Odborný článek

Moje místo

14. 8. 2014
Základní vzdělávání
Autor
Blanka Pešoutová

Anotace

Praktický článek z materiálu Mgr. Blanky Pešoutové o mezigeneračních vztazích, rodině a sžití s místem původu žáků.

Úvod

Pololetní projekt ZSV (sekunda), Gymnázium Jana Keplera Praha
 
Samostatná práce studentů navazuje na učivo 1. pololetí (vlastivědné učivo 7. ročníku – významná místa, významní Češi, Praha, „průvodcování“ po Královské cestě, stavební styly…).

Cíl

Hlavní cíle

Student
  1. cítí sounáležitost s místem a lidmi (rodina, pamětníci…) – jistota, identita;
  2. oceňuje význam individuální paměti (pamětník ví víc/jiné než učebnice „malých dějin“;
  3. raduje se z poznání;
  4. spolupracuje;
  5. hodnotí svou práci.

Dílčí cíle

a) Student umí – psychomotorické cíle

  1. rozvrhne si svou práci;
  2. pracuje samostatně;
  3. zpracovává, porovnává různé druhy poznatků (odborná literatura, rozhovor, videonahrávka);
  4. vede rozhovor – naslouchá, přizpůsobí se osobnímu tempu druhého, staršího;
  5. pracuje s odbornou literaturou;
  6. vybírá, sestavuje, vytváří smysluplný celek;
  7. cituje zdroje;
  8. připraví prezentaci své práce;
  9. prezentuje svou práci.

b) Student ví – kognitivní cíle

  1. shrne informace o místě, kde žije, o své rodině;
  2. popíše periodizaci lidského života;
  3. porovná své místo tehdy a nyní;
  4. definuje „duševní vlastnictví“.

c) Student si myslí, cítí, koná (v ideálním případě) – afektivní cíle

  1. je dobré „být s…“, sdílet, setkávat se, někam patřit (sounáležitost s místem, lidmi);
  2. chci se dozvídat víc, než vím;
  3. „Na co asi budu vzpomínat já, o čem budu vyprávět, jaký/á budu, až přijde stáří?“

Projekt je zahájen společnou dvouhodinou – ideální je polovina třídy (15 studentů)

  • Děti jsou vyzvány, aby přemýšlely o místě, které mají rády, „…asi to není tak známé místo, ale je ,tvoje‘…“, důvěrná znalost. „Je takové místo pro člověka důležité, proč, kdy…“
  • Balicí papír: 
    • „Čím, jak bys své místo nejlépe přiblížil/a ostatním?“ - děti zapisují své nápady na společný papír, rozvíjejí nápady ostatních.
    • „Odkud, od koho se můžeš dozvědět víc, než víš nyní?“ – zdroje, metody.
    • „Jaké jsou výhody a nevýhody jednotlivých postupů?“ – děti samy jmenují pamětníky, rodáky, prarodiče, nejstarší obyvatele; je pak na učiteli, zda bude rozhovor s pamětníkem požadovat jako nutnou součást práce.
  • Zadání práce: učitel vyjde z dětských nápadů, vysvětlí úkol, stanoví postup a formální charakteristiky práce, časový harmonogram (tj. termíny splnění části úkolu – volba konkrétního místa, odevzdání osnovy, odevzdání části práce; odevzdání celé práce; prezentace). Doporučujeme vše společně zapsat a plán ponechat ve třídě; nabídnout individuální konzultace.
  • Děti se dozvědí kritéria hodnocení:
  1. obsah práce, kvalita, originalita + splnění povinných částí;
  2. výběr, zpracování informací, smysluplnost kompozice (část/celek);
  3. prezentace práce před třídou (např. patnáctiminutový souvislý projev, ukázky, např. videoprojekce, počítačová prezentace, audionahrávka);
  4. splnění formálních kritérií projektu;
  5. respektování časového harmonogramu;
  6. sebereflexe.

Reflexe

Otázky pro sebereflexi (ústně/písemně):

  1. Co mi přišlo při zpracovávání projektu nejzajímavější? Co mě nejvíce bavilo?
  2. Jaká část mé práce je nejlepší? Proč?
  3. Co jsem se naučil/a? Co důležitého jsem poznal/a?
  4. Co bych zlepšil/a? Proč jsem to neudělal/a před odevzdáním?
  5. Je něco, co jsem nesplnil/a? (viz. kritéria hodnocení)
  6. Která z prací mých spolužáků se mi líbila nejvíce? Proč?
Autor
Blanka Pešoutová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

balicí papír