Žáci se naučí
Bod je základním pojmem geometrie a je vysokou abstrakcí. Jestliže na tabuli vyznačíme křížek, označíme ho velkým tiskacím písmenem a řekneme žákům: to je bod, pak tím jen znesnadníme dosažení pravé abstrakce. Jestliže takto vedení žáci mají ukazovátkem ukázat na tabuli vyznačený bod, pak se velmi často stává, že ukáží písmeno. Samotný průsečík čar ukáží jen výjimečně.
Uvědomme si, kdy v běžném životě vyznačujeme body. Např. na stěně si průsečíkem dvou čar vyznačíme místo, kam je třeba zatlouct hřebík, skobu na zavěšení obrazu, švadlena si průsečíkem dvou čar vyznačí místo, kam má přišít knoflík, na plánu, schématu křížkem, průsečíkem dvou čar vyznačíme polohu orientačního bodu v krajině apod. Jako bod můžeme chápat jakýkoliv objekt v situacích, kdy neuvažujeme o jeho tvaru ani velikosti, ale pouze o jeho poloze, umístění v prostoru. Jako body lze chápat jak objekty velice malé např. hrot jehly, tak objekty nesmírně veliké jako hvězdy na obloze nebo celá města, ale vždy jen v situacích, kdy uvažujeme o jejich vzájemné poloze nebo vzdálenosti. Vždy je to poloha, místo.
Chceme-li, aby žáci chápali geometrii jako prostředek popisu některých stránek reality, je třeba je vést k takovému chápání pojmu bod. Proto budeme také zdůrazňovat, že křížkem, průsečíkem dvou čar body vyznačujeme. Můžeme je také vyznačovat malým kroužkem nebo i kouskem modelovací hmoty.
Vyznačování bodů: Objasnění pojmu bod je dobré připravit při tělesné výchově nebo na vycházce, kdy dostanou žáci za úkol rozestavit se ke cvičení např. viz prezentace, snímek 1, pracovní listy cv.1 a křížkem (v tělocvičně křídou, na hřišti dřívkem do písku) si svoje místo vyznačit a označit si ho velkým tiskacím písmenem - počátečním písmenem svého jména. Pak se žáci rozběhnou a na povel, zapísknutí, tlesknutí se co nejrychleji vrátí na své místo. Obdobně se mohou žáci stavět do kruhu, do řady i jinak volně a vyznačovat si svoje místo.
V hodině geometrie je pak výborné na tuto činnost navázat a na tabuli promítnout prezentaci, snímek 2, obrázky dětí. Žáci stíracím fixem vyznačí jejich místa křížky, které označí velkými tiskacími písmeny. Po vypnutí prezentace zůstanou na tabuli vyznačeny body, které jsou označeny písmeny. Nyní je již možné žákům přímo říci: Vyznačili jsme body A, bod F, bod D…. Jimi jsme zaznamenali, jak žáci stáli. Pomocí takto vyznačených bodů pak žáci odpovídají na otázky jako: Za kým, vedle koho, před kým stál Filip? Kdo stál před Alešem, kdo za Davidem? Při tom je vhodné určit, popř. šipkou naznačit, kterým směrem se žáci dívají.
Na to se procvičuje vyznačování bodů v sešitě. Vyučující rozestaví několik žáků u tabule a úkolem žáků v lavicích je zaznamenat jejich rozestavení tím, že v sešitech vyznačí body a označí je písmeny podle začátečních písmen jmen žáků. Pak mohou žáci dostat za úkol uvažovat o tom, jak zaznamenají, jestliže děti stojí v řadě. Žáci celkem snadno přijdou na to, že narýsují přímou čáru a na té pak vyznačí body.
Rozmísťování objektů podle vyznačených bodů: Dále je důležité procvičovat i zpětnou činnost tj. rozmísťovat objekty podle toho, jak jsou vyznačeny body. Mohou se tak stavět žáci, podle toho, jak vyučující vyznačí body na tabuli. Stává se, že žáci napoprvé zaváhají, mají-li převést rozestavení zaznamenané na svislé tabuli do vodorovné polohy, ale obvykle se poměrně rychle zorientují.
Tyto první zkušenosti s pojmem bod je vhodné upevňovat i při praktických činnostech, kdy žáci mohou modelovat ze špejlí podle jednoduchých nákresů a body modelovat i v prostoru pomocí kousků modelovací hmoty.
Autor díla: Marie Janků |
Vyznačování bodů je možno propojit i s literární výchovou a výtvarnou výchovou, kdy se žáci učí báseň J. V. Sládek: Lesní studánka nebo čtou pohádky o Rákosníčkovi a jeho rybníčku.
Po promítnutí fotografie noční oblohy je možno zadat žákům úkol nakreslit studánku, či Rákosníčkův rybníček a pomocí bodů vyznačit místa, kde se hvězdy ve studánce, v rybníčku odrážejí. Obrázek pak je možno výtvarně dotvořit.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Druháci a matematika.
Ostatní články seriálu: