Odborné články Základní vzdělávání Přelévání plynu – 1. část
Odborný článek

Přelévání plynu – 1. část

18. 1. 2008
Základní vzdělávání
Autor
RNDr. Irena Dvořáková PhD.

Anotace

V příspěvku je popsán jednoduchý pokus, který může přispět k lepšímu porozumění poznatkům o vlastnostech plynů.

Při výuce tematického celku Látky a tělesa se jako příklad plynu často uvádí pouze vzduch. Ten však pro žáky není nijak zvlášť zajímavý, jeho vlastnosti znají dobře z běžného života. Doporučuji proto do výuky zařadit i experimenty s dalšími plyny, například s plynem do zapalovačů (jedná se o směs různých plynů, nejčastěji propan-butan). K efektnímu pokusu mnoho nepotřebujete. Nádobku s plynem ve spreji koupíte snadno v trafice, dále potřebujete jen kádinky nebo sklenice na zavařování, svíčku, špejle a zápalky.

Na začátku experimentu otočte nádobku s plynem dnem vzhůru a ventilek opřete o dno kádinky. Při lehkém zatlačení ventilkem o dno nádobky, do kádinky vystříkne trochu plynu (ve formě aerosolu, ale prakticky okamžitě se kapičky vypaří). Kádinka však dál vypadá jako prázdná. Můžete dokonce plyn do kádinky vstříknout v kabinetě a do třídy přinést jenom prázdnou kádinku a diskutovat s dětmi, co by v ní mohlo být. Velmi překvapivý efekt nastane, pokud do kádinky vložíte hořící špejli. Plyn se s lehkým výbuchem zapálí. Nebudete-li plyn zapalovat hned, doporučuji kádinku přikrýt listem papíru, aby plyn neutekl.

Obr
1. Obr

S plynem můžete ale dělat ještě i zajímavější experimenty. Neviditelný plyn lze přelít do druhé kádinky (o přelití můžete požádat i některého žáka). Při prvním předvedení tento experiment často vzbudí u žáků smích - demonstrátor totiž drží v ruce zdánlivě prázdnou kádinku a to „nic", co v ní je, se snaží přelít do jiné kádinky. Pomocí hořící špejle žáky však snadno přesvědčíte o úspěšnosti přelití plynu.

Obr
2. Obr

Plyn je možné rozlít do dvou dalších kádinek, nalít ho nejdřív do jedné a z ní pak do další kádinky apod. - prostě lze s ním zacházet velmi podobně jako s vodou. V návaznosti na tyto pokusy můžete zařadit do výuky pokus s oxidem uhličitým, popsaný v příspěvku Přelévání plynu 2 a pokusy se vzduchem.

(Podrobnější námět na metodické zařazení obou experimentů do výuky fyziky lze nalézt v ukázce metodického postupu používaného v projektu Heuréka: kdf.mff.cuni.cz/heureka/puvodni-web/Clanky/ModerVyuc/UkazkaHodiny.htm)

Bezpečnostní upozornění

Přestože se jedná o práci s hořlavinou, není experiment při dodržení základních bezpečnostních pravidel nebezpečný, mohou ho pod dozorem učitele provádět i žáci. Zde jsou základní bezpečností pravidla, jež je zapotřebí při provádění výše uvedeného experimentu respektovat:

  • Nádobka s plynem musí být vždy v dostatečné vzdálenosti od svíčky (alespoň několik desítek centimetrů)! V případě výbuchu nádobky s plynem by mohlo dojít k závažnému požáru. Proto na toto pravidlo nikdy nezapomínejte!
  • Při zapalování plynu v kádince držte špejli před sebou, nenaklánějte se nad kádinku (plamen vyletí nahoru)!
  • Plyn v kádince rychle vyhoří, zatím se mi nestalo, že by kádinka nebo sklenice praskla. Počítejte však s tím, že může být po skončení experimentu horká.
  • I kdyby se náhodou stalo, že by vám plyn chytil mimo kádinku (na stole, apod.), nepanikařte, nesnažte se ho sfouknout (!!!), ale chvilku počkejte, až shoří. Nemusíte mít obavy o poškození stolu. Plyn shoří sám a stůl v žádném případě nezahřeje na zápalnou teplotu.

Literatura a použité zdroje

[1] – Ukázka hodiny podle "Heuréky": 1. hodina. [cit. 2009-07-28]. Dostupný z WWW: [http://kdf.mff.cuni.cz/heureka/puvodni-web/Clanky/ModerVyuc/UkazkaHodiny.htm].

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
RNDr. Irena Dvořáková PhD.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • samostatně pozoruje a experimentuje, získané výsledky porovnává, kriticky posuzuje a vyvozuje z nich závěry pro využití v budoucnosti

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Environmentální výchova
  • Základní podmínky života

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální

Organizace prostorová:

Specializovaná učebna, Školní třída

Nutné pomůcky:

Plyn do zapalovače, 2 kádinky, svíčka, zápalky, špejle