Domů > Odborné články > Předškolní vzdělávání > Jóga ve školce: Na louce
Odborný článek

Jóga ve školce: Na louce

12. 11. 2014 Předškolní vzdělávání
Autor
Monika Nikodemová

Anotace

Ukázka z knihy nakladatelství Portál představuje několik aktivit z oblasti jógy, které rozvíjejí pohybové dovednosti, správné držení těla, zdravé dýchání a umožňují i relaxaci. Jsou využitelné pro pedagogy mateřských i základních škol.

Určitě jste někdy viděli obrázky cvičence nacházejícího se v nehybné meditační nebo relaxační pozici. Možná máte s jógou vlastní zkušenosti. Při práci s dospělými je doporučováno pilovat a dlouhodobě cvičit jednotlivé pozice a sestavy.

Jóga pro děti je jiná. Klade si za úkol být hravá, lehká, zábavná, rytmická a vtipná. V žádném případě děti do ničeho nenutíme. Jsme přece „chytří“ dospělí a dovedeme si poradit.

Popis – příběh – pohádka

Hlas učitele dává instrukce ke cvičení. V józe pro dospělé se často používají indické názvy jednotlivých pozic. Mají svůj půvab a dýchá z nich dávná tradice. Při cvičení s dětmi se tyto názvy většinou nepoužívají.

Cviky pojmenujeme česky a popis přizpůsobíme dětskému světu. Využijeme dětské představivosti a fantazie. Pro nejmenší děti je výborným pomocníkem vyprávění pohádky, říkanky nebo básničky.

Pohyb v rytmu je snadno zapamatovatelný. Sestavy jsou krátké, nenáročné, téměř bez výdrže.

Názorná ukázka

Děti ve věku 3–10 let nepoužívají mnoho abstraktních slov – často jim nerozumějí. Proto je názorná ukázka velmi důležitá. Tuto úlohu můžeme přenést také na někoho ze zkušenějších dětských cvičenců. Děti, které danou techniku znají a ovládají, se mohou v ukázkách pozic střídat. Stávají se na chvilku důležitými a nepostradatelnými pro kolektiv. Posilují tím svou odvahu a sebevědomí.

Hudba

Pro děti je velmi oblíbeným a dobrým pomocníkem rytmická a relaxační hudba. Je dobré ji pečlivě vybírat a nechat také při výběru spolupracovat dětské cvičence.

Obrázková motivace

K vyprávěnému příběhu používáme tematicky laděné obrázky. Můžeme použít jednotlivé karty, vlastní výkresy dětí, fotografie z výletu apod.

Názorné předměty a vlastní výrobky

Měkké hračky, plyšová zvířátka nebo hadrové panenky nám pomohou při vyprávění příběhu. Můžeme na nich předvádět jednoduché cviky – je to jednodušší, než cvik obtížně vysvětlovat.

Aktivně zapojíme děti nejen do cvičení, vyprávění příběhů, ale také do přípravy jednotlivých pomůcek. Využijeme tak střídání jednotlivých činností.

Zapojíme výtvarnou činnost – malování, vyrábění z papíru, plastelíny, přírodních materiálů apod. Připravené pomůcky použijeme při cvičení. Po společné relaxaci pak mohou děti samy navrhovat, jaký příběh by rády namalovaly nebo společně prožily.

Na louce 

  • Labuť
  • Žába
  • Housenka
  • Ryba

LABUŤ

Základní poloha: stoj spojný

U rybníka za lesem je spousta rákosí. Ze stoje předpažíme pravou ruku a levou rukou uchopíme nárt levé nohy - letící labuť;
Když ho poodhrnete, uvidíte krásnou labuť. udržujeme rovnováhu;
Ladně si pluje po rybníce a načechrává si bílé peří. vrátíme se zpět do stoje – volně dýcháme;
Něco ji vyplašilo a vzlétla. opakujeme na opačnou stranu.

ŽÁBA

Základní poloha: dřep – ruce se opírají o podložku.

Labutě odletěly a přišel čas pro žáby. Zůstaneme na místě;
Vyskákaly z rybníka a zahájily svůj polední koncert. provedeme široký dřep rozkročný;ruce spojíme dlaněmi a odtlačíme kolena lokty;
Zahrajeme si na žáby a mírnými poskoky se pohybujeme po třídě. napřímíme se – výdrž, pohled vzhůru;spustíme paže na zem a svěsíme hlavu;
Teď si žabky musejí vydechnout. uvolníme celé tělo.

HOUSENKA

Základní poloha: vzpor klečmo

Na jednom krásně zeleném, šťavnatém lopuchu se vyhřívá housenka. Provedeme klek a ruce opřeme o podložku;
  housenka se pomalu sune vpřed – napodobujeme pohyb housenky;
  z lehu na břiše se opřeme o paže;
  volně dýcháme a sunutím se vracíme zpět.

RYBA

Základní poloha: leh na zádech

Najednou něco šplouchlo.  
Sluníčko zašimralo jedním ze svých paprsků rybku a ta radostí vyskočila nad hladinu. V lehu na zádech zakloníme hlavu;rukama se opřeme o podložku (hrudní záklon);
  výdrž a zpět do lehu – volně dýcháme.

RELAXACE

U rybníka je klid. Jen vlnky se tiše pohupují a občas vyskočí nějaká ta rybka. Sluníčko všechny uspalo. Cítíme, jak nás hřejí sluneční paprsky; slyšíme šplouchání vody; z dálky se ozývá ptačí štěbetání;
Na trávě pod rozkvetlým stromem si odpočineme i my. zavřeme oči, jsme v bezpečí a nic nás neruší.

Pustíme relaxační hudbu se zvuky přírody. Necháme děti snít a odpočívat.

Potom je klidným hlasem přivedeme zpět.


Materiál byl poskytnut zdarma nakladatelstvím Portál z publikace Jóga ve školce.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Monika Nikodemová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • učí se nejen spontánně, ale i vědomě, vyvine úsilí, soustředí se na činnost a záměrně si zapamatuje; při zadané práci dokončí, co započalo; dovede postupovat podle instrukcí a pokynů, je schopno dobrat se k výsledkům

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Učebna v přírodě, Školní třída