Určitě jste někdy viděli obrázky cvičence nacházejícího se v nehybné meditační nebo relaxační pozici. Možná máte s jógou vlastní zkušenosti. Při práci s dospělými je doporučováno pilovat a dlouhodobě cvičit jednotlivé pozice a sestavy.
Jóga pro děti je jiná. Klade si za úkol být hravá, lehká, zábavná, rytmická a vtipná. V žádném případě děti do ničeho nenutíme. Jsme přece „chytří“ dospělí a dovedeme si poradit.
Hlas učitele dává instrukce ke cvičení. V józe pro dospělé se často používají indické názvy jednotlivých pozic. Mají svůj půvab a dýchá z nich dávná tradice. Při cvičení s dětmi se tyto názvy většinou nepoužívají.
Cviky pojmenujeme česky a popis přizpůsobíme dětskému světu. Využijeme dětské představivosti a fantazie. Pro nejmenší děti je výborným pomocníkem vyprávění pohádky, říkanky nebo básničky.
Pohyb v rytmu je snadno zapamatovatelný. Sestavy jsou krátké, nenáročné, téměř bez výdrže.
Děti ve věku 3–10 let nepoužívají mnoho abstraktních slov – často jim nerozumějí. Proto je názorná ukázka velmi důležitá. Tuto úlohu můžeme přenést také na někoho ze zkušenějších dětských cvičenců. Děti, které danou techniku znají a ovládají, se mohou v ukázkách pozic střídat. Stávají se na chvilku důležitými a nepostradatelnými pro kolektiv. Posilují tím svou odvahu a sebevědomí.
Pro děti je velmi oblíbeným a dobrým pomocníkem rytmická a relaxační hudba. Je dobré ji pečlivě vybírat a nechat také při výběru spolupracovat dětské cvičence.
K vyprávěnému příběhu používáme tematicky laděné obrázky. Můžeme použít jednotlivé karty, vlastní výkresy dětí, fotografie z výletu apod.
Měkké hračky, plyšová zvířátka nebo hadrové panenky nám pomohou při vyprávění příběhu. Můžeme na nich předvádět jednoduché cviky – je to jednodušší, než cvik obtížně vysvětlovat.
Aktivně zapojíme děti nejen do cvičení, vyprávění příběhů, ale také do přípravy jednotlivých pomůcek. Využijeme tak střídání jednotlivých činností.
Zapojíme výtvarnou činnost – malování, vyrábění z papíru, plastelíny, přírodních materiálů apod. Připravené pomůcky použijeme při cvičení. Po společné relaxaci pak mohou děti samy navrhovat, jaký příběh by rády namalovaly nebo společně prožily.
Základní poloha: stoj spojný
U rybníka za lesem je spousta rákosí. | Ze stoje předpažíme pravou ruku a levou rukou uchopíme nárt levé nohy - letící labuť; |
Když ho poodhrnete, uvidíte krásnou labuť. | udržujeme rovnováhu; |
Ladně si pluje po rybníce a načechrává si bílé peří. | vrátíme se zpět do stoje – volně dýcháme; |
Něco ji vyplašilo a vzlétla. | opakujeme na opačnou stranu. |
Základní poloha: dřep – ruce se opírají o podložku.
Labutě odletěly a přišel čas pro žáby. | Zůstaneme na místě; |
Vyskákaly z rybníka a zahájily svůj polední koncert. | provedeme široký dřep rozkročný;ruce spojíme dlaněmi a odtlačíme kolena lokty; |
Zahrajeme si na žáby a mírnými poskoky se pohybujeme po třídě. | napřímíme se – výdrž, pohled vzhůru;spustíme paže na zem a svěsíme hlavu; |
Teď si žabky musejí vydechnout. | uvolníme celé tělo. |
Základní poloha: vzpor klečmo
Na jednom krásně zeleném, šťavnatém lopuchu se vyhřívá housenka. | Provedeme klek a ruce opřeme o podložku; |
housenka se pomalu sune vpřed – napodobujeme pohyb housenky; | |
z lehu na břiše se opřeme o paže; | |
volně dýcháme a sunutím se vracíme zpět. |
Základní poloha: leh na zádech
Najednou něco šplouchlo. | |
Sluníčko zašimralo jedním ze svých paprsků rybku a ta radostí vyskočila nad hladinu. | V lehu na zádech zakloníme hlavu;rukama se opřeme o podložku (hrudní záklon); |
výdrž a zpět do lehu – volně dýcháme. |
U rybníka je klid. Jen vlnky se tiše pohupují a občas vyskočí nějaká ta rybka. Sluníčko všechny uspalo. | Cítíme, jak nás hřejí sluneční paprsky; slyšíme šplouchání vody; z dálky se ozývá ptačí štěbetání; |
Na trávě pod rozkvetlým stromem si odpočineme i my. | zavřeme oči, jsme v bezpečí a nic nás neruší. |
Pustíme relaxační hudbu se zvuky přírody. Necháme děti snít a odpočívat.
Potom je klidným hlasem přivedeme zpět.
Materiál byl poskytnut zdarma nakladatelstvím Portál z publikace Jóga ve školce. |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: