Žáci si připraví učebnice, sešity a pracovní sešity. Učitel připraví zadání do center aktivit[1], pracovní listy, výtvarné pomůcky a potřeby, pexesa a domina (vhodné zalaminovat), cvičné makety hodin.
Centrum čtení – Do každé skupiny jedny listy Inventura. Pro každého malý papírek na napsání a nakreslení vybraného ovoce či zeleniny. Pro každého pracovní list Kdo si pochutná?
Centrum psaní – Karty s napsanými slovy psacím písmem na obtahování (slova, co snědl Otesánek, např. mámu, tátu, děvečku, pasáka, ovčáka, prasata, kaši…). Pro každého pracovní list Otesánek. Počítač s přístupem na internet. Růžná domina a pexesa s obrázky jídla.
Centrum matematiky – Dvě sady pexesa s příklady. Je nutné správně vše nakopírovat, aby byly z jedné strany obrázky a z druhé příklady. Poté zalaminovat a vystříhat. Dvě sady pexesa už bez příkladů. Doporučuji vytisknout na čtvrtku, aby obrázky neprosvítaly z druhé strany (nebo druhou stranu vybarvit) a dál zalaminovat. Pro každého pracovní list Co se skrývá na obrázku?
Ateliér – Pro každou skupinu čtvrtku alespoň A1 – z ní vystřižený kruh. Dále pro každého papír A4 na minipizzu a malý talíř, podle kterého si korpus na minipizzu obkreslí na svůj papír. Temperové barvy a štětce. Ovoce a zeleninu na obtiskování.
Centrum vědy a objevů – Karty Food, Fruit and Vegetable a přístroj ze sady Smart Talk. Tři karty s nápisy Ovoce, Zelenina, Ostatní potraviny. Pro každého malý papírek na napsání a nakreslení vybraného ovoce či zeleniny. Do dvojice či trojice pracovní listy na tvorbu jídelníčku a barevný papír. Domina s ovocem a zeleninou. Několik dní před samotnými centry učitel děti seznámí s anglickými názvy používaných slovíček jídla. Děti mohou dostat domácí úkol Pizza. V předstihu musí učitel dětem vysvětlit práci v ateliéru, aby si mohly donést suroviny na pizzu – ovoce a zeleninu na obtiskování.
Den před realizací rozdělí žáky do pěti skupin (možnost rozdělit losem, cíleně nebo nechat děti si vybrat). V těchto skupinách děti pracují po celou dobu projektu, přičemž vždy jeden den pracují v jednom centru a postupně se střídají v jednotlivých centrech. Při prezentaci si své práce představí a ohodnotí.
Děti se ve svém centru seznámí se zadanými úkoly. Vyučující či asistentka jim vysvětlí zadanou práci. Připravují si potřebné pomůcky (pracovní sešit, učebnici, psací příp. výtvarné potřeby).
Práce v centrech. Skupinová či samostatná. Vyučující dohlíží na práci dětí, pomáhá.
Hodnotící kruh řízený vyučujícím. Postupně po centrech má každý slovo, aby prezentoval svou práci a řekl, jak se mu pracovalo. Je zde prostor pro ocenění, případné další připomínky a poděkování. Vyučující každé centrum zvlášť ohodnotí.
Pro další práci po centrech aktivit lze využít karty názvů jídla a různě třídit. Karty doporučujeme zalaminovat.
[1] Všechny pracovní listy naleznete ke stažení na stránkách projektu.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Centra aktivit.
Ostatní články seriálu: