Jak už bylo řečeno, sledování změn právních předpisů je velmi důležité. V rámci delegování úkolů a kompetencí je možné se domluvit například s učitelkou (nebo zástupkyní), která bude mít na starosti sledování právě této oblasti. Nejde o inovaci a aktualizaci vnitřních dokumentů školy, ale právě o sledování novel právních předpisů (zejména zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném ajiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů; a také jeho prováděcích a souvisejících právních předpisů).
Pokud bude mít tato osoba kromě „pověření“ ředitelky k tomuto osobnímu úkolu i chuť a zájem zmíněnou problematiku zajišťovat, podílí se na řízení školy, je mnohem více motivována a vy se můžete věnovat jiným úkolům.
Na co si dát pozor, co kontrolovat:
Riziková oblast |
Specifikace |
Vymezení v rozsahu právních předpisů |
údaje v rejstříku škol a školských zařízení |
- údaje na výpisu nesouhlasí se skutečností, schází zapsaný údaj o dalším místě poskytovaného vzdělávání nebo školských služeb, o adrese zřizovatele školy |
- § 28 odst. 1 písm. a) školského zákona |
zřizovací listina |
- nesouhlasí s aktuálním stavem ve škole |
- § 28 odst. 1 písm. a) školského zákona |
evidence dětí - školní matrika |
- chybí některé požadované údaje |
- § 28 odst. 1 písm. b) školského zákona |
třídní kniha, která obsahuje průkazné údaje o poskytovaném vzdělávání a jeho průběhu |
- chybí zcela zápisy v třídních knihách, nebo třídní knihy neobsahují prokazatelné údaje o poskytovaném vzdělávání |
- § 28 odst. 1 písm. f) školského zákona |
školní řád |
- chybí zcela - neobsahuje údaje v souladu s požadavky školského zákona - není zveřejněný na přístupném místě - nebyli s ním prokazatelně seznámeni zaměstnanci školy |
- § 28 odst. 1 písm. g) školského zákona - § 30 školského zákona |
záznamy z jednání pedagogické rady |
- záznamy nejsou vedeny, záznamy neobsahují informace o projednávání oblastí požadovaných školským zákonem |
- § 28 odst. 1 písm. h) školského zákona - § 164 odst. 2 školského zákona |
statistické výkazy |
- údaje do výkazů nejsou poskytnuty v souladu se skutečností |
- § 28 odst. 5 školského zákona ve vazbě na § 3 odst. 1 písm. a) a b) vyhlášky č. 364/2005 Sb., o vedení dokumentace škol a školských zařízení a školní matriky a o předávání údajů z dokumentace škol a školských zařízení a ze školní matriky (vyhláška o dokumentaci škol a školských zařízení) |
výjimka udělená Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy o činnosti školy na území jiného kraje než je sídlo zřizovatele |
- chybí dokument potvrzující udělení této výjimky (výjimka nebyla udělena) |
- § 23 odst. 2 školského zákona |
výjimka z nejvyššího počtu dětí ve třídě |
- výjimka nebyla udělena |
- § 23 odst. 5 školského zákona |
kapacita školy uvedená v rejstříku škol a školských zařízení |
- překročení uvedené kapacity |
- § 28 odst. 1 písm. a) školského zákona - § 23 odst. 5 školského zákona - § 164 odst. 1 písm. h) |
Povinnost vytvořit školní vzdělávací program vznikla pro mateřskou školu v roce 2007. Od té doby je povinným dokumentem školy. Školní vzdělávací programy by v současné době měly odpovídat požadavku školského zákona.
Na co si dát pozor, co kontrolovat:
Riziková oblast |
Specifikace |
Vymezení v rozsahu právních předpisů |
školní vzdělávací program není v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání |
- školní vzdělávací program neobsahuje informace v některém z okruhů (nebo z jejich většího množství) zmíněných v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání tj.: identifikační údaje o mateřské škole, obecná charakteristika školy, podmínky vzdělávání, organizace vzdělávání, charakteristika vzdělávacího programu, vzdělávací obsah, evaluační systém |
- § 5 odst. 1 školského zákona |
školní vzdělávací program není zveřejněn na přístupném místě ve škole |
- není zveřejněn nebo je zveřejněna pouze informace (odkaz), kde je uložen |
- § 5 odst. 3, věta druhá, školského zákona |
Mateřské školy, resp. jejich pedagogové, by měli při své práci sledovat tyto rámcové cíle (záměry):
Na co si dát pozor, co sledovat při hospitacích:
Riziková oblast |
Specifikace |
Vymezení v rozsahu právních předpisů |
metody a formy vzdělávání uplatňované při vzdělávání |
- škola nezohledňuje individuální možnosti a zvláštnosti dětí (metody neodpovídají jejich věku, individuálním zvláštnostem a schopnostem, popř. jejich počtu) |
- § 2 odst. 1 písm. b) a f) školského zákona + Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, kapitola 3.2 Specifika předškolního vzdělávání, metody a formy práce a kapitola 7 Podmínky předškolního vzdělávání |
rámcové cíle (záměry) předškolního vzdělávání |
- možnost volby, rozvoj osobnosti dítěte, samostatnost, sebeobsluha |
- Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, kapitola 3.3.1 Rámcové cíle a kapitola 3.3.2 Klíčové kompetence, str. 11, kapitola 7 Podmínky předškolního vzdělávání |
pohybová aktivita, relaxace |
- nejsou realizovány denní zdravotně preventivní pohybové aktivity, není vytvořena možnost spontánních a relaxačních aktivit |
- Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, kapitola 7 Podmínky předškolního vzdělávání |
Vzdělávání podle školního vzdělávacího programu (ŠVP) vyplývá z dikce školského zákona.
