V rámci Osobnostní a sociální výchovy by se žáci měli naučit také efektivně si organizovat svůj čas, předvídat stresové situace a umět jim předcházet. Naším cílem by proto, kromě vytvoření vizuálně příjemného a zdravotně odpovídajícího prostředí třídy a budování návyků zdravé životosprávy, mělo být rovněž navazování pozitivních sociálních a citových vztahů mezi jednotlivými žáky i mezi nimi a pedagogy navzájem. Uvědomění si vnitřních hodnot a budování pozitivních vztahů k sobě samému i ke svému okolí zvyšuje odolnost našich žáků vůči fyzickým i duševním stresům, které s sebou život nutně přináší.
Následující relaxační aktivita vám může pomoci odstranit únavu žáků, zvýšit jejich koncentraci, pozitivně žáky naladit, odlehčit atmosféru ve třídě apod.
Žáci utvoří uzavřený kruh tak, aby každý z nich stál pravým bokem do středu kruhu.
Učitel začne vyprávět příběh o malém hrošíkovi. Stojí přitom uprostřed kruhu a příběh doprovází pohyby rukou ve vzduchu. Může si však vybrat i jednoho ze žáků a pohyby předvádět názorně na jeho zádech. Žáci učitele sledují a stejnými pohyby přes oblečení masírují jemně záda spolužáka před sebou. Je třeba, aby učitel vyprávěl příběh pomalu a dělal při vyprávění pauzy, aby žáci měli na provádění masáže dostatečný časový prostor a aby celá aktivita probíhala v klidné a přátelské atmosféře.
„V jedné zoologické zahradě žil veselý hrošík. Celý den běhal, dováděl a skotačil (plochami obou dlaní masírovat jemným tlakem v různém tempu celou plochu zad). Jednou zase tak lumpačil a nevšiml si louže (prstem nakreslit na záda elipsu). Uklouzl (plochami obou dlaní přejet od ramen směrem k pasu), rozjely se mu nohy (plochami obou dlaní přejet od středu zad k ramenům a následně od středu zad k bokům) a plácl s sebou (oběma rukama zlehounka plácnout do spolužákových zad). Musel přijít ošetřovatel (spojenými prsty „do špetičky" pomalu „kráčet" po zádech), vzít hadici, roztočit kohoutek (spojenými prsty od středu kreslit zvětšující se spirálu), hrošíka osprchovat (jednotlivými prsty zlehka bubnovat po celé ploše zad), pěkně namydlit (dlaněmi přejíždět po zádech), někde ještě zůstal kousek bláta (zlehýnka poštipovat - nesmí bolet!), pěkně dočista znovu osprchovat (jednotlivými prsty zlehýnka či trochu silněji bubnovat po celé ploše zad), vzít velikánskou osušku a hrošíka pěkně dosucha utřít (přejíždět dlaněmi po zádech). Tááááááááák - a teď byl hrošík zase krásně čistý a voňavý. Ošetřovatel ho ještě několikrát pohladil po zádech (hladit záda) a hrošík utíkal hrát si s ostatními hrošími kamarády, kteří už na něj netrpělivě čekali."
Co důležitého žák dělá v průběhu aktivity:
Co může tato aktivita žákovi přinést:
Instrukce
Reflexe po činnosti
Pokud jsme jen chtěli výše uvedenou relaxační aktivitou odstranit únavu žáků, pozitivně je naladit či aktivizovat jejich smysly před náročnější činností, může být reflexe velmi krátká.
Příklady možných otázek:
Chceme-li však aktivitu využít jako motivaci pro bližší seznámení se světem citů a emocí, je vhodné reflexi věnovat delší čas a zabývat se tématem do větší hloubky.
Příklady možných otázek:
Uvedená aktivita může posloužit jako drobné relaxační cvičení i jako motivační část pro úvod do problematiky citů a emocí. Žáci ji obvykle vnímají velice kladně. Prostřednictvím této aktivity žák lépe poznává sám sebe a navazuje bližší a neformálnější vztahy se spolužáky ve třídě.
Zvuk zakletý v kruhu
Žáci utvoří uzavřený kruh, kleknou si čelem do jeho středu a následně se posadí na paty. Natažené ruce položí dlaněmi na podlahu tak, aby se z obou stran křížily s rukama spolužáků. Úkolem žáků je předávat zvuk, vytvořený plácnutím jedné dlaně o podlahu, v rytmickém tempu po kruhu vytvořeném z rukou. Jedno plácnutí dlaní znamená pokračování zvuku stejným směrem, dvě mění směr jeho šíření na opačnou stranu. Úkol je obtížný tím, že ruce žáků jsou překřížené, žák tedy musí tlesknout dříve, než druhou rukou tleskne spolužák. Pokud navíc některý žák tleskne dvakrát, obrací se směr tleskání.
Například: žák 1 - pravá ruka (1x), žák 3 - levá ruka (1x), žák 2 - pravá ruka (1x), žák 4 - levá ruka (1x), žák 3 - pravá ruka (1x), žák 5 - levá ruka (2x), žák 4 - pravá ruka (2x), žák 5 - levá ruka (1x), žák 3 - pravá ruka (1x), žák 4 - levá ruka (2x), žák 3 - pravá ruka (2x), žák 4 - levá ruka (1x), žák 2 - pravá ruka (1x), žák 3 - levá ruka (1x), žák 1 - pravá ruka (1x), žák 2 - levá ruka (2x), žák 1 - pravá ruka (1x)
Co důležitého žák v průběhu aktivity dělá:
Co může tato aktivita žákovi přinést:
Instrukce:
Reflexe po činnosti
Pokud je záměrem pomocí uvedené relaxační činnosti aktivizovat smysly žáků před plněním náročnějšího úkolu, může být následná reflexe krátká.
Příklady možných otázek:
Chceme-li však aktivitu využít jako motivaci pro úvod do problematiky sebehodnocení jednotlivce či jako východisko pro diskusi o možných reakcích skupiny na úspěšnou či neúspěšnou činnost některého jejího člena, je vhodné se reflexí zabývat podrobněji.
Příklady možných otázek:
Uvedená aktivita může posloužit jako osvěžující relaxační cvičení i jako motivační část pro problematiku hodnocení činnosti jednotlivce v rámci skupiny i skupiny jako celku. Žáci obvykle vnímají poměrně častý počáteční neúspěch a zmatky s úsměvem a aktivita přispívá k navození uvolněné a pozitivní atmosféry. Případný neúspěch jednotlivce je méně výrazný, neboť ve skupině je vždy víc podobně neúspěšných žáků.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.