S dětmi utvoříme kruh, ve kterém budeme stát - zahrajeme si na vlak. Učitelka představuje mašinu, která povede děti = vagóny. Paní učitelka se s dětmi pojede podívat do muzea Vánoc.
-> během cesty dotvářet zvuky vlaku – „Ši-ha-ha-ha“ a „Hu-hů“ (určeno k rozdýchávání).
Když mašina s vagóny dojede k muzeu (jeden roh/část herny), dá učitelka povel k tomu, aby děti vystoupily z vlaku. Je vhodné si s dětmi připomenout, jak se uvnitř muzea chovat
-> důležité pro nás bude, abychom byli potichu, jinak nás z muzea mohou vykázat.
Paní učitelka také před vchodem do muzea využije gesto ztišení - s dětmi si zopakuje, co takové gesto znamená a proč jej někdo používá. Aby se děti dostatečně ztišily, zkusí si ono gesto společně s paní učitelkou, a to tak, že jej každý ukáže na svého kamaráda
-> hluboký nádech nosem, při výdechu citoslovce „Pšššššt“- jak nejdéle nám vydrží dech + dát ukazováček před ústa (opět slouží k rozdýchání).
Pozn.: Muzeum předem nachystat (např. během svačinky) - na stůl položit papírový betlém.
S dětmi si v muzeu povídat o tom, co v muzeu vidíme (betlém). Popsat si co to je, jak vypadá, kdo v něm je + si postavy v betlémě ukázat (panna Marie, Josef, Ježíš Kristus) a říct si vše co o betlémě děti ví. Především se zaměřit na Ježíška (na čem leží, zopakovat si, kdo to je), přičemž si také vzpomeneme na Vánoce – co je to za svátek a co během něj prožíváme - radost, vánoční pohodu, lásku…
Pozn.: do dílny jet do jiného rohu herny než je muzeum – nejlépe ke klavíru.
Po návštěvě muzea opět nasednout do vlaku (opět dotvářet jeho zvuky). Nyní pojede vlak do dílny, kde si děti postaví svůj vlastní a zároveň společný betlém - ke stavbě použít různý materiál z herny, ze kterého by se dal onen betlém postavit. V betlémě by určitě měly být jesličky a Ježíšek.
Po dostavění betlému se dětí zeptat, jestli znají nějakou písničku o Ježíškovi. Když společně na nějakou přijdou, také ji Ježíškovi zazpívají (nejvhodnější bude píseň „Jak jsi krásně neviňátko“). Nejprve ale paní učitelka děti na něco upozorní:
„Děti, Ježíšek si teď na chvíli musí odpočinout. My se proto zatím připravíme na zpěv.“
Přesunout se ke klavíru – děti si sednou tak, aby viděly na učitelku. „Abychom Ježíškovi krásně zazpívali a aby nám v tom nic nebránilo, musíme se předem řádně připravit. Např. abychom neměli chraplavý hlas, abychom krásně artikulovali, aby nám Ježíšek rozuměl a abychom se na něj u zpívání hezky usmívali.“
Děti jsou v této chvíli téměř připraveny na zpěv, avšak jedna maličkost tomu ještě chybí. Paní učitelka s dětmi naváže kontakt:
„Děti, když budete zpívat tomu Ježíškovi, jak byste chtěly, aby se u toho cítil?“
Děti by se měly shodnout na tom, že by se u toho měl Ježíšek cítit hezky, příjemně (popřípadě bude paní učitelka děti k tomuto společnému rozhodnutí motivovat). Paní učitelka společně s dětmi vymyslí, co by takové příjemné atmosféře mohlo pomoci – hudební nástroje.
Opět nasednout do vlaku (+ zvuky vlaku) a zajet do obchodu s nástroji (opět jiný roh herny než muzeum a dílna). V obchodě si každé dítě z košíku vylosuje kartičku - na kartičce bude nakreslen nebo vytištěn obrázek orffovského nástroje. Podle toho, jaký bude mít dítě obrázek na kartičce, podle toho si také nástroj v obchodě zakoupí (pozn. dětem také můžeme před obchodem rozdat peníze určené ke hře, se kterými si svůj nástroj mohou zakoupit – v tomto případě by paní učitelka představovala zároveň i paní prodavačku nebo k roli paní prodavačky možno využít kolegyni). Paní učitelka si zakoupí tamburínu.
V obchodě si také říci, že se pomocí nástrojů bude vyťukávat rytmus té písně, která se bude zpívat Ježíškovi. Vyťukávání rytmu si ukázat na písničce, která sloužila k rozezpívání.
Vlakem dojet zpátky k betlému za Ježíškem: děti se posadí kolem betlému. Nejprve děti utišit – zklidnit. Když budou všechny děti zklidněné a nachystané i s nástroji ke zpěvu, může dát paní učitelka povel k tomu, aby se začala zpívat písnička. Při zpěvu paní učitelka kontroluje artikulaci dětí a sleduje, jak vyťukávají rytmus – případné chyby, které zpozoruje, může s dětmi opravit během reflexe + může hrát na klavír.
Proběhne u betléma a bude směřovat k Ježíškovi. S dětmi si povídat o Vánocích a Ježíškovi. Děti také můžou Ježíškovi říct, co by si přály na Vánoce.
Během reflexe se můžeme zaměřit na tyto otázky:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: