Tento článek je součástí programu „Tváří v tvář historii“ (Facing history and ourselves).
Průběh hodiny
1. Učitel zadá následující úkol: Představte si hořící budovu plnou lidí různých národností, náboženství, sexuální orientace, politického názoru, zaměstnání, vzdělání. Jsou tam lidé, které neznáte, vaši sousedé, přátelé i rodinní příslušníci. Všichni potřebují vaši pomoc. Řekněme, že máte čas trochu uvažovat. Koho byste zachránili z hořící budovy nejdříve, koho později a koho nakonec? Podle čeho byste se řídili a proč? Žáci si úvahy nad tímto úkolem zapisují do svých deníků.
2. „Think-pair-share" (sdílení myšlenek v páru): Po uplynutí dostatečného času pro vlastní psaní do deníků učitel vyzve žáky, aby sdíleli své myšlenky s jedním partnerem (každý by měl dostat čas na přečtení nebo převyprávění svých myšlenek a poté chvíli na doplňující otázky a diskusi s partnerem). Následuje sdílení myšlenek ve větší skupině. Učitel by měl podpořit zajímavé myšlenky, které zaznívají, případně pomoci diskusi kladením vhodných otázek (např. Co vás napadlo ihned a nad čím jste museli chvíli přemýšlet? Co jste zvažovali? Podle jakého klíče jste se rozhodli „zachraňovat"?)
3. Učitel uzavře aktivitu a pokračuje představením koncepce univerza závazků podle Helen Feinové (Accounting for Genocide, Free press, 1979, s. 4):
Učitel vyzve žáky, aby si tuto myšlenku poznamenali do deníků (mohou dostat několik minut na komentáře a doplňující otázky). Učitel pokračuje doplněním a vysvětlením důležitosti definice identity národa, neboť to do značné míry rozhoduje o tom, kdo bude mít v národě moc, kdo bude vytvářet pravidla a kdo bude těmito pravidly chráněn. Další možné pomocné citace (volně podle Zygmund Bauman: Modernita a holocaust. Slon, Praha, 2003, s. 62):
4. „Follow up" - práce s textem: Učitel rozdá žákům pracovní texty Nacionalismus, moc a identita v Evropě a vyzve je, aby si je prostudovali (může zvolit libovolné metody „pozorného čtení"). Důležité jsou souvislosti za textem, které je možno zadat jako samostatnou, párovou nebo skupinovou práci nebo se jim věnovat v komunitním kruhu.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.