Přípravy poskytlo občanské sdružení Projekt Odyssea. Další přípravy a metodické materiály osobnostní a sociální výchovy naleznete volně ke stažení na http://www.odyssea.cz/ . Metodiky byly vytvořeny v rámci projektu „Zavádění osobnostní a sociální výchovy do školních vzdělávacích programů základních škol a nižších stupňů víceletých gymnázií v Praze". Projekt je financován z rozpočtu Evropského sociálního fondu, hlavního města Prahy a České republiky.
Průběh vyučování a minutový odhad aktivit - jedna vyučovací hodina
Bílý ubrus (30)
Před příchodem žáků učitel uspořádá židle do kruhu, na zem umístí doprostřed bílý ubrus a rozloží na něj přírodniny.
Instrukce (2)
„Dobrý den, dnes budeme pracovat s přírodninami. Posaďte se a dobře si je prohlédněte. Člověk má k přírodě velmi blízko. Věci pocházející z přírody nám proto bývají sympatické, a rádi si jich všímáme... Našli byste nějakou podobnost mezi sebou a některou přírodninou? Nějakou vlastnost, která by byla i vaší? Zamyslete se, prosím. Až si budete jisti, vezměte si vybranou přírodninu do ruky. O tom, co jsme objevili, budeme postupně hovořit."
Akce (5)
Žáci si prohlížejí rozložené přírodniny na záměrně zvoleném kontrastním pozadí bílého ubrusu. Postupně si každý jednu vybere a vezme do ruky. Tím naznačí, že objevil podobnost mezi sebou a přírodninou. Pokud učitel vidí, že jsou v této fázi žáci nerozhodní, může zpřesnit instrukci.
Zpřesněná instrukce (1)
„Nevíte-li si rady, jakou podobnost hledáme, zkuste přemýšlet nad svými charakterovými vlastnostmi. Znáte svoje hlavní povahové rysy? Nebo můžeme hledat fyzickou podobnost. Nebo možná najdeme v charakteristice přírodniny něco, čím vyjádříme, jak se právě teď cítíme, nebo cosi z životního cyklu přírodniny, co lze přirovnat i k našemu chování..."
Reflexe a evaluace (22)
Pokud mají všichni vybranou svoji přírodninu, může učitel začít udělovat slovo jednotlivým žákům, aby vysvětlili, proč si vybrali právě tu přírodninu, kterou drží v ruce. Předtím všechny požádá, aby dodržovali pravidla dobré komunikace a informuje žáky, že bude každému udělovat slovo. Učitel samozřejmě klade doplňující otázky a dohlíží, aby ostatní žáci naslouchali tomu, kdo mluví. Učitel se účastní i této části aktivity a rovněž žákům sdělí jím objevenou podobnost sebe a vybrané přírodniny. Svůj příspěvek by měl vmísit mezi příspěvky ostatních žáků, tak, aby nepromlouval ani první, ani poslední. Pokud některý žák nechce hovořit, nemusí. Na závěr učitel žáky požádá, aby vrátili přírodniny na ubrus. Může krátce zhodnotit aktivitu nebo vyjádřit přání, že byla přínosem pro všechny účastníky. Tím, že jsme se o sobě něco dozvěděli.
Doplňující informace k příspěvku
Metody vyučování - nejvýše 3 řádky na metodu |
|
Základní reflektující otázky vztahující se k OSV cílům, které bych rád/a položil/a. - číslováno podle popsaných hlavních cílů OSV |
|
Jak budu zjišťovat (měřit) dosahování OSV cíle (metody evaluace). |
Rozhovorem a aktivním nasloucháním v kruhu účastníků. |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.