Při výuce tematického celku Látky a tělesa se jako příklad plynu často uvádí pouze vzduch. Ten však pro žáky není nijak zvlášť zajímavý, jeho vlastnosti znají dobře z běžného života. Doporučuji proto do výuky zařadit i experimenty s dalšími plyny, například s plynem do zapalovačů (jedná se o směs různých plynů, nejčastěji propan-butan). K efektnímu pokusu mnoho nepotřebujete. Nádobku s plynem ve spreji koupíte snadno v trafice, dále potřebujete jen kádinky nebo sklenice na zavařování, svíčku, špejle a zápalky.
Na začátku experimentu otočte nádobku s plynem dnem vzhůru a ventilek opřete o dno kádinky. Při lehkém zatlačení ventilkem o dno nádobky, do kádinky vystříkne trochu plynu (ve formě aerosolu, ale prakticky okamžitě se kapičky vypaří). Kádinka však dál vypadá jako prázdná. Můžete dokonce plyn do kádinky vstříknout v kabinetě a do třídy přinést jenom prázdnou kádinku a diskutovat s dětmi, co by v ní mohlo být. Velmi překvapivý efekt nastane, pokud do kádinky vložíte hořící špejli. Plyn se s lehkým výbuchem zapálí. Nebudete-li plyn zapalovat hned, doporučuji kádinku přikrýt listem papíru, aby plyn neutekl.
![]() |
1. Obr |
S plynem můžete ale dělat ještě i zajímavější experimenty. Neviditelný plyn lze přelít do druhé kádinky (o přelití můžete požádat i některého žáka). Při prvním předvedení tento experiment často vzbudí u žáků smích - demonstrátor totiž drží v ruce zdánlivě prázdnou kádinku a to „nic", co v ní je, se snaží přelít do jiné kádinky. Pomocí hořící špejle žáky však snadno přesvědčíte o úspěšnosti přelití plynu.
![]() |
2. Obr |
Plyn je možné rozlít do dvou dalších kádinek, nalít ho nejdřív do jedné a z ní pak do další kádinky apod. - prostě lze s ním zacházet velmi podobně jako s vodou. V návaznosti na tyto pokusy můžete zařadit do výuky pokus s oxidem uhličitým, popsaný v příspěvku Přelévání plynu 2 a pokusy se vzduchem.
(Podrobnější námět na metodické zařazení obou experimentů do výuky fyziky lze nalézt v ukázce metodického postupu používaného v projektu Heuréka: kdf.mff.cuni.cz/heureka/puvodni-web/Clanky/ModerVyuc/UkazkaHodiny.htm)
Bezpečnostní upozornění
Přestože se jedná o práci s hořlavinou, není experiment při dodržení základních bezpečnostních pravidel nebezpečný, mohou ho pod dozorem učitele provádět i žáci. Zde jsou základní bezpečností pravidla, jež je zapotřebí při provádění výše uvedeného experimentu respektovat:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.