Odborné články Základní vzdělávání Čtu a vím o čem: Čarodějnice
Odborný článek

Čtu a vím o čem: Čarodějnice

1. 9. 2014
Základní vzdělávání
Autor
Iva Nováková
Spoluautor
Jitka Zukalová

Anotace

Ukázka z knihy Víš, co čteš? je vybraná z druhé části publikace a týká se čarodějnic. Hodina byla realizována ve druhé třídě.

Úvod

O knize:

Malí čtenáři často neposlouchají, co čtou. Pracovní sešit by jim měl pomoci tento problém odstranit. K pozornému poslouchání čteného textu děti motivuje možnost vyluštit tajenku a správně dokreslit nebo vybarvit obrázky.

Pracovní sešit je rozdělen do dvou částí:

První část obsahuje čtrnáct krátkých pohádek a na ně obsahově navazujících luštěnek a dokreslovaček. Podrobný návod je vysvětlen v úvodu.

Druhá část je složena z nejrůznějších na sobě nezávislých úkolů. Děti čtou jednotlivé věty a podle nich luští tajenky nebo dokreslují obrázky. Návok k řešení je u každého úkolu zvlášť.

Aktivity před četbou:

Každý žák sám napíše deset slov, které ho napadnou, když se řekne slovo čarodějnice. Ve dvojicích pak sdílejí, co zapsali a vyberou si jedno slovo, které považují za nejzajímavější. Toto slovo potom sdělí ostatním dvojicím.

Autor díla: Jitka Zukalová

Ve skupinkách, složených z dvojic, žáci vymyslí a zapiší:

  1. názvy pohádek, ve kterých vystupuje čarodějnice;
  2. dvojice protikladných slov, které se vztahují k čarodějnici, např. mladá x stará.
Autor díla: Jitka Zukalová

Čtení textu:

Žáci samostatně vypracují list podle instrukcí v úvodu textu. Kdo má práci hotovou, vybarvuje si čarodějnici.

Pozn.: Na tento styl práce jsou zvyklí z předešlé publikace této autorky, proto s tím neměli problém. 

Autor díla: Jitka Zukalová

Konec hodiny byl zakončen písní P. Skoumala Pět ježibab, kterou žáci znají z hudební výchovy.


Kniha Čtu a vím o čem je plná krátkých a zábavných povídek doprovázených úkoly a otázkami, které pomáhají rozvíjet čtení s porozuměním.

Pro začínající čtenáře je v publikaci zařazena část s různými na sobě nezávislými úkoly, ze které je i ukázka z knihy. Texty jsou nápadité a vtipné; kromě čtení si žáci procvičí i logické myšlení, soustředění, paměť a grafomotorické dovednosti.


Materiál byl poskytnut zdarma nakladatelstvím Portál z publikace Čtu a vím o čem.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
486.33 kB
PDF
Stránky z Čtu a vím o čem
Autor
Iva Nováková

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída

Vazby na materiály do výuky: