Obsahové a jazykové cíle výukového plánu CLIL jsou popsány v příloze s názvem Metodický popis - Kruhový trénink.
Vzdělávací obsah: tělesná výchova
Jazyk: anglický
Název prac. listu: Kondice
Min. jazyková úroveň žáků: A1
Ročník: 6.-9.
Časová dotace: 1 vyučovací hodina
Rozvíjené klíčové kompetence: k učení, komunikativní, sociální a personální, k řešení problémů, pracovní
Učitel čte jména žáků. Žák odpovídá: „here“. Učitel seznamí žáky s cílem hodiny. Společně s nimi nachystá náčiní a označí je anglickými popisky (rope, wall bar, bench atd.) na kartách, které si předem připraví.
Příklad karty:
Warming-up: cca 7 min, interakce (U–Ž)
Rušná část (5–7 min)
Žáci běhají po obvodu tělocvičny. Učitel anglicky vysloví určité náčiní/nářadí, které je položeno / stojí v tělocvičně – např. rope, žák má za úkol běžet co nejrychleji k danému náčiní/nářadí.
Průpravná část (8–12 min)
Učitel vede rozcvičku. Žáci opakují cvičení po něm (protažení hlavy, trupu, horních a dolních končetin – Příloha 1 a Příloha 2).
Mezitím, co žák cvičí, učitel měří čas, opravuje, pomáhá. Uživá pokyny: Stop! – Go!
V prvním kole mají žáci k dispozici u každého cvičení obrázky s popiskami česky i anglicky (z Pracovního listu). Vyučující pro žáky připraví jednotlivé úkolové karty s jednotlivými cvičeními.
Úkolová karta A:
Ve druhém kole mají žáci k dispozici obrázky již jen s anglickými popiskami.
Úkolová karta B:
Ve třetím kole mají žáci k dispozici pouze kartičku s anglickým pojmem (např. „rope skipping“).
Úkolová karta C:
Nákres kruhového tréninku a řazení jednotlivých cviků:
A Ten-Second task: cca 2 min, interakce U–Ž, Ž, Ž–Ž
Po prvním absolvovaném kole zadá učitel žákům pokyny k měření tepové frekvence a ukáže jim tabulku se zónami zatížení (Pomocná karta D). Poprvé používá český jazyk, po druhém a třetím kole použije anglické příkazy (Pomocná karta E). Zdůrazní, na jakých hodnotách by se měl žák nalézat, a vysvětlí proč. Po každém absolvovaném okruhu si žáci změří tepovou frekvenci (pod dobu 10 s) ihned po dokončení cvičení. Žáci si sdělí výsledek v angličtině navzájem. Výsledek bude uváděn v tepové frekvenci za 1 minutu. Tzn. že žák musí vynásobit změřenou tepovou frekvenci 6×. Žák změří svou tepovou frekvenci na krku nebo zápěstí a pro sebe vyhodnotí (cvičím málo/moc/správně). V dalším kole intenzitu cvičení upraví dle výsledku měření.
Pomocná karta D: | Pomocná karta E: |
Uklidnění „Cool down“ – 2 minuty lehkého běhu.Closing activities – cooling down and feedback: cca 5 min, interakce Ž
Učitel má na taktické tabuli připraven nákres (viz níže) a vyzve žáky, aby vyslovili určitý cvik (např. sit-ups) z kruhového tréninku a označili na tabuli (křížkem X), kam by jej zařadili – podle toho, kterou část těla daný cvik posiluje. Zda horní část, trup, spodní část (lower body, upper body, trunk). Každý žák řekne a správně zařadí minimálně 2 cviky.
Lower body | Trunk | Upper body |
X |
Žáci za domácí úkol vypracují zbylé úlohy v pracovním listě.
Učitel vyučovací jednotku zhodnotí slovně, může vyzdvihnout individuální výkony a zapojení jednotlivců při sestavování a provádění kruhového tréninku. Je také možné ohodnotit pracovní listy žáků známkou, kde se prolíná obsahová i jazyková složka výukového plánu.
Použité nákresy jsou dílem autora, Mgr. Jana Pernici.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu CLIL v praxi.
Ostatní články seriálu: