Odborné články Předškolní vzdělávání Zvířátka, která bydlí u naší babičky
Odborný článek

Zvířátka, která bydlí u naší babičky

12. 4. 2005
Předškolní vzdělávání
Autor
Mgr. Dana Svobodová
Spoluautor
Martina Bohuňková

Anotace

Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Rozvíjet v dětech pocit sounáležitosti s živou přírodou a schopnosti vážit si života ve všech jeho formách, osvojovat si jednoduché dovednosti potřebné k ochraně přírody.
Očekávané výstupy: Schopnost chápat, že svět má svůj řád, že se mění a vyvíjí, že způsob, jakým se chová, ovlivňuje jeho zdraví a životní prostředí.
Časový rozsah: 1 týden
Věková skupina: 3 - 6 let

Cíl

Rozvíjet v dětech pocit sounáležitosti s živou přírodou a schopnosti vážit si života ve všech jeho formách, osvojovat si jednoduché dovednosti potřebné k ochraně přírody

Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Rozvíjet v dětech pocit sounáležitosti s živou přírodou a schopnosti vážit si života ve všech jeho formách, osvojovat si jednoduché dovednosti potřebné k ochraně přírody.

Očekávané výstupy: Schopnost chápat, že svět má svůj řád, že se mění a vyvíjí, že způsob, jakým se chová, ovlivňuje jeho zdraví a životní prostředí.
Časový rozsah: 1 týden
Věková skupina: 3 - 6 let


Úvod

  • Projekt je zpracován vždy na dobu jednoho týdne, dle potřeby jej lze prodloužit nebo zkrátit. Vše se přizpůsobuje dané situaci, přáním dětí, jejich zájmu a potřebám. Vychází z dlouhodobého programu školy, který se jmenuje ROK DÍTĚTE V MATEŘSKÉ ŠKOLE. Ten je rozdělen na čtyři roční doby, měsíční témata a týdenní projekty.
  • Je z větší části stavěn na vlastním prožitku dítěte, jeho zkušenostech, fantazii a tvořivosti.
  • Téma z oblasti života domácích zvířat jsme zvolily z toho důvodu, že nabízí řadu možností k všestrannému využití při všech aktivitách dětí. Je pro děti velmi poutavé, je přizpůsobivé a tvárné k různým situacím, je velice podnětné a tvůrčí. Téma jsme záměrně zvolily pro jarní období, jelikož tím umožníme dětem přímý kontakt s živými mláďaty.

Hlavním cílem projektu je:

  • rozvíjet v dětech pocit sounáležitosti s živou přírodou a schopnosti vážit si života ve všech jeho formách, osvojovat si jednoduché dovednosti potřebné k ochraně přírody
  • v dětech má projekt vyvolat radostnou náladu, dobrou pohodu, vzbudit v nich zájem o nové poznatky

Na základě tohoto projektu má dítě získávat poznatky k dosažení očekávaných výstupů (kompetencí), kterých by mělo dosáhnout na konci předškolního období. Jednou z kompetencí je schopnost chápat, že svět má svůj řád, že se mění a vyvíjí, že způsob, jakým se chová, ovlivňuje jeho zdraví a životní prostředí.

Takto zpracovaný projekt je uskutečňován v době, kdy děti docházejí do mateřské školy již delší dobu a dobře znají její dětský i dospělý kolektiv, režim mateřské školy i její blízké okolí. Mají již získány základy důležitých očekávaných kompetencí, na které projekt navazuje.

Projekt je vypracován pro podmínky naší mateřské školy, která se nachází v malém městě, uprostřed lesnaté krajiny a zemědělských usedlostí. Je zpracován pro dvě třídy mateřské školy, přičemž hlavní cíl a specifické cíle jsou vždy stejné, liší se v obsahu konkrétních denních aktivit. Je respektován věk dětí, jejich potřeby i individuální zvláštnosti. Projektu se účastní obě třídy ve stejnou dobu, vzájemně spolu spolupracují, vytvářejí například kolektivní výtvarné dílo, které vytvoří každá třída zvlášť, ale poté je společně vystaveno a tvoří jeden celek (Koza a kůzlátka).

Projekt je součástí třídních plánů. Plánovaný obsah činností dětí je pouze vodítkem pro paní učitelku, není nijak závazný, je možné jej neustále doplňovat, dotvářet.

Evaluační činnost se provádí denně směrem k dítěti, kdy převažuje pochvala a je sledován hlavně kladný prožitek dítěte a zájem o nabízenou činnost.

Na závěr projektu je zhodnocen projekt jako celek, kdy učitelka hodnotí svou práci a zda činnosti nabízené dětem byly vhodně zvoleny, zda měly požadovaný přínos pro děti a zda byly plněny dílčí cíle.

Pro další projektování jsou výsledky evaluace a hodnocení velice důležité, protože na jejich základě se projekty upravují, obměňují či znovu mírně obměněné opakují.

Do projektu jsou zařazovány různé další činnosti, v našem případě je to návštěva psovoda PČR se psem v mateřské škole s ukázkou "Jak se bránit napadení psem".

Paní učitelky také, dle svých možností, přinesou dětem ukázat své vlastní domácí zvířátko (např. "zakrslého" králíčka, křečka apod.).

