Příspěvek vzniknul v rámci projektů pořádaných o.s. Aisis.
K realizaci námětů stačí krabička s papírovými čtverečky nastříhanými z bílého nebo barevného papíru, podle povahy využití.
Děti si postupně z tabule na čtverečky opíší všechny příklady - jeden příklad na jeden čtvereček. Úkolem je seřadit čtverečky do řady tak, aby vždy první z dvojice čísel ve spoji bylo výsledkem příkladu předcházejícího - viz ukázka:
![]() |
1. obrázek |
Příklad, kterým se začne, uvede učitel (zde 1 + 3). Počet spojů, případně druh operace (operací) a číselný obor volíme s ohledem na povahu učiva, které chceme procvičovat a na čas, který chceme hře věnovat.
Hra sleduje procvičování násobků čísel. Pravidla jsou jednoduchá. Každý žák dostane od učitele jednu kartičku s číslem. Čísla se neopakují; ve třídě je 26 žáků, rozdáme kartičky s čísly 1 - 26 nebo 0 - 25 (lépe si zafixují, že nula je násobkem každého čísla). Učitel zvolí číslo, jehož násobky budou žáci určovat. Poté začnou podle velikosti čísel na přidělených kartičkách odříkávat řadu čísel od 1 do 26 (popř. 0 - 25). Ti, co mají násobky zadaného čísla, řeknou BUM. Ti, kteří je nemají, vysloví číslo na své kartičce. Pro obtížnější variantu můžeme zvolit násobky dvou čísel. Do hry jsou vtaženi všichni žáci, dostávají prostor pro lepší zapamatování, koncentraci pozornosti a rozvíjení samostatnosti.
Každý žák si vezme celkem 16 čtverečků, napíše na ně čísla 1, 2, 3, 4 (každé čtyřikrát) a sestaví z nich čtverec 4 x 4 tak, aby
a) součet čísel ve všech řadách byl stejný, např.:
![]() |
2. obrázek |
b) součet čísel ve všech sloupcích byl stejný, např.:
![]() |
3. obrázek |
c) součet čísel ve všech řádcích i sloupcích byl stejný, např.
![]() |
4. obrázek |
d) součet čísel ve všech řádcích, sloupcích i úhlopříčkách byl stejný, např.
![]() |
5. obrázek |
Při této činnosti dáváme dětem prostor pro objevování na základě experimentování. Vzhledem k tomu, že jde o inspirující a pro život důležitou zkušenost, měli bychom analogické situace do hodin zařazovat.
Učitel žákům diktuje 19 čísel z oboru 0 - 20. Žáci je zapisují na čtverečky (jeden čtvereček = jedno číslo). Např.: 2, 0, 19, 17, 3, 9, 18, 15, 4, 11, 6, 10, 13, 7, 14, 16, 20, 8, 1.
Následují úkoly typu:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.