Barbora Černíková, Nikola Frollová, kurz Loading 2011
Vtipné sdílení prvního dojmu o ostatních. Zamyšlení se nad tím, jak si tvoříme první dojmy o druhých a také čím my sami přispíváme k tomu, aby si ostatní udělali první dojem o nás.
Seznamovací hra inspirovaná sociální sítí Facebook.
Fyzická zátěž: 1–2
Psychická zátěž: 1
Čas na přípravu: 1 hod.
Čas na hru: 1 hod.
Instr. na přípravu: 2
Instr. na hru: 3
Počet hráčů: 10 –30
Věková kategorie: 12+
Denní doba: libovolná
Roční období: libovolné
Prostředí: libovolné
Materiál: profilové fotografie hráčů, lepidlo, tužky, psací podložky s provázkem pro pověšení, vytištěné prázdné FB profily, lana, hudba
V roce 2050 vědci nadšeně informují o nových formách života, které pracovně nazývají „facebůčci“. Jsou to malí, modří, vypasení živočichové, zhmotnění ve virtuálním světě. Jsou extrémně vhodní k přenosu informací, a tak už se může upustit od používání poštovních holubů i České pošty. Obojí bývalo dosti nepřesné a hlavně pomalé. Facebůčci jsou přátelští živočichové, kteří žijí v tlupách, dávají si žádosti o přátelství, tyto žádosti následně potvrzují. Jejich hlavní zálibou je otevřeně a pravdivě psát ostatním na „zeď“, co si o nich myslí. Na první pohled se umí bezvadně odhadnout, aniž by si cokoli museli říkat (ani vlastně mluvit neumí). Uživatelů, facebůčků, neustále přibývá. V současné době jich bylo zaznamenáno přes několik milionů v různých zemích.
Hráči si na záda za krk pověsí desky se svým prázdným facebookovým profilem a nalepenou fotkou. V profilu má každý předtištěných cca 20–25 kolonek typu nejoblíbenější film, hudba, jídlo, zvíře, životní motto, hobby 1, hobby 2 apod. Jsou rozděleni na dvě skupiny, kdy jedna skupina stojí na kratší straně a druhá na té delší. Každý z nich je vyzván, aby si rozmyslel,
jakým tempem a jakým stylem se bude pohybovat.
Facebůčkům trochu „hrabe“, takže je dobré hráče naladit, aby byli ve stylech chůze opravdu bez zábran. Pohybují se ve vymezeném poli tvaru obdélníku stále po jedné linii. Hráč nemůže změnit ani tempo ani styl chůze, dokud na někoho nenarazí. Pakliže se s někým srazí, vyplní druhému do profilu jednu informaci podle vlastního výběru. Následně si vymění směry a mohou změnit tempo a styl chůze. Jakmile má hráč vyplněný celý profil, může vystoupit z herního pole.
Hra končí v okamžiku, kdy všichni hráči mají vyplněné své profily. Po této části hry následuje setkání ve skupině, kdy si hráči mají čas přečíst, co o nich ostatní napsali. Po přečtení sdělí, jaká informace o nich byla pro ně nejzajímavější, nejpřekvapivější, co se trefilo a co bylo úplně mimo, a poté věci uvádějí na pravou míru.
Program je dobré zařadit na začátku kurzu, aby se dalo ještě dobře pracovat s prvním dojmem, aby hráči nebyli už ovlivněni tím, co společně zažili a jak se poznali.
Instruktoři se mohou také začlenit do hry a být další „facebůčci“.
Diskuse se může protáhnout, mnohdy je velmi zábavná. Je dobré zadat konkrétní úkoly, např. vyberte, co na vás sedí, vyberte každý 3 úplně netrefené kolonky apod. Je potřeba si stanovit čas a povídání moderovat, aby se všichni dobře slyšeli a právě tím reálně poznávali.
Plánek herního pole
Ukázka linií chůze jednotlivých facebůčků a také změny směru po srážce a výměně informací.
![]() |
Plánek herního pole v barevném provedení a prázdný profil pro facebůčky je také ke stažení na www.psl.cz/zfh-poklady.
Olajda Prokešová, Láa Habásko, Radka Zounková, Dita Podhadská, kurz Interes 2012
Trénink efektivní práce s časem. Úvaha o tom, které věci nás brzdí v naší cestě za cílem a které nám naopak pomáhají.
Pohybová hra. Hráči postupně absolvují 3 × 7 stanovišť, na kterých se musí rozhodnout, zda obětují energii vyjádřenou barevnými korálky a pokusí se za to získat nějaký bonus.
Fyzická zátěž: 3
Psychická zátěž: 2
Čas na přípravu: 1 hod.
Čas na hru: 2,5 hod.
