Přípravy poskytlo občanské sdružení Projekt Odyssea. Další přípravy a metodické materiály osobnostní a sociální výchovy naleznete volně ke stažení na www.odyssea.cz. Metodiky byly vytvořeny v rámci projektu „Zavádění osobnostní a sociální výchovy do školních vzdělávacích programů základních škol a nižších stupňů víceletých gymnázií v Praze". Projekt je financován z rozpočtu Evropského sociálního fondu, hlavního města Prahy a České republiky.
Na tabuli připravíme seznam vlastností
Ctnosti Víra Naděje Trpělivost Láska Moudrost Síla – statečnost Píle Cudnost Upřímnost Štědrost Spravedlivost |
Neřesti Pýcha Lakomství Závist Smilstvo (nestoudnost) Obžerství Lehkomyslnost Hněv Lenost Zoufalství Pomluva Lstivost |
(Cedulky nastříhané na svislé proužky jako u inzerátů)
Průběh vyučování a časový odhad jednotlivých aktivit:
1. Zcitlivění (6 min):
2. Oznámení tématu a cílů vyučování (1 min):
3. Sochy - jednotlivci, dvojice (5 min):
4. S pomocí obrázků výklad o sochách o M. B. Braunovi a Kuksu (10 min):
5. ztvárnění soch M. B. Brauna (20 min):
6. reflexe k OSV cíli 1 (5 min):
7. Inzerát dobrých vlastností (17 min):
8. Reflexe k OSV cíli 2 (5 min):
9. Závěr (5 min):
Doplňující informace k příspěvku
Metody vyučování:
|
Zcitlivění - barevné střípky schované po třídě
Vyprávění o sochách na obrázcích, o M. B. Braunovi a Kuksu, o dobrých a špatných vlastnostech |
Základní reflektující otázky vztahující se k OSV cílům, které bych rád/a položil/a: - číslováno podle hlavních cílů OSV popsaných výše |
1. Jaké to bylo psát seznam svých pozitivních vlastností? |
Jak budu zjišťovat (měřit) dosahování OSV cíle (metody evaluace) |
Pomocí reflektujících otázek |
ZŠ |
ZŠ Jižní IV., Praha 4 |
Závěrečná reflexe a evaluace uskutečněného vyučování |
|
Co se mi osvědčilo během vyučování (co fungovalo, mělo úspěch, z čeho jsem měl/a radost) |
Myslím, že pestrost zvolených aktivit způsobila, že hodina měla spád, žáci se nenudili, bavilo je to. |
S jakými problémy (obtížemi) jsem se během vyučování setkal/a |
Původně jsem plánovala 1 vyučovací hodinu, ale žáci chtěli zůstat u předvádění vlastností delší dobu, tak se to během jedné hodiny nedalo stihnout. |
Co bych příště udělal/a jinak (jak bych upravil/a tuto přípravu) |
Přípravu jsem upravila pro 90 min., tedy pro 2 vyučovací hodiny. |
Evaluace - podklady, které dokumentují naplnění stanovených OSV cílů (např. vypracované pracovní listy, záznamy výroků žáků, dotazníky, další texty, výtvory žáků, fotografie, zpětná vazba od žáků, videozáznam, další metody evaluace) |
Zpětná vazba od žáků |
Stupeň vzdělávání a období vzdělávání |
1. stupeň - 2. období (4. ročník) |
Dílčí cíle dané aktivity |
Žák:
|
Integrace průřezových témat |
OSV - Osobnostní rozvoj (Sebepoznání a sebepojetí) |
Přínos PT k rozvoji osobnosti žáka |
|
Didaktická povaha příspěvku |
Osvojení dovednosti |
Organizační forma výuky |
Zážitková |
Vyučovací metoda |
Diskusní |
Předpokládaný časový nárok |
90 min |
Nutné pomůcky a prostředky |
4 obrázky soch M. B. Brauna - obrázek nalepíme na barevný papír (4 barvy) a rozstříháme na 5 - 7 kusů podle počtu žáků ve skupinách |
Informační zdroje |
Neumann, J. - Prošek, J.: M. B. Braun - Kuks. |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.