Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Rozvíjet v dětech pocit sounáležitosti s živou přírodou a schopnosti vážit si života ve všech jeho formách, osvojovat si jednoduché dovednosti potřebné k ochraně přírody.
Očekávané výstupy: Schopnost chápat, že svět má svůj řád, že se mění a vyvíjí, že způsob, jakým se chová, ovlivňuje jeho zdraví a životní prostředí.
Časový rozsah: 1 týden
Věková skupina: 3 - 6 let
Hlavním cílem projektu je:
Na základě tohoto projektu má dítě získávat poznatky k dosažení očekávaných výstupů (kompetencí), kterých by mělo dosáhnout na konci předškolního období. Jednou z kompetencí je schopnost chápat, že svět má svůj řád, že se mění a vyvíjí, že způsob, jakým se chová, ovlivňuje jeho zdraví a životní prostředí.
Takto zpracovaný projekt je uskutečňován v době, kdy děti docházejí do mateřské školy již delší dobu a dobře znají její dětský i dospělý kolektiv, režim mateřské školy i její blízké okolí. Mají již získány základy důležitých očekávaných kompetencí, na které projekt navazuje.
Projekt je vypracován pro podmínky naší mateřské školy, která se nachází v malém městě, uprostřed lesnaté krajiny a zemědělských usedlostí. Je zpracován pro dvě třídy mateřské školy, přičemž hlavní cíl a specifické cíle jsou vždy stejné, liší se v obsahu konkrétních denních aktivit. Je respektován věk dětí, jejich potřeby i individuální zvláštnosti. Projektu se účastní obě třídy ve stejnou dobu, vzájemně spolu spolupracují, vytvářejí například kolektivní výtvarné dílo, které vytvoří každá třída zvlášť, ale poté je společně vystaveno a tvoří jeden celek (Koza a kůzlátka).
Projekt je součástí třídních plánů. Plánovaný obsah činností dětí je pouze vodítkem pro paní učitelku, není nijak závazný, je možné jej neustále doplňovat, dotvářet.
Evaluační činnost se provádí denně směrem k dítěti, kdy převažuje pochvala a je sledován hlavně kladný prožitek dítěte a zájem o nabízenou činnost.
Na závěr projektu je zhodnocen projekt jako celek, kdy učitelka hodnotí svou práci a zda činnosti nabízené dětem byly vhodně zvoleny, zda měly požadovaný přínos pro děti a zda byly plněny dílčí cíle.
Pro další projektování jsou výsledky evaluace a hodnocení velice důležité, protože na jejich základě se projekty upravují, obměňují či znovu mírně obměněné opakují.
Do projektu jsou zařazovány různé další činnosti, v našem případě je to návštěva psovoda PČR se psem v mateřské škole s ukázkou "Jak se bránit napadení psem".
Paní učitelky také, dle svých možností, přinesou dětem ukázat své vlastní domácí zvířátko (např. "zakrslého" králíčka, křečka apod.).
Podtéma: "Zvířátka, která bydlí u naší babičky"
Seznámit se s některými druhy domácích a hospodářských zvířat. Jaké zvuky vydávají, čím se živí. Blíže se seznámit s podrobnostmi o životě některých zvířat. Využít získané poznatky a ověřit si je v praxi. Zjistit, jaký je vztah člověka a zvířete, probouzet v sobě lásku ke zvířeti. Seznámit se s možnostmi ochrany zvířat, péče o ně, chování k volně pobíhajícím zvířatům.
Spontánní: |
|
Částečně řízené: |
|
Řízené: |
|
Spontánní: |
|
Částečně řízené: |
|
Řízené: |
|
Spontánní činnost: |
|
Částečně řízené činnosti: |
|
Řízené: |
|
Spontánní: |
|
Částečně řízené: |
|
Řízené: |
|
Spontánní: |
|
Částečně řízené: |
|
Řízené: |
|
BÁSNIČKY
PÍSNIČKY
JAZYKOVÁ CHVILKA
AKCE ŠKOLY
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.