Odborné články Základní vzdělávání Člověk a životní prostředí
Odborný článek

Člověk a životní prostředí

16. 1. 2008
Základní vzdělávání
Autor
Blanka Belzová

Anotace

Celoroční projekt zaměřený na osvojování, utváření a rozvoj klíčových kompetencí. Je zde zakomponována environmentální výchova. Projekt je zaměřen na pozitivní vztah žáků k životnímu prostředí a jeho ochraně.

Projekt byl realizován ve školní družině, ale přesto je zařazen na Metodickém portálu v rubrice Školní projekty z důvodu možnosti využít jednotlivé uvedené činnosti jako náměty pro výuku na 1. stupni základní školy. Projekt Člověk a životní prostředí komplexně napomáhá naplňování očekávaných výstupů uvedených vzdělávacích oborů a zmíněných průřezových témat.

Název projektu: Člověk a životní prostředí
Příroda je proti nám ve výhodě, může existovat bez nás, my bez ní zahyneme. (Kolárová)

Věková kategorie: 1. - 5. třída školní družiny

Celkový počet žáků: 87

Časové rozmezí: říjen 2006 - květen 2007

Místo konání: ZŠ, Bezručova 980, Kolín 2 - třídy, venkovní areál školy, město Kolín a jeho blízké okolí

Cíle: upevňování pozitivního vztahu k životnímu prostředí a k aktivní účasti na ochraně životního prostředí a svého zdraví, rozvoj spolupráce v rozdílné věkové slupině, lepší vzájemné poznávání žáků, společné prožitky žáků a vychovatelek, v neposlední řadě získávání nových vědomostí a aplikace do praxe.

Obsah

VÝTVARNÁ OBLAST

  • výtvarná soutěž pro jednotlivce i celé kolektivy,
  • výstava ve školní galerii,
  • výstava na oplocení školního pozemku,
  • zdařilé práce budou předány do tisku a uveřejněny na webu ŠD

Úkol:

  • výtvarné znázornění libovolnou technikou na daná témata

Témata:

  • voda a její proměny - roční období
  • zvířátko - můj kamarád
  • strom života
  • čtvero ročních období
  • návrh loga Člověk a životní prostředí (říjen)

Časové rozmezí: říjen 2006 - květen 2007

OBLAST INDIVIDUÁLNÍCH ČINNOSTÍ A AKCÍ
(pro jednotlivce i žákovské kolektivy)

Témata:

  • pořádat besedy s myslivci, s rybáři, s pracovníky odboru životního prostředí MÚ, s pracovníky Povodí Labe, s pracovníky TS města apod.,
  • pořádat soutěže a výstavy prací, akce - např. podzimní výzdoba školy a třídy, zimní výzdoba, nejhezčí krmítko, dary zvířátkům v zimě, jarní výzdoba apod.,
  • určení hlídek z řad žáků školy pro udržování čistoty a pořádku v areálu školy.

Časové rozmezí: říjen 2006 - květen 2007

VÝZKUMNÁ OBLAST
(pro jednotlivce i žákovské kolektivy)

Témata:

  • anketa - třídění odpadů v domácnostech, anonymní zpracování, kolik procent domácností odpad třídí, které se k tomu chystají a jaká opatření by změnila názor dalších obyvatel
  • cesta odpadů - v žákovských kolektivech formou besed a rozhovorů přiblížit cestu několika výrobků od nákupu spotřebitelem až po různé způsoby jejich odstranění

Časové rozmezí:

  • anketa - říjen 2006, duben 2007, říjen 2006 - květen 2007
  • zhodnocení celého projektu - červen 2007

REALIZACE

ŘÍJEN
Všichni žáci, kteří navštěvují školní družinu, byli seznámeni s obsahem projektu ŠD na školní rok 2006/2007 v jednotlivých odděleních

Úkoly:

  • určení hlídek
  • návrh loga
  • podzimní výzdoba
  • vyhledávání problematiky životního prostředí na internetu

Plnění:

  • byly určeny hlídky - z každého oddělení to jsou tři žáci, kteří po celou dobu plnění projektu dohlíželi na pořádek a udržování čistoty v celém areálu školy; upozorňovali ostatní kamarády, kteří udělali nepořádek, a požadovali po nich úklid; všichni žáci byli seznámeni s kompetencemi hlídek,
  • pedagogickým sborem bylo vybráno logo na prezentaci projektu,
  • podzimní výzdoba ve třídách a na chodbách školy,
  • dramatizace pohádky O veliké řepě vjednotlivých třídách,
  • tematická vycházka po sídlišti (vandalismus), úklid,
  • starší žáci přinesli články a fotografie vyhledané na internetu

LISTOPAD

Úkoly:

  • průzkum o likvidaci odpadů v domácnostech
  • beseda se členy rybářského svazu
    zhlédnutí videa - cesta odpadu
  • výtvarná díla dle témat - výstavy
  • úklid v areálu školy před zimními měsíci (průběžně)

Plnění:
Proběhl průzkum o likvidaci odpadů v domácnostech, dále besedy Životní prostředí - cesta odpadu, ve všech třídách jsme vyhodnotili výtvarná díla na téma Strom života, nezapomněli jsme na vycházky.

Životní prostředí

  • LES - stromy a keře, houby, lišejníky, mechy a kapradiny, traviny, kvetoucí rostliny, hmyz, členovci, ptáci, savci
  • MOKŘADY - stromy a keře, řasy, mechy a kapradiny, kvetoucí rostliny, bezobratlí, hmyz, ryby, obojživelníci a plazi, ptáci, savci
  • LOUKA - stromy a keře, houby, traviny, kvetoucí rostliny, hmyz, ptáci
  • LIDSKÁ SÍDLA - stromy a keře, traviny, kvetoucí rostliny, pavouci, hmyz, ptáci, savci
  • POHOŘÍ - stromy a keře, kvetoucí rostliny, hmyz, obojživelníci a plazi, ptáci, savci
  • MOŘSKÉ POBŘEŽÍ - řasy, traviny, kvetoucí rostliny, láčkovci a červi, měkkýši, korýši, ostnokožci, ryby, ptáci, savci

Beseda pro všechna oddělení ŠD dne 23. 11. 2006

  • Téma: životní prostředí
  • Video: Obaly + odpady (jejich zpracování a výroba)

Beseda pro všechna oddělení ŠD dne 24. 11. 2006

  • Téma: mokřady - moře, rybníky, řeky, potoky, rybářství
  • Video: rybníky a řeky a život v nich
    Obsah:
    • voda, koryta, eroze, naplaveniny
    • život ve vodě a u vody
    • časopis Rybářství
    • video

PROSINEC

Úkoly:

  • beseda s paní ředitelkou D. