Odborné články Základní vzdělávání Česká školní inspekce zjišťovala podporu rozvoje vybraných gramotností
Odborný článek

Česká školní inspekce zjišťovala podporu rozvoje vybraných gramotností

Anotace

Česká školní inspekce v těchto dnech vydává tematickou zprávu reflektující podporu rozvoje matematické, finanční a čtenářské gramotnosti, ve vazbě na porovnání inspekčních zjištění z let 2009/2010 a 2012/2013 doplněné o šetření finanční gramotnosti realizované v roce 2012/2013.

V oblasti matematické a čtenářské gramotnosti ČŠI zjišťovala zejména podporu rozvoje příslušných dovedností dětí a žáků na úrovni školy i jednotlivých hospitovaných tříd a projevy těchto dovedností. Na celoškolní úrovni bylo předmětem inspekčního zjišťování stanovování cílů podpory, začleňování podpory gramotností do školních vzdělávacích programů, personální, materiální a organizační podmínky, opatření škol ke zvýšení úrovně gramotností (včetně využívání výsledků školního testování) a sledování jejich dopadů. V hospitovaných hodinách se školní inspektoři zaměřovali na hodnocení organizačních forem a metod výuky, využívání vhodných pomůcek, podporu dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami či na projevy dovedností dětí a žáků. 

V oblasti finanční gramotnosti, která je pro školy tématem relativně novým, bylo inspekční zjišťování zaměřeno především na to, zda a jakým působem školy zahájily začleňování podpory finanční gramotnosti do výuky, zda vytvářejí pro toto začlenění personální a organizační podmínky. 

Inspekční zjišťování se uskutečnilo na 220 mateřských, 158 základních a 56 středních školách všech regionů ČR. 

„Hodnocení úrovně podpory rozvoje čtenářské, matematické a finanční gramotnosti v mateřských, základních a středních školách jsou pro nás důležitou informací o aktuálním stavu a také trendech v této oblasti. Máme tak k dispozici cenná data, která nám vhodně doplňují komplexnost pohledu České školní inspekce na úroveň celého počátečního vzdělávání,“ sdělil ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal a připomněl, že bude zajímavé sledovat úroveň dovedností žáků v matematické a čtenářské gramotnosti v rámci mezinárodního šetření PISA 2012, jehož výsledky budou zveřejněny v úterý 3. prosince.

Nejdůležitější zjištění v oblasti podpory matematické gramotnosti 

  • Mateřské školy s promyšlenou podporou dětí se SVP mají lepší výsledky v rozvoji předmatematické gramotnosti. ? Významným faktorem pro rozvoj matematické gramotnosti žáků základních škol a jejich schopnosti řešit aplikační úlohy je mimo jiné i systematické procvičování a opakování numerického počítání. 
  • Ve srovnání s rokem 2009/2010 využívaly základní školy výsledků testování pro další rozvoj matematické gramotnosti žáků výrazně více. 
  • Učitelé v základních školách dokážou využívat zkušeností svých žáků z jejich prostředí, okolního světa a z ostatních předmětů lépe než učitelé ve školách středních. 
  • Střední školy, které individuálně pracují se svými žáky a cíleně diferencují matematické úlohy podle schopností žáků, podporují lépe rozvoj matematické gramotnosti. 

Nejdůležitější zjištění v oblasti podpory finanční gramotnosti 

  • Finanční gramotnost byla již v minulých letech rozvíjena ve středních a úplných základních školách, na rozdíl od neúplných škol s prvním stupněm. 
  • Užití metod rozvíjejících finanční gramotnost žáků je výrazně ovlivněno tím, kdo je ve škole pověřen zabývat se rozvojem finanční gramotnosti. 

Nejdůležitější zjištění v oblasti podpory čtenářské gramotnosti 

  • Využívání většího počtu metod rozvíjejících předčtenářskou gramotnost zvyšuje úroveň sledovaných dovedností a projevů dětí v mateřských školách. 
  • Ve srovnání s rokem 2009/2010 se v mateřských školách celkově snížil výskyt projevů a dovedností dětí, které odpovídají rozvoji předčtenářské gramotnosti. 
  • Učitelé základních škol, kteří užívali v jedné hodině více metod podporujících rozvoj čtenářské gramotnosti žáků, rozvíjeli více čtenářskou gramotnost žáků. 
  • Oproti roku 2009/2010 se zvýšil podíl hodin v základních i středních školách, v nichž byly sledované dovednosti a projevy žáků na nadprůměrné úrovni. 
  • V základních školách je aktivně rozvíjena čtenářská gramotnost častěji než ve školách středních.

Tematická zpráva byla představena a projednána v rámci vedení skupiny pro vzdělávání Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. „Informace tohoto typu jsou velmi důležitým vodítkem také pro ministerstvo a pro naše kurikulární pracoviště. Se závěry inspekce budeme dále pracovat například v oblasti nastavování metodické podpory pro další rozvoj jednotlivých gramotností,“ doplnil první náměstek ministra školství, mládeže a tělovýchovy Jindřich Fryč.

Kompletní tematická zpráva je k dispozici na webových stránkách České školní inspekce nebo v příloze článku. 

V Praze dne 27. 11. 2013

Zdroj:

Česká školní inspekce ČR - Tematická zpráva - Podpora rozvoje matematické, finanční a čtenářské gramotnosti. Csicr.cz, 2009. [2013-12-01]. Dostupné na www: <http://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Tematicke-zpravy/Tematicka-zprava-Podpora-rozvoje-matematicke,-fina>.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
1.16 MB
PDF
Kompletní tematická zpráva

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
ČŠI

Hodnocení uživatelů

Pavlína Hublová
2. 12. 2013, 09:28
Dobrý den pane Rusku,
informace získáváme většinou z veřejné webové stránky MŠMT. Zprávu o šetření na téma přírodovědné gramtonsoti jsme nezaznamenali. Pokud nás na ni upozorníte, rádi ji na portálu zveřejníme.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024