Příspěvek vzniknul v rámci projektů pořádaných o.s. Aisis.
Pomůcky:
Využít čtverečky ve výuce matematiky (ve 2. ročníku) k „dostavování" obrázků tak, aby byly symetrické. Pracovní činnost rovněž umožňuje rozvoj kreativity žáků a jejich geometrické představivosti (tato stránka vzdělávání je u nás tradičně opomíjena).
Lze pracovat se čtverečky jedné barvy (viz obr. 1) nebo můžeme použít více barev (viz obr. 2 - písmena označují čtverečky v příslušné barvě, tj. ž - žlutá apod.). Pak je práce náročnější, ale také zajímavější.
1. obrázek |
2. obrázek |
Znázornění staveb z krychlí
Rozmnožené obrázky krychlí (obr. 3 a obr. 4).
Rozvíjení geometrické představivosti.
Úlohy:
3. obrázek |
podobně lze pomocí barevných čtverečků znázorňovat pohled na stavbu z krychlí různých barev (viz obr. 4) - ze strany, zepředu a shora (viz obr. 5a, b, c, d); tím, že na stavbu byly použity krychle v několika různých barevných provedeních (krychle červené - č, zelené - z, modré - m, bílé - b), je úkol přitažlivější, ale také obtížnější;
4. obrázek |
5. obrázek |
Obsahy a obvody rovinných útvarů
Použít čtverečky ve výuce geometrie ve 4. ročníku při zavádění míry rovinných útvarů - obsahu čtverce a obdélníku. Činnost koresponduje s principem probírání tohoto učiva - pokrývání čtvercové sítě nastříhanými čtverci (jeden papírový čtvereček představuje jednotkový čtverec).
Úlohy:
Dokážete pomocí čtverečků znázornit jiný útvar, který bude mít stejný obsah, ale (menší, větší) obvod?
Sestavte z osmi čtverečků (jednotkových, tj. čtvereček má velikost strany rovnou jednotce délky) útvar, který má obvod rovný 12, 14, 16, 18 (např. viz obr. 6). Jaký může mít minimální a jaký maximální obvod? Vymodelujte více možností pro o = 18.
Existuje útvar, jehož obsah je číselně roven jeho obvodu?
6. obrázek
Navrhněte zahradu ve tvaru obdélníka, aby ...
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.