Žák:
Téma: Chov hospodářských zvířat, potřeby zvířat
Autor: Petra Boháčková
Věková skupina: 7. třída ZŠ
Čas: 90 minut
Žáci nejprve přemýšlejí nad svými potřebami. Po zhlédnutí videa shrnou, jaké jsou potřeby hospodářských zvířat. Zpracují informace o konkrétních podmínkách v hospodářském chovu a na základě rozboru vzorového dopisu napíší dopis chovateli, ve kterém použijí získané poznatky. Na závěr porovnají potřeby lidské a hospodářských zvířat.
Senzitivita
Žák vlastními slovy vypráví nebo napíše životní příběh daného organismu, vyjádří podobnosti a rozdíly se svým vlastním životem a vyjádří své stanovisko k jeho smrti či omezení životních potřeb vinou působení člověka.
Metoda | Jaké dovednosti žák rozvíjí |
Skupinová práce |
|
Vennovy diagramy |
|
Lekci lze rozdělit do dvou vyučovacích hodin, které na sebe bezprostředně nenavazují. V tom případě ukončete první hodinu po zhlédnutí a reflexi videa a novou hodinu začněte aktivitou 3 – prací s textem.
Druhou část lekce je možné realizovat v hodině českého jazyka (práce s textem, rozebrání formálních náležitostí dopisu, napsání vlastního dopisu).
Aktivita | Čas | Pomůcky | |
1. | E – Co potřebuji já | 15 minut | Pracovní list (příloha 1.1 je součástí knihy) |
2. | U – Video | 20 minut | Video Let’s ask animals – zeptejme se zvířat Pracovní list (příloha 1.1 je součástí knihy) |
3. | U – Vzorový dopis a článek | 25 minut | Vzorový dopis – pracovní list (příloha 1.2 je součástí knihy), text s informacemi (příloha 1.3 je součástí knihy) nebo novinový článek |
4. | R – Dopis chovateli | 20 minut | |
5. | R – Vennovy diagramy | 10 minut | Pracovní list (příloha 1.1 je součástí knihy) |
Rozdejte žákům pracovní listy (příloha 1.1 je součástí knihy) a nechte je vyplnit první úkol: Zamysli se nad tím, co všechno potřebuješ, abys prožil hezký den (přemýšlej o tom, co bys v průběhu dne dělal/a). Své postřehy zapiš.
Žáci zapíší, poté své zápisy sdílejí ve dvojici, následuje sdílení ve třídě. Zapisujte při něm výpovědi žáků na tabuli či velký papír a nechte zápis na očích až do reflexe videa.
Pusťte žákům video Let´s ask animals – zeptejme se zvířat. Film je k dostání u Společnosti na ochranu zvířat. Při jeho sledování si žáci zapisují odpovědi do tabulky v pracovním listu. Potom opět proveďte nejprve sdílení ve dvojicích a pak v celé třídě. Potřeby hospodářských zvířat zapište na tabuli.
Následuje reflexe videa. Porovnejte na tabuli potřeby lidí (podle zápisu evokace) a zvířat, graficky je znázorněte (propojte, co je stejné apod.). Poté žáci vyplní nedokončené věty v pracovním listu. Dejte prostor krátkém společnému sdílení.
Každý sám si nejprve přečte první vzorový dopis v novém pracovním listu (příloha 1.2 je součástí knihy). Pak nechte žáky rozdělit se do zhruba čtyřčlenných skupin tak, aby v každé byli zastoupeni čtenáři obou dopisů.
Ve skupině potom žáci vyhledají a do pracovního listu zapíší formální náležitosti dopisu (odesílatel, příjemce, styl jazyka). Na tabuli zapište správné odpovědi na základě společného sdílení. Potom žáci pracují ve skupinách (3–4 žáci ve skupině). Přečtou si novinový článek, který k tématu najdete, nebo text z pracovních listů Žijeme spolu aneb Jak na téma ochrany zvířat (příloha 1.3 je součástí knihy) a vyhledají v něm, co chovatel dělá špatně.
Žáci napíší ve skupině dopis chovateli, ve kterém mu vysvětlí, co a proč dělá špatně a jak to napravit. Dopis musí mít i všechny formální náležitosti.
Skupiny dopisy vystaví, žáci procházejí a čtou dopisy a hodnotí, zda jsou dodržena kritéria:
Domluví se ve skupině a rozdělí čtyři body k těm, které se jim líbí (na dopis nakreslí puntík). Nakonec je vybrán jeden dopis za třídu.
Na závěr žáci pomocí metody Vennovy diagramy porovnají potřeby člověka a hospodářských zvířat: Na konci pracovního listu jsou nakreslené dva kruhy s průnikem uprostřed. Každý kruh představuje jednu zporovnávaných věcí, zde tedy potřeby člověka a potřeby hospodářských zvířat. Žáci do kruhů zapisují jednotlivé potřeby – ty, jež mají zvířata i lidé společné, zapisují do průniku, ty, kterými se odlišují, zapisují do samostatných částí kruhů. Poté, co žáci svou práci dokončí, můžete vytvořit společný Vennův diagram na tabuli, kam zapisujte podle odpovědí žáků.
SSEV Pavučina (2006). Žijeme spolu aneb Jak na téma ochrany zvířat. Praktická příručka pro pedagogy 2. st. ZŠ a pedagogy SŠ. Praha.
Steelová a kol. (2007). Další strategie k rozvíjení kritického myšlení. Příručka III. Praha: Kritické myšlení.
http://www.spolecnostprozvirata.cz/ – Společnost pro zvířata – z. o. ČSOP
http://www.ochranazvirat.cz/ – Nadace pro ochranu zvířat
Publikace přináší 17 konkrétních příprav na hodiny Enviromentální výchovy pro 2.st. ZŠ a SŠ. Všechny materiály jsou ověřeny prostřednictvím Sdružení Tereza a hodí se vám přesně ve chvíli, kdy nevíte jaké EVVO téma zařadit do výuky, mátemálo času na vymýšlení aktivit, chybí vám zajímavý nápad, chcete rozvíjet u dětídovednosti kritického myšlení. V popisu lekce se setkáte s těmito částmi: Stručný popis hodiny, cíle, doporučené a očekávané výstupy, použité metody, využití ve výuce, popis hodiny, další typy na aktivity, varianty a literaturu a odkazy. Součástí jsou i přílohy pracovních listu apod.
Uvedená hodina byla realizována v 7. ročníku. Autorka nabízí i další možnosti využití, které jsou popsány části tipy na daší aktivity.
Materiál byl poskytnut zdarma nakladatelstvím Portál z publikace Environmentální výchova pro ZŠ a SŠ. |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.