Odborné články Odborné vzdělávání Skutečné učňovství ve Spojeném království
Odborný článek

Skutečné učňovství ve Spojeném království

29. 4. 2014
Odborné vzdělávání
Autor
Anna Konopásková

Anotace

Anglický vzdělávací systém poskytuje nevhodné příležitosti k odbornému vzdělávání téměř polovině mladých lidí. V celkové populaci mají více než čtyři lidé z deseti jen nízkou úroveň kvalifikace – nižší než ISCED 3 (A-level standard), která má na trhu práce malou hodnotu.

Trh práce v UK ukazuje velký nesoulad – například na každé volné místo v kadeřnictví a kosmetice připadá pět uchazečů, zatímco na každého absolventa z oblasti přírodních věd, techniky, strojírenství a matematiky (Science, Technology, Engineering and Maths – STEM) čekají tři volná místa. Zejména je připravováno málo techniků.

Systém odborného vzdělávání a přípravy v UK je s více než 18 000 kvalifikacemi a zhruba 150 certifikačními orgány daleko složitější než v ostatních vyspělých zemích, a způsobuje tak zmatek mezi žáky, rodiči a zaměstnavateli. Rady pro odvětvové kvalifikace (Sector Skills Council – SSC), odpovídající za kontrolu kvality, jsou velmi podfinancovány – s 25 miliony liber mají jen pětinu toho, co jejich protějšky v Německu, které má přitom jen 350 kvalifikací. Proto nemohou provádět žádné změny. Učňovství má nízkou kvalitu a většinou trvá jen jeden rok, což je velmi krátká doba ve srovnání s jinými vyspělými zeměmi, kde jsou tři roky normou. Jen málo zaměstnavatelů nabízí učňovství (20 % v UK ve srovnání s 50–60 % v Německu a ve Švýcarsku) a vytvoření duálního systému má příliš malou podporu. Ukazuje se, že je třeba každoročně vytvořit 150 000 až 300 000 kvalitních učebních míst (úrovně 3 nebo vyšší). Ve skutečnosti však bylo v posledních dvou letech vytvořeno jen 240 000 nových učebních míst, z nichž je 58 % na nízké úrovni.

Doporučení

  • Radikálně rozšířit učňovství, tak aby každoročně přibylo 300 000 nových učebních míst, z toho převážná většina by měly být 3leté obory na úrovni 3, některé 4leté na úrovni 4 a ne víc než 10 % 2letých na úrovni 2.
  • Nové učňovství by měla být „duální dráha“, kombinující přípravu na pracovišti se vzděláváním ve škole, která povede k profesní nebo řemeslnické kvalifikaci.
  • Rady pro odvětvové kvalifikace dostanou za úkol probrat existujících 18.000 kvalifikací a snížit jejich celkový počet na 200–300.
  • Zvýšit dostupnost učňovství prostřednictvím subvence, např. daňovými úlevami nebo příspěvky na národní pojištění. Zjednodušit pravidla financování a zaměřit je na výsledky založené na výstupech a na zaměstnatelnost absolventů.
  • Využít agentury pro přípravu učňů k tomu, aby se malé firmy mohly na učňovství podílet bez byrokratické zátěže. Agentury by zařizovaly učňům místa ve škole (college) a umožňovaly malým firmám zaměstnávat více učňů.
  • Zajistit kdykoliv možnost přechodu zpět do všeobecného vzdělávání – nebo ze všeobecného do odborného. Zejména zavést dvě cesty na univerzitu, tak aby se tam dostali schopní studenti. Buď překlenovací ročník se zrychlenými A-Levels, nebo profesní diplomy umožňující přístup na univerzitu.
  • Pokračovat v rozvoji programu univerzitních odborných škol (University Technical Colleges – UTC), avšak omezit jejich počet na 100, tak aby si udržely jasné zaměření.
  • Zajistit, aby žáci byli schopni se rozhodovat o budoucí profesní dráze na základě objektivních a relevantních informací. Zavést jednotný program kariérního vzdělávání ve školách pro žáky od 11 let, podporovaný povinnou roční přípravou kariérních poradců.
  • Odstranit stimuly, které vedou školy k tomu, aby přijímaly žáky do nevhodných odborných kurzů nebo kurzů na úrovni vyššího doplňkového studia tím, že financování kolejí dalšího vzdělávání bude stejné jako u škol a bude založeno na počtu žáků, kteří kurzy ukončili, ne na počtu nově zapsaných žáků.

Cesta učňovství by měla:

  • poskytnout přípravu na pracovišti i všeobecné, profesní a odborné vzdělávání ve škole či u jiného externího vzdělavatele.
  • po absolvování dát kvalifikaci, která je uznávaná a respektovaná a umožní pokračovat v dalším a vysokoškolském vzdělávání, které bude kvalifikovat pro výkon daného povolání, pro založení podniku a školení dalších lidí.

K dosažení této vize budeme potřebovat:

  • uskutečnit strukturální změny tak, aby učňovství bylo považováno za stejně dobrou cestu pro mladé lidi, jako je univerzita;
  • zvýšit standard všeobecného a odborného vzdělávání ve školách;
  • reformovat a rozšiřovat kariérní informace a poradenství;
  • vyčistit džungli profesních kvalifikací a stanovit jasné cesty do zaměstnání, vzdělávání a přípravy, které jsou srozumitelné a oceňované veřejností, zaměstnavateli a mladými lidmi; 
  • ukázat zaměstnavatelům výhody učňovství a podporovat je v přijímání učňů tam, kde je to třeba;
  • reformovat rady pro odvětvové kvalifikace tak, aby byly vedeny zaměstnavateli a byly schopny řídit obsah a standard zaměstnavateli preferovaných profesních kvalifikací.
Pramen: Real Apprenticeships : creating a revolution in English skills. Research by the Boston Consulting Group for the Sutton Trust. October 2013. 36 p. http://www.suttontrust.com/public/documents/apprenticeships.pdf

Článek vyšel v časopise VZDĚLÁVÁNÍ, čtvrtletníku Národního ústavu pro vzdělávání, ročník 3, číslo 1/2014, ISSN 1805-3394. Ke stažení na http://www.nuv.cz/publikace/vzdelavani-1-2014.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Anna Konopásková

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024