Příspěvek vzniknul v rámci projektů pořádaných o.s. Aisis.
Společně hrají dva hráči. Postupně se střídají v házení dvou hracích kostek a v řešení sestaveného příkladu na násobení, jehož výsledek zaznamenávají svou barvou v tabulce. Např. hráči A padla na kostkách čísla 3 a 4. Počítá tedy spoj 3.4. nebo 4.3. Výsledek 12 vyznačuje přeškrtnutím tohoto čísla v tabulce. Pokračuje hráč B. Ten hází kostkami i v případě, že číslo hráče A bylo již dříve zaškrtnuto. Vítězí hráč, kterému se podařilo zaškrtnout více čísel.
1 |
16 |
3 |
12 |
9 |
5 |
25 |
2 |
30 |
4 |
18 |
24 |
15 |
36 |
8 |
20 |
6 |
10 |
Kostky je možné hrát i ve více početných skupinách (tří, čtyř). Lépe je zajištěna vzájemná kontrola, jednotlivec má však méně vlastních příležitostí „být ve hře". Podíl náhody je dán výsledkem hodu kostek. Číslo ještě nebylo zaškrtnuté - bylo zaškrtnuté.
Hrají všichni žáci, každý má připraveno hrací pole, např. schéma 3x3, do kterého libovolně (náhodně) umístí přirozená čísla z uvedeného oboru. Hra je nespecifická, může např. sloužit k procvičování pamětného dělení a násobení. Učitel postupně říká příklady, celkem 9 příkladů, každý s jiným výsledkem, ze zadaného oboru. Žáci řeší diktované spoje a v případě, že mají v tabulce odpovídající číslo - výsledek, přeškrtnou je křížkem. Komu se podaří přeškrtat celý řádek, sloupec, případně úhlopříčku, zvolá Bingo a zapíše si čárku - získává bod. Hra pokračuje. Jestliže má žák po vyřešení všech 9 příkladů proškrtnutá všechna čísla v tabulce, zvolá Bongo.
Například: Učitel volí obor 2 - 12, žáci tedy zapisují do herních plánů devět z jedenácti možných přirozených čísel (žádné se nesmí opakovat).
Žák A volil:
7 |
5 |
11 |
1 |
8 |
4 |
3 |
10 |
6 |
Žák B volil:
8 |
2 |
4 |
5 |
1 |
6 |
9 |
12 |
10 |
Vyučující říká příklady:
12:3, 18:3, 20:4, 10:10, 4.3, 24:3, 5.2, 16:8, 3.3.
Žák A zaškrtne:
7 |
5 |
11 |
1 |
8 |
4 |
3 |
10 |
6 |
Žák B zaškrtne:
8 |
2 |
4 |
5 |
1 |
6 |
9 |
12 |
10 |
Žák A získává 2 body, žák B 8 bodů.
Bingo - bongo je příkladem hry, kde podíl náhody je určován volbou možných čísel a jejich umístěním v tabulce. O tom rozhoduje žák. Míra náhody je navíc ovlivňována učitelem, v daném případě rozsahem zadaného oboru volitelných čísel.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.