Termín sběru dat: 20.10. 2012 – 18.12. 2012
Počet respondentů: 4705 žáků ZŠ - ptali jsme se dětí ve věku odpovídající aktivní znalostí čtení, tedy těch, kteří si ke čtení mohli již vytvořit osobní vztah – 3. až 9. třída ZŠ
Metoda dotazování: online dotazník ve třídách s asistencí vyškoleného učitele
Projekt výzkumu a sběr dat provedla: Mgr. Jolana Ronková, PedF UK Praha
Výsledky analyzovala: SC&C spol. s r.o.
Konzultace:
doc. PaedDr. Radka Wildová, CSc.
PhDr. David Greger, Ph.D.
doc. PhDr. Ondřej Hník, Ph.D.
Čtenářská gramotnost českých žáků podle výsledků mezinárodních výzkumů stále upadá (zejména na 2. stupni) a odborníci se snaží tento propad zastavit. A protože čtenářská gramotnost a čtení jsou podle výzkumů úzce svázány, ptáme se, koho čtení baví, jak jsou na tom děti s četbou elektronických textů, kolik knih děti přečtou za rok, kolik času a čím tráví u počítače. Ptáme se, které knihy jsou nejoblíbenější a proč, zjišťujeme, jaký vliv má frekvence čtení na známky ve škole apod. V těchto dnech vychází první výsledky výzkumu. Výsledky jsou velmi zajímavé a v některých ohledech i alarmující.
Cílová populace
Výzkum je zaměřený na žáky, kteří již prošli výukou techniky samotného čtení a začínají používat čtení jako prostředek k rozvíjení čtenářských kompetencí, k získávání informací a naplňování prožitků v konfrontaci s různými druhy mimočítankové četby a nachází se ve 3. - 9. ročníku primární školy. V tomto období se začínají stávat nezávislými samostatnými čtenáři (UNESCO, 1999). Z cílové populace byly vyjmuti žáci škol, kteří mají výrazně odlišné kurikulum od hlavního proudu, zejména žáci ze škol pro žáky se specifickými potřebami. Tyto vyjmutí nepřekročí 5% celkové populace.
Aby bylo možné dosáhnout efektivní cílové populace, je třeba nezahrnovat další tři typy žáků. Ve spolupráci s učiteli nejsou zahrnuti žáci:
Metoda výběru: vybráno 100 základních škol z databáze škol ČR, oslovení učitelů informatiky ve 3.- 9. ročníku ZŠ.
Zastoupení chlapců a dívek
Zastoupení věkových kategorií
Autor díla: SC&C spol. s r.o. |
![]() |
Autor díla: SC&C spol. s r.o |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.