Instr. na přípravu: 1
Instr. na hru: 5
Počet hráčů: 5–30
Věková kategorie: 16+
Denní doba: za světla (optimálně brzy ráno)
Roční období: libovolné
Prostředí: prostor v okolí střediska (nejlépe členitý terén, les, louka)
Materiál: šestistěnné kostky (8 ks), misky (8 ks), zalaminované instrukce a cedulka MASÁŽ, dobroty na tácku, výběr novin a časopisů, káva, čaj, limonáda, notebook s mobilním připojením
V životě se často setkáváme se situacemi, kdy se musíme rozhodnout. Představte si, že stojíte před náročným úkolem (např. napsání diplomové práce). Soustředíte se na práci a vtom vám zavolá kamarád, že se s vámi potřebuje sejít. Zvažujete. Znamená to, že přijdete o několik hodin, které by se vám tolik hodily na práci a vrátíte se domů unaveni z kamarádova povídání? Nebo vám naopak rozhovor s kamarádem dodá další chuť do práce a přinese příjemné odreagování? Co nám dodává energii a co nás zdržuje?
Hráči jsou soustředěni v místnosti, kde dostanou následující zadání: Vaším úkolem je absolvovat v co nejrychlejším čase cestu za svým cílem. Ta vaše začíná určitý den v týdnu a trvá tři týdny. Dny v týdnu jsou symbolizovány stanovišti s pojmenováním podle dnů v týdnu a jsou rozmístěny v kruhu, jehož středem je místo, kde se právě nacházíte.
Příklad: Začíná-li vaše cesta v pondělí, běžíte jako první na pondělí, pak na úterý, a tak dále až do neděle, odtamtud vyrazíte znovu na pondělí a tak pořád dokola, dokud každé ze stanovišť nenavštívíte třikrát. Znamená to, že vaše poslední stanoviště bude neděle. Poté se vracíte zpět na základnu.
Každý den vás čeká nějaká událost, která vám může dodat energii nebo vám ji naopak ubrat. Je potřeba si uvědomit, které činnosti vám při cestě za cílem energii vezmou a které vám zase energii dodají. Řádně se proto rozhodněte, jak se svou energií naložíte a kolik vám jí zbude.
V případě, že vám dochází energie, můžete si zajít na masáž, kde získáte 5 energií. Na masáž lze chodit opakovaně, jen mezi jednotlivými návštěvami musí uběhnout alespoň 3 dny, tzn. když půjdete na masáž po pondělí, další návštěvu můžete vykonat nejdříve po čtvrtku.
Energie je symbolizována korálky, kterých každý z vás jich teď hned obdrží 21.
Hráči pak vyrážejí na trať a postupně absolvují níže uvedená stanoviště:
PONDĚLÍ:
ÚTERÝ:
STŘEDA:
ČTVRTEK:
PÁTEK:
SOBOTA:
NEDĚLE:
Když hráči skončí svou třítýdenní cestu za svým cílem, postupně se vracejí na základnu.
Následnou reflexi lze zaměřit na plánování a práci s energií, odolávání „lákadel“ a na to, co nám bere čas a kde naopak energii čerpáme.
Hanka Mikešová, Ivo Farský, Adaptační kurz pro žáky ZŠ 2008
Rozvoj fantazie, kreativity, neverbální komunikace.
Hra určená pro týmy, které ve vymezeném čase mají za úkol poznat podle kresby co nejvíce pohádek (názvů filmů, titulů knih).
Fyzická zátěž: 2
Psychická zátěž: 1
Čas na přípravu: 15 min.
Čas na hru: 70 min. (15 min. pravidla, 55 min. vlastní hra)
Instr. na přípravu: 1
Instr. na hru: 3
Počet hráčů: 20
Věková kategorie: 10+
Denní doba: nejlépe v podvečer
Roční období: libovolné
Prostředí: uvnitř i venku
Materiál: názvy pohádek, flipové či balicí papíry, fixy, pastelky, CD s pohádkovými melodiemi, přehrávač
Hráči jsou rozděleni do týmů, které mají svá depa, kde je k dispozici papír (flipový či balicí) a psací potřeby (nejlépe fixy). Na stanovišti A je instruktor, který má k dispozici lístky s názvy pohádek.
Na daný pokyn vyběhne z každého týmu vždy jeden hráč do stanoviště A, kde si vylosuje název pohádky. Lístek si přečte, zanechá jej na stanovišti A a běží zpět do svého depa. Tady pomocí jeho kresby musí členové týmu uhodnout přesný název pohádky. Hráč, který kreslí, nesmí mluvit, pomáhat si pantomimou ani ve své kresbě používat písmena a čísla. Jakmile skupina pohádku uhodne, běží další hráč skupiny pro nový název. V místě A zároveň oznámí instruktorovi, o jaký název pohádky v minulém kole šlo. Je-li to dobře, může si vytáhnout nový lístek. Pokud hráč pohádku nezná, může si vytáhnout jiný lístek a původní lístek instruktor vrátí zpět mezi ostatní, na které ještě dojde.
Hra končí vypršením časového limitu či uhádnutím všech titulů.
Jeden až dva instruktoři se pohybují mezi hráči a kontrolují dodržování pravidel, např. mlčení toho, kdo kreslí atd.
Počet možností odmítnout pohádku a vrátit ji zpět do osudí lze omezit.
Jednotlivé týmy mohou soupeřit mezi sebou. Co uhodnutý název, to bod. Hru ale může hrát i celá skupina – rozdělená na týmy – proti času. V limitu 55 minut má např. uhodnout 99 titulů atd.
![]() |
Materiál byl poskytnut zdarma nakladatelstvím Portál z publikace Zlatý fond her IV. |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.