JARO SE PROBOUZÍ

Téma: "Zvířátka jsou naši kamarádi"

Podtéma: "Zvířátka, která bydlí u naší babičky"

Konkrétní cíle a záměry:

Seznámit se s některými druhy domácích a hospodářských zvířat. Jaké zvuky vydávají, čím se živí. Blíže se seznámit s podrobnostmi o životě některých zvířat. Využít získané poznatky a ověřit si je v praxi. Zjistit, jaký je vztah člověka a zvířete, probouzet v sobě lásku ke zvířeti. Seznámit se s možnostmi ochrany zvířat, péče o ně, chování k volně pobíhajícím zvířatům.

Ukázka plánu na jednotlivé dny:
Činnosti a příležitosti
Spontánní:
  • hra s dřevěnými zvířátky - Farma
  • volné kreslení, puzzle se zvířátky
Částečně řízené:
  • vystřihování zvířátek z časopisů, nalepování do domečku z papíru
  • tvořivá hra "Na zvířátka"
Řízené:
  • motivované cvičení - přirozené ohyby napodobující pohyb zvířete - "Zvířátka"
  • kontaktní kruh - seznámení s domácími zvířátky, vlastní zkušenosti se zvířátky (rozhovor)
  • seznámení s novou říkankou "Pejsek"

Spontánní:
  • hra se stavebnicí dřevěných kostek a zvířátky - ohrady, stáje pro zvířata
  • kreslení, hry se zvířecími čepičkami
Částečně řízené:
  • seznámení s novou písní, spojení s rytmizací "Když jsem já sloužil"
  • omalovánky se zvířátky - pokusit se o skutečnou podobu podle předlohy
Řízené:
  • prohlížení obrázků hospodářských zvířat, jejich umístění do kreslené farmy, vyprávění, rozhovor
  • grafomotorické cvičení - uvolňování zápěstí, "Kozlík přeskakuje hromádky"
  • pohybová hra "Na zvířátka" - maminka hledá mládě podle zvuku, běh s vyhýbáním

Spontánní činnost:
  • plastová stavebnice se zvířátky, plyšová zvířátka donesená z domova - mazlíčci;
  • dřevěné loutky zvířátek.
Částečně řízené činnosti:
  • kolektivní práce - muchlání a nalepování papíru, vlny "Strakatá koza"
  • tvořivá hra Na farmu - opatrování a péče o zvířátka
Řízené:
  • vycházka do blízkého okolí, pozorování zvířátek ve dvorech domů, rozhovory, vyprávění o vlastních zvířátkách, o zážitcích se zvířátky
  • pohybová hra "Na kočku a myš"

Spontánní:
  • hra s plyšovými zvířátky, zvířecími čepičkami
  • prohlížení knih a časopisů se zvířátky, volné kreslení
Částečně řízené:
  • muchlání papíru, nalepování, dokreslování - výroba vlastního zvířátka
  • tvořivá hra "Na veterináře" - péče o nemocné zvířátko
Řízené:
  • návštěva Kozí farmy - setkání se skutečným živým zvířetem, fyzický kontakt s ním, prohlídka jeho obydlí, prohlídka toho, co žere jeho mládě, seznámení se i s ostatními zvířecími obyvateli farmy
  • různé druhy chůze - koně, husy, čápi, při vycházce na Kozí farmu

Spontánní:
  • volné kreslení, modelování, vystřihování, lepení
  • konstruktivní stavebnice - boudy pro psy
Částečně řízené:
  • kreslení zážitků z Kozí farmy - co se mi nejvíce líbilo, kresba suchým pastelem
  • poslech pohádky "O neposlušných kůzlátkách", následný rozhovor o pohádce
Řízené:
  • kontaktní kruh - rozhovory o tom, jak se chováme ke zvířátkům, jak se o ně musíme starat
  • beseda se psovody PČR na téma "Ochrana před napadením psem"
  • krmení skutečného zvířátka - křeček, králíček, co všechno musíme ještě udělat pro naše zvířátko

Zásobník:

BÁSNIČKY

Pejsek za plotem
Tati, kup mi pejska
Náš kohout kokrhá
Slepička
Oříšek

PÍSNIČKY

Když jsem já sloužil
Macek a pejsek
Psí kusy
Kačenky
Kohoutek a slepička
Naše kočka strakatá

JAZYKOVÁ CHVILKA

artikulační cvičení - voláme na kočičku: čičiči-čičí-čiči-čičičí
gymnastika mluvidel - přehnaná artikulace CZS, AEIOU
dechová cvičení - nádech, zadržení výdechu - kočička se protahuje

AKCE ŠKOLY

návštěva Kozí farmy v Sedlci, beseda s psovody PČR

Reflexe

Evaluační činnost se provádí denně směrem k dítěti, kdy převažuje pochvala a je sledován hlavně kladný prožitek dítěte a zájem o nabízenou činnost. Na závěr projektu je zhodnocen projekt jako celek, kdy učitelka hodnotí svou práci a zda činnosti nabízené dětem byly vhodně zvoleny, zda měly požadovaný přínos pro děti a zda byly plněny dílčí cíle. Pro další projektování jsou výsledky evaluace a hodnocení velice důležité, protože na jejich základě se projekty upravují, obměňují či znovu mírně obměněné opakují.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Dana Svobodová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
  • Předškolní vzdělávání
  • Činnostní a občanské kompetence
  • ví, že není jedno, v jakém prostředí žije, uvědomuje si, že se svým chováním na něm podílí a že je může ovlivnit

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída, Exkurze