Odborný článek

CLIL: Kruhový trénink

Anotace

V pořadí 6. CLIL výukový plán integruje anglický jazyk a tělesnou výchovu na téma Kruhový trénink. Plán je zařazen do příručky Cizí jazyky napříč předměty 2. stupně ZŠ a je dostupný na http://clil.nuv.cz.

Cíl

Obsahové a jazykové cíle výukového plánu CLIL jsou popsány v příloze s názvem Metodický popis – Kruhový trénink.

Vzdělávací obsah: tělesná výchova
Jazyk: anglický
Název prac. listu: Kondice
Min. jazyková úroveň žáků: A1
Ročník: 6.–9.
Časová dotace: 1 vyučovací hodina
Rozvíjené klíčové kompetence: k učení, komunikativní, sociální a personální, k řešení problémů, pracovní

Taking attendance and introducing aim of the lesson: cca 1–4 min, interakce U–Ž

Učitel čte jména žáků. Žák odpovídá: „here“. Učitel seznamí žáky s cílem hodiny. Společně s nimi nachystá náčiní a označí je anglickými popisky (rope, wall bar, bench atd.) na kartách, které si předem připraví.

Příklad karty:

Warming-up: cca 7 min, interakce (U–Ž)

Rušná část (5–7 min)
Žáci běhají po obvodu tělocvičny. Učitel anglicky vysloví určité náčiní/nářadí, které je položeno / stojí v tělocvičně – např. rope, žák má za úkol běžet co nejrychleji k danému náčiní/nářadí.

Průpravná část (8–12 min)
Učitel vede rozcvičku. Žáci opakují cvičení po něm (protažení hlavy, trupu, horních a dolních končetin – Příloha 1 a Příloha 2).

Main lesson part: cca 25 min, interakce Ž–Ž

Žáci a vyučující chystají nářadí a náčiní. Následuje rozdělení žáků tak, aby se všichni zapojili do kruhového tréninku. V případě potřeby do dvojic nebo trojic.
Samotné cvičení v kruhovém provozu trvá cca 22 min (3× 4 min cvičení = každý cvik po dobu 30 s, 3× 2 min = pauza mezi cvičením 15 s, 2× 2 min pauza mezi jednotlivými koly, celkem tedy 19 min).

Mezitím, co žák cvičí, učitel měří čas, opravuje, pomáhá. Uživá pokyny: Stop! – Go!

V prvním kole mají žáci k dispozici u každého cvičení obrázky s popiskami česky i anglicky (z Pracovního listu). Vyučující pro žáky připraví jednotlivé úkolové karty s jednotlivými cvičeními.

Úkolová karta A:

Ve druhém kole mají žáci k dispozici obrázky již jen s anglickými popiskami.

Úkolová karta B:

Ve třetím kole mají žáci k dispozici pouze kartičku s anglickým pojmem (např. „rope skipping“).

Úkolová karta C:

Nákres kruhového tréninku a řazení jednotlivých cviků:

A Ten-Second task: cca 2 min, interakce U–Ž, Ž, Ž–Ž

Po prvním absolvovaném kole zadá učitel žákům pokyny k měření tepové frekvence a ukáže jim tabulku se zónami zatížení (Pomocná karta D). Poprvé používá český jazyk, po druhém a třetím kole použije anglické příkazy (Pomocná karta E). Zdůrazní, na jakých hodnotách by se měl žák nalézat, a vysvětlí proč. Po každém absolvovaném okruhu si žáci změří tepovou frekvenci (pod dobu 10 s) ihned po dokončení cvičení. Žáci si sdělí výsledek v angličtině navzájem. Výsledek bude uváděn v tepové frekvenci za 1 minutu. Tzn. že žák musí vynásobit změřenou tepovou frekvenci 6×. Žák změří svou tepovou frekvenci na krku nebo zápěstí a pro sebe vyhodnotí (cvičím málo/moc/správně). V dalším kole intenzitu cvičení upraví dle výsledku měření.

Pomocná karta D: Pomocná karta E:

Uklidnění „Cool down“ – 2 minuty lehkého běhu.Closing activities – cooling down and feedback: cca 5 min, interakce Ž

  • Statický strečink
  • Úklid náčiní

 

Feedback: cca 2 min, interakce U–Ž

Učitel má na taktické tabuli připraven nákres (viz níže) a vyzve žáky, aby vyslovili určitý cvik (např. sit-ups) z kruhového tréninku a označili na tabuli (křížkem X), kam by jej zařadili – podle toho, kterou část těla daný cvik posiluje. Zda horní část, trup, spodní část (lower body, upper body, trunk). Každý žák řekne a správně zařadí minimálně 2 cviky.

Lower body Trunk Upper body
  X  

Žáci za domácí úkol vypracují zbylé úlohy v pracovním listě.

 

HODNOCENÍ

Učitel vyučovací jednotku zhodnotí slovně, může vyzdvihnout individuální výkony a zapojení jednotlivců při sestavování a provádění kruhového tréninku. Je také možné ohodnotit pracovní listy žáků známkou, kde se prolíná obsahová i jazyková složka výukového plánu.

CITACE

Použité nákresy jsou dílem autora, Mgr. Jana Pernici.

 

http://clil.nuv.cz

Literatura a použité zdroje

[1] – BALL, Phil; TEJKALOVÁ, Lenka; ŠMÍDOVÁ, Tereza. et al. Cizí jazyky napříč předměty 2. stupně a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií. 2012. [cit. 2014-2-5]. Dostupný z WWW: [http://clil.nuv.cz/index.html#].
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
docx
32.23 kB
Dokument
Metodický popis - Kruhový trénink
doc
3.84 MB
Dokument
Pracovní list - Kruhový trénink
pdf
250 kB
PDF
Pracovní list - Kruhový trénink
doc
1.24 MB
Dokument
Priloha 1 - Kruhový trénink
pdf
126.95 kB
PDF
Priloha 1 - Kruhový trénink
doc
639.65 kB
Dokument
Příloha 2 - Kruhový trénink
pdf
6.93 MB
PDF
Příloha 2 - Kruhový trénink

Licence

Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY - Uveďte původ 4.0 .

Autor
Jan Pernica
Komentář recenzenta
Aktivita je pečlivě naplánovaná – od přípravné fáze přes rozcvičení, hlavní část až po závěrečné vyhodnocení. Pokyny pro učitele i žáky jsou konkrétní – jak rozdělit stanoviště, jak měřit tepovou frekvenci, jak postupně snižovat jazykovou oporu (česko-anglické karty → pouze anglické). Integrace CLIL přístupu není v TV běžná a přináší zajímavou dimenzi – žáci procvičují pohybovou aktivitu i anglickou komunikaci ve smyslu pojmů náčiní, pokynů, reflexe. To může rozšířit motivační prvek a posílit přenos dovedností mezi předměty. Aktivity lze přizpůsobit podle konkrétní třídy, vybavení či úrovně žáků. Při rozvoji Klíčové kompetence osobnostní a sociální – aktivně přispívá ke zvyšování osobního wellbeingu – učitel může využít tyto strategie: - vede žáky k vnímání tělesné zátěže a jejích účinků; - podporuje pozitivní vztah k pohybu a prožitek radosti z pohybu; - reflektuje s žáky, jak cvičení ovlivnilo jejich náladu a energii. Žádoucí jsou tyto projevy žáka: - uvědomuje si, že pohyb zlepšuje jeho pohodu a soustředění; - reguluje intenzitu cvičení podle tepové frekvence; - projevuje spokojenost a spolupracuje při společném cvičení. Rozvoj Klíčové kompetence komunikační – během mluvení učitel modeluje běžné jazykové situace, podporuje aktivní zapojení všech žáků do jednoduché komunikace při cvičení, hodnotí nejen pohybové provedení, ale i způsob komunikace. Žák reaguje na anglické pokyny a komunikuje v jednoduchých větách, upravuje svůj projev, projevuje spolupráci.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Revidované RVP od 2025

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných informačních a komunikačních prostředků, přemýšlí o nich, reaguje na ně a tvořivě je využívá ke svému rozvoji a aktivnímu zapojení se do společenského dění
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence pracovní
  • používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení, dodržuje vymezená pravidla, plní povinnosti a závazky, adaptuje se na změněné nebo nové pracovní podmínky

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.