Odborné články Základní vzdělávání Píšeme knihu o svém městě
Odborný článek

Píšeme knihu o svém městě

14. 3. 2005
Základní vzdělávání
Autor
Alena Atušková

Anotace

Praktický příspěvek je zaměřen na popis sestavení knihy o rodném městě. Žáci se při této činnosti učí komunikovat, řešit problémy, respektovat názory druhých, hledat společný závěr, samostatně řešit problémy.
Dílčí výstupy, které plníme
  • žák vyhledá typické regionální zvláštnosti přírody, osídlení, hospodářství a kultury, jednoduchým způsobem posoudí jejich význam z hlediska přírodního, historického, politického, správního a vlastnického
  • žák získává postupně kladný vztah k místu domova a adekvátní postoje
Úvodní hodina
A) Motivace

Město (místo), ve kterém žijeme, je zajímavé spoustou věcí. Někdy si myslíme, že ho známe, ale není to tak zcela pravda. A co teprve lidé, kteří k nám přijíždějí! Někteří o něm neví téměř nic. A tak, pro sebe i pro druhé, zkusíme napsat o našem městě knihu.

B) Expoziční část hodiny
  • Řízený rozhovor nebo skupinová práce (každá skupina bude mít jednu otázku) s následnou diskusí.

    • Pro koho je kniha určena?
    • Co všechno by měla taková kniha obsahovat?
    • Co je na knize nejdůležitější? Co tedy bude obsahem jednotlivých kapitol?
    • Co jiného v knize podává spoustu informací?
    • Jak bude asi naše kniha vypadat?

Žáky volně vedeme k následujícím nebo podobným závěrům:

Ad a) Knihu můžeme nechat ve třídě a každý se z ní může poučit; knihu necháme ve škole - např. v koutku tradic, koutku o místním regionu; kopie jednotlivých kapitol knihy umístíme na vhodných nástěnkách, nástěnky můžeme v průběhu času obměňovat; knihu vyrobíme ve více "výtiscích" a jeden z nich věnujeme městskému (obecnímu) úřadu.

Ad b) Formální záležitosti - desky, jednotlivé číslované listy, předsádka, velikost písma, různé zdroje informací, informace o obsahu, desky popřípadě vazba atd., a hodnotný vlastní obsah.

Ad c) Struktura, obsah díla.

Ad d) Knihu doplníme například fotografiemi, výstřižky z místního tisku, obrázky žáků, různými náčrty, grafy, autentickými články dětí atd.

Ad e) Praktické otázky realizace (výroby) - volné papíry svázané v deskách, kroužková vazba, volné listy umístěné v euroobalech a v pořadačích, jiný způsob.

  • Samostatná práce žáků: zamyslete se a v několika bodech napište do sešitu názvy hlavních částí (kapitol) naší knihy.
  • Kooperativní vyučování:
    • ve dvojicích prodiskutujte své návrhy a pokuste se vytvořit společný návrh
    • totéž ve čtveřicích - pracuje se s návrhy dvojic, skupiny se snaží sjednotit nad body obsahu
  • Řízená diskuse o obsahu: učitel nebo některý žák na tabuli zapisuje ty body, nad kterými se žáci shodli.
  • Samostatná práce žáků (při nedostatku času domácí úkol):
    • co se mi líbí na plánované práci
    • čím zajímavým bych mohl do knihy o našem městě přispět
    • úvod knihy - písemný projev o smyslu a cíli
  • Závěr a shrnutí hodiny.
Metodická poznámka

Obsah knihy by mohl (měl mít) následující kapitoly (zpracované na úrovni žáků, ovšem odborně správné a vycházející ze studia literatury a dalších písemných podkladů i z terénních šetření):

  • úvod;
  • poloha našeho města (mikro i makropoloha);
  • plán našeho města - historické části apod. (dle místních podmínek); přírodní podmínky - povrch, podnebí, vodstvo, nerostné bohatství, flóra a fauna, chráněná území přírody;
  • obyvatelstvo - počet obyvatel a jeho vývoj, složení obyvatel, zajímavé příběhy lidí;
  • hospodářství - průmyslové podniky (co vyrábí, odkud berou suroviny, jaký je základní technologický postup výroby, kdo spotřebovává výrobky, jaký je význam podniků, vlastnické vztahy, vztah k životnímu prostředí apod.), zemědělská výroba (rostlinná a živočišná výroba, vlastnické vztahy, jak ovlivňuje zemědělství místní krajinu), doprava (druhy, vhodnost, dostatečnost dopravního spojení, kvalita komunikací), služby, cestovní ruch;
  • sport a kultura v obci;
  • vedení a správa obce;
  • historie obce (podle různých období, mezníky ovlivněné obecnými dějinami ČR, ale i významnými místními událostmi);
  • kulturně historické památky;
  • významné osobnosti (rodáci nebo ti, kteří v obci žili a žijí);
  • místní pověsti, zvyky, tradice, obyčeje;
  • jak se naše město mění;
  • jak bude asi naše město vypadat za 10 (20, 100, 1000 let);
  • co bychom si přáli v našem městě;
  • co bychom si nepřáli v našem městě;
  • další.
Následující aktivity
  • Rozbor úkolu s naplánováním aktivit potřebných k jeho dílčím řešením, zpracování časového harmonogramu.
  • Realizace:
    • plnění jednotlivých aktivit k získávání informací (skupiny mají stejné zadání, práci provádějí souběžně a při kontrole práce vzniká společná verze; každá skupina má zadané vlastní téma a zpracované kapitoly se pak řadí v knize za sebou; kombinace obojího); vždy je však třeba plánovat takové aktivity ve třídě (práce s literaturou, místními tiskovinami, Internetem) i mimo ni (vycházky, besedy, terénní šetření), aby každá skupina mohla pokaždé získat nové informace;
    • zpracovávání, třídění informací;
    • práce na jednotlivých kapitolách.
  • Sestavení a zhotovení knihy, redakční práce.
  • Prezentace výsledků - před třídou, před zástupci školy, rodičů, města apod., vystavení knihy.
  • Využití výsledků projektu (didaktické, praktické).
Autor
Alena Atušková

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • vyhledá informace vhodné k řešení problému, nachází jejich shodné, podobné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení, nenechá se odradit případným nezdarem a vytrvale hledá konečné řešení problému
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence sociální a personální
  • účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • samostatně pozoruje a experimentuje, získané výsledky porovnává, kriticky posuzuje a vyvozuje z nich závěry pro využití v budoucnosti

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Kreativita

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída, Specializovaná učebna, Vycházka do přírodního prostředí