeme rovnováhu;
Ladně si pluje po rybníce a načechrává si bílé peří. vrátíme se zpět do stoje – volně dýcháme;
Něco ji vyplašilo a vzlétla. opakujeme na opačnou stranu.

ŽÁBA

Základní poloha: dřep – ruce se opírají o podložku.

Labutě odletěly a přišel čas pro žáby. Zůstaneme na místě;
Vyskákaly z rybníka a zahájily svůj polední koncert. provedeme široký dřep rozkročný;ruce spojíme dlaněmi a odtlačíme kolena lokty;
Zahrajeme si na žáby a mírnými poskoky se pohybujeme po třídě. napřímíme se – výdrž, pohled vzhůru;spustíme paže na zem a svěsíme hlavu;
Teď si žabky musejí vydechnout. uvolníme celé tělo.

HOUSENKA

Základní poloha: vzpor klečmo

Na jednom krásně zeleném, šťavnatém lopuchu se vyhřívá housenka. Provedeme klek a ruce opřeme o podložku;
  housenka se pomalu sune vpřed – napodobujeme pohyb housenky;
  z lehu na břiše se opřeme o paže;
  volně dýcháme a sunutím se vracíme zpět.

RYBA

Základní poloha: leh na zádech

Najednou něco šplouchlo.  
Sluníčko zašimralo jedním ze svých paprsků rybku a ta radostí vyskočila nad hladinu. V lehu na zádech zakloníme hlavu;rukama se opřeme o podložku (hrudní záklon);
  výdrž a zpět do lehu – volně dýcháme.

RELAXACE

U rybníka je klid. Jen vlnky se tiše pohupují a občas vyskočí nějaká ta rybka. Sluníčko všechny uspalo. Cítíme, jak nás hřejí sluneční paprsky; slyšíme šplouchání vody; z dálky se ozývá ptačí štěbetání;
Na trávě pod rozkvetlým stromem si odpočineme i my. zavřeme oči, jsme v bezpečí a nic nás neruší.

Pustíme relaxační hudbu se zvuky přírody. Necháme děti snít a odpočívat.

Potom je klidným hlasem přivedeme zpět.


Materiál byl poskytnut zdarma nakladatelstvím Portál z publikace Jóga ve školce.

Autor
Monika Nikodemová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • učí se nejen spontánně, ale i vědomě, vyvine úsilí, soustředí se na činnost a záměrně si zapamatuje; při zadané práci dokončí, co započalo; dovede postupovat podle instrukcí a pokynů, je schopno dobrat se k výsledkům

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Učebna v přírodě, Školní třída