Sada jednobarevných krychliček stejné barvy, různé plánky stavby, na nichž je v půdorysu vyznačen počet krychliček poskládaných nad sebou. Tím je stavba jednoznačně určena.
Žák staví z krychlí podle plánku. Sečtením všech čísel v půdorysu zjistí počet krychlí, které na stavbu potřebuje (propedeutika pojmu objem). Bez prostorových cvičení u šestiletých dětí „nenastoupí“ prostorové vnímání a s ním spojené dovednosti v prostoru. Naopak vhodně volené činnosti a konstruktivní hry pomáhají vytváření prostorových představ, vnímání vztahů v prostoru. Je vhodné zařazovat také stavění podle trojrozměrných předloh, což umožňuje nácvik vnímání prostoru zakresleného v rovině. Žák pracuje samostatně, kontroluje svou práci a opravuje chyby. Žáci velmi rádi tvoří zadání pro ostatní, mají roli architektů – vytvářejí plán stavby.
Sada základních těles (např. krychle, různé hranoly, kužel, jehlan, válec, polokoule, koule). Všechna tělesa mají shodnou barvu.
Žák reaguje na pokyny učitele a hledá těleso, které má zadanou vlastnost, např.: „Těleso má pouze jeden vrchol.“ „Těleso nemá vrchol.“ Při práci je důležitá diskuze. Učitel žákovu volbu „zpochybní“, žák ji obhajuje, hledá nepřesnosti, koriguje svou volbu, argumentuje.
Stavebnice Architecto, kterou lze zakoupit, obsahuje tělesa stejné barvy a prostorové obrázky staveb (seřazených podle obtížnosti). Na předloze každé stavby (kde nejsou jednotlivé dílky vyznačeny) je uvedeno, z jakého počtu konkrétních dílů (těles) je stavba složena. Stavebnice obsahuje i barevné řešení, které může v případě potřeby sloužit jako návod. Stavebnice je primárně určena pro řešení prostorového hlavolamu.
Žák pracuje s trojrozměrnou předlohou stavby (bez členění na dílky). Ze všech dílů stavebnice si nejprve vybere jen ty, které ke stavbě potřebuje (tato tělesa jsou i s daným počtem uvedena v rámečku pod obrázkem stavby). Žák samostatně manipuluje s jednotlivými tělesy, pokládá je na sebe, otáčí je, rozhoduje se, kam které těleso umístit. Tyto činnosti jsou velmi důležité pro rozvoj prostorové představivosti. Podle úrovně dovedností žáků můžeme volit obtížnost stavby. Pro mladší žáky lze jako předlohu pro stavění využít barevné řešení.
Projekt byl financován MŠMT v rámci Programu na podporu činnosti nestátních neziskových organizací působících v oblasti předškolního, základního a středního vzdělávání v roce 2013.
Webové stránky s podrobnějšími informacemi o projektu: http://www.vospspgs.cz/?sekce=125/
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Manipulativní činnosti v matematice.
Ostatní články seriálu:
Článek je zařazen v těchto kolekcích: