Motto: Porozumět si neznamená přizpůsobit se jedni druhým,
ale pochopit navzájem svou identitu. Václav Havel
Pod velmi širokým tématem poznávání lidí se skrývá mnoho témat z něho odvozených či přesahujících do tematiky příbuzné a můžeme jej nahlížet z mnoha úhlů pohledu. Lze klást mnoho otázek. Co a jak lze na člověku poznávat? Je toto poznávání spolehlivé? Můžeme dělat chyby? Soustředíme se na poznávání skupiny a její dynamiky nebo jednotlivců? Poznáváme mezilidské vztahy? Každá z takto položených otázek předjímá, jaký úhel pohledu zvolíme a jak k tomuto tématu přistoupíme, co z něj vybereme a rozvoji čeho se budeme věnovat. Vzhledem k značné rozsáhlosti tématu poznávání lidí je tedy nezbytné: přesná konkretizace našich cílů, pečlivý výběr dílčích témat, od tohoto se odvíjející volba přiléhavých technik a v neposlední řadě také udržení reflexe v takové rovině, kdy tato povede k naplnění těchto vytyčených cílů.
Poznámky k technice: Technika je vhodná zejména jako technika seznamovací nebo pro použití se žáky, kteří se ještě příliš neznají.
Cíl hodiny: Vzájemné poznávání členů skupiny (třídy).
Časová administrace:
Učitel(ka) žákům rozdá lístky, na nichž je natištěno (lze také připravit s žáky):
Najdi někoho, kdo...
* ... má rád/ baví ho _______ (na toto volné místo žák doplní odpověď, např. sport atd.) Jméno:
* ... ví, co znamená slovo__________ Jméno:
* ... zažil ________ Jméno:
* ... věří, že _________ Jméno:
* ... má doma ___________ Jméno:
* ... chce ____________ Jméno:
* ... byl ___________ Jméno:
atd.
Po vyplnění chybějících slov učitel(ka) lístky vybere, zamíchá a rozdá náhodně zpět žákům pokud možno tak, aby žádný žák nedostal lístek, který vyplňoval. Po rozdání lístků se všichni hráči naráz rozejdou po prostoru a hledají hráče, který jim poskytne odpověď na jejich otázku (dotazovaný hráč může říci své jméno či jméno někoho jiného tak, aby odpověď byla pravdivá). Po vyplnění celého lístečku se žáci posadí zpět na své místo, hra končí, když většina hráčů nebo nejlépe všichni hráči sedí na svých místech. Následuje reflexe, jejíž součástí je prezentace úlovků. Hru může s žáky hrát i učitel(ka).
Co důležitého v průběhu aktivity žák dělá:
Co může tato aktivita přinést žákovi:
Instrukce
Reflexe
Zakončení hry veřejnou prezentací úlovků lze považovat za součást reflexe. Je vhodné posadit se s žáky do kroužku a vybídnout je, aby každý vybral a přečetl 1-3 doplněná slova se jménem, která považuje za zajímavá/vtipná (zahrnuje princip „chvilky pro každého").
Následně lze společně sestavovat „profil" každého žáka otázkami typu: „Co se kdo dozvěděl o Blance?", načež žáci dle svých kartiček odpovídají. Pozor - hrozí však riziko, že u málo aktivních žáků se vyskytne velmi málo odpovědí, popř. žádná!
V průběhu reflexe je vhodné opírat se o témata, která se nabídnou v průběhu společné rozpravy nad výsledkem hry, směřovat reflexi spíše k prohloubení vzájemného poznávání žáků a ke ztrátě ostychu z veřejného vystupování v rámci chvilky pro každého.
Témata reflexe:
Příklady otázek použitelných pro reflex k tématu poznávání lidí:
Možná rizika, která je dobré mít na zřeteli:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.