V oblasti matematické a čtenářské gramotnosti ČŠI zjišťovala zejména podporu rozvoje příslušných dovedností dětí a žáků na úrovni školy i jednotlivých hospitovaných tříd a projevy těchto dovedností. Na celoškolní úrovni bylo předmětem inspekčního zjišťování stanovování cílů podpory, začleňování podpory gramotností do školních vzdělávacích programů, personální, materiální a organizační podmínky, opatření škol ke zvýšení úrovně gramotností (včetně využívání výsledků školního testování) a sledování jejich dopadů. V hospitovaných hodinách se školní inspektoři zaměřovali na hodnocení organizačních forem a metod výuky, využívání vhodných pomůcek, podporu dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami či na projevy dovedností dětí a žáků.
V oblasti finanční gramotnosti, která je pro školy tématem relativně novým, bylo inspekční zjišťování zaměřeno především na to, zda a jakým působem školy zahájily začleňování podpory finanční gramotnosti do výuky, zda vytvářejí pro toto začlenění personální a organizační podmínky.
Inspekční zjišťování se uskutečnilo na 220 mateřských, 158 základních a 56 středních školách všech regionů ČR.
„Hodnocení úrovně podpory rozvoje čtenářské, matematické a finanční gramotnosti v mateřských, základních a středních školách jsou pro nás důležitou informací o aktuálním stavu a také trendech v této oblasti. Máme tak k dispozici cenná data, která nám vhodně doplňují komplexnost pohledu České školní inspekce na úroveň celého počátečního vzdělávání,“ sdělil ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal a připomněl, že bude zajímavé sledovat úroveň dovedností žáků v matematické a čtenářské gramotnosti v rámci mezinárodního šetření PISA 2012, jehož výsledky budou zveřejněny v úterý 3. prosince.
Tematická zpráva byla představena a projednána v rámci vedení skupiny pro vzdělávání Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. „Informace tohoto typu jsou velmi důležitým vodítkem také pro ministerstvo a pro naše kurikulární pracoviště. Se závěry inspekce budeme dále pracovat například v oblasti nastavování metodické podpory pro další rozvoj jednotlivých gramotností,“ doplnil první náměstek ministra školství, mládeže a tělovýchovy Jindřich Fryč.
Kompletní tematická zpráva je k dispozici na webových stránkách České školní inspekce nebo v příloze článku.
V Praze dne 27. 11. 2013
Česká školní inspekce ČR - Tematická zpráva - Podpora rozvoje matematické, finanční a čtenářské gramotnosti. Csicr.cz, 2009. [2013-12-01]. Dostupné na www: <http://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Tematicke-zpravy/Tematicka-zprava-Podpora-rozvoje-matematicke,-fina>.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.