Nadstandardní aktivity nemají být plánovány nebo organizovány v době, kdy má škola vzdělávat podle ŠVP. Nadstandardními aktivitami jsou takové, které jsou realizované za úplatu a nejsou součástí ŠVP.
Pokud mateřská škola nabízí dětem, popř. i jejich rodičům další služby, které probíhají mimo pravidelnou provozní dobu zařízení, mimo pracovní dobu pedagogů a které jsou realizovány za úplatu (např. různé kroužky pro děti, příležitostná večerní či víkendová péče o děti, příležitostná péče o další děti - např. o sourozence, samostatné programy pro rodiče apod.), jedná se o aktivity (služby) „nadstandardní“, které nejsou součástí školního vzdělávacího programu a nemohou být uplatňovány na úkor jeho rozsahu a kvality.[1]
Na co se zaměřit:
Riziková oblast |
Specifikace |
Vymezení v rozsahu právních předpisů |
ŠVP není v praxi naplňován |
- škola nevzdělává podle aktuálního ŠVP, - záznamy v třídních knihách se neshodují se ŠVP dané školy |
- § 3 odst. 3 školského zákona |
kroužky za úplatu |
- škola nabízí dětem nadstandardní aktivity hrazené rodiči v době, kdy by mělo být realizováno vzdělávání podle ŠVP |
- § 3 odst. 3 školského zákona + Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, kapitola 10. Zásady pro zpracování školního vzdělávacího programu, str. 43 |
metody a formy vzdělávání |
- využívané metody a formy vzdělávání nerespektují školský zákon a Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, v jeho kapitole 3.2 |
- § 2 odst. 1 písm. f) školského zákona a § 4 odst. 2 písm. b) školského zákona |
Další nástrahy - co zkontrolovat:
Riziková oblast |
Specifikace |
Vymezení v rozsahu právních předpisů |
dokumentace - kritéria |
- kritéria pro přijímání k předškolnímu vzdělávání – přednostní přijetí dětí v posledním roce před zahájením povinné školní docházky |
- § 34 odst. 4 školského zákona |
nepřijetí dítěte |
- nepřijetí dítěte v posledním roce před zahájením povinné školní docházky |
- § 34 odst. 4 školského zákona |
bezpečnost dětí |
- odcházení učitelky od dětí, - malý počet učitelek na daný počet dětí (např. při pobytu venku - mimo místo, kde se uskutečňuje vzdělávání = vycházky do okolí MŠ), |
- § 29 odst. 2 školského zákona v návaznosti na § 2 a 5 vyhlášky č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání a na Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, kapitola 7.4 Organizace |
zajištění prevence sociálně patologických jevů |
- zajištění realizace aktivit k prevenci sociálně patologických jevů, popřípadě uvedení takových aktivit v dokumentech školy |
- § 29 odst. 1 školského zákona a § 30 odst. 1 písm. c) školského zákona |
dokumentace – kniha úrazů
|
- chybějící údaje v knize úrazů, hlášení úrazu – pozdní vyhotovení a zpracování záznamu o úrazu |
- § 1 odst. 2 vyhlášky č. 64/2005 Sb., o evidenci úrazů dětí, žáků a studentů, ve znění platném ve školním roce 2010/2011 a 2011/2012 a § 4 odst. 1 písm. b) vyhlášky 64/2005 Sb., |
pobyt venku |
- délka pobytu venku |
- Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, kapitola 7.2 Životospráva - a § 21 odst. 2 vyhlášky č. 410/2005 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých |
přijímání |
- schází doklad o očkování dětí - ředitelka rozhodla o přijetí dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami bez doporučení školského poradenského zařízení |
- § 34 odst. 5 školského zákona (§ 50 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů) - § 34 odst. 6 školského zákona |
Dále oblast týkající se bezprostředně pedagogů.
Co zkontrolovat v personální dokumentaci:
Riziková oblast |
Specifikace |
Vymezení v rozsahu právních předpisů |
kvalifikační studium |
- ředitelka neabsolvovala ve stanoveném období studium pro ředitele škol a školských zařízení |
- § 5 odst. 2 zákona č. 563/2005 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů a § 5 odst. 2 a 3 vyhlášky č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických |
chybí doklad o získání odpovídající zkoušky z českého jazyka |
- učitelky (cizinky) neabsolvovaly zkoušku dokladující znalost českého jazyka |
- § 3 odst. 1 písm. e) zákona č. 563/2005 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů v návaznosti na § 4 zákona č. 563/2005 Sb., |
doklady o nejvyšším dosaženém vzdělání |
- škola ani přímo učitelky nedoložily doklad o dosaženém vzdělání |
- § 28 odst. 1 písm. k) školského zákona - § 3 odst. 1 písm. b) zákona č. 563/2005 Sb., a § 6 odst. 1 |
nerealizování dalšího vzdělávání pedagogických pracovnic |
- učitelky se nezúčastnily žádné vzdělávací akce, nevěnovaly se samostudiu |
- § 24 odst. 1 zákona č. 563/2005 Sb., |
stanovení přímé pedagogické činnosti |
- přímá pedagogická činnost není stanovena v souladu s nařízením vlády, nebo pedagogické pracovnice nenaplňují stanovený počet hodin přímé pedagogické činnosti |
- § 23 odst. 1 zákona č. 563/2005 Sb., |
Materiální podmínky v mateřských školách nejsou oblastí, ve které by se vyskytovalo větší množství nástrah k pochybení. Hrací prvky na zahradě pořizuje ředitelka na základě platných norem a ke každému by měla dostat od dodavatele certifikát.
Využívání výškově nastavitelného nebo různě vysokého sedacího nábytku pro děti (který školy mají) vzhledem k jejich výšce, by mělo být samozřejmostí, zvláště ve věkově smíšených třídách, kde je rozdílná výška dětí nejvýznamnější.
Na co si dát pozor:
Riziková oblast |
Specifikace |
Vymezení v rozsahu právních předpisů |
nevybavená zahrada mateřské školy |
- nedostatek herních, relaxačních prvků |
- Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, kapitola 7.1 Věcné podmínky |
vybavení tříd – hračky a pomůcky nejsou dětem na dosah |
- hračky a pomůcky pro děti jsou uzavřeny ve skříních nebo umístěny na vysokých policích |
- Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, kapitola 7.1 Věcné podmínky |
nábytek tříd neodpovídá antropometrickým požadavkům |
- nábytek má jednu univerzální velikost, - nebo je výškově nastavitelný, ale škola této jeho funkčnosti nevyužívá |
- Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, kapitola 7.1 Věcné podmínky |
Jedním z důležitých předpokladů pro předcházení pochybením v řízení školy je nutnost znát právní předpisy týkající se školství.
Přehled právních předpisů, kterými by se školy měly řídit, lze nalézt například na webových stránkách Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Není však možné pouze nastudovat platná znění zákonů, vyhlášek, nařízení vlády podobně, ale je důležité nadále sledovat jejich změny a novelizace.
Pro předcházení pochybením v řízení školy je také nezbytné využívat všech manažerských funkcí - například plánování, organizování, delegování, komunikace nebo kontrola. Díky jejich vzájemné provázanosti a mnohdy i cyklickému působení lze dobře nastavit systém řízení, ve kterém pak dochází k pravidelné kontrole a vyhodnocování, takže chyby mohou být eliminovány ještě dříve, než způsobí v organizaci problém.
Vzdělávací instituce nabízejí akreditované vzdělávací akce, kterých mohou ředitelé škol využít pro obnovu, udržování nebo doplňování znalostí a vědomostí v oblasti řízení školy i řízení pedagogického procesu.
Nasloucháním svému okolí – pedagogické radě, rodičovské veřejnosti - lze získat zpětnou vazbu pro další plánování v řízení školy i v řízení pedagogického procesu. K tomu lze využít informací získaných při jednání pedagogické rady, při třídních schůzkách a individuálních konzultacích, ale i z rozhovoru s dětmi, pedagogy, rodiči dětí, zástupci zřizovatele školy nebo dalších spolupracujících organizací, popřípadě z dotazníků pro pedagogy nebo pro rodičovskou veřejnost.
Důležité je zamyslet se nad vlastním systémem manažerské strategie v dané škole, nad vedením pracovního týmu včetně delegování a kontroly. Vyhodnotit funkčnost a efektivitu realizovaných kroků, přijmout názor druhých, vzít si ponaučení z již zažitých pozitivních i negativních zkušeností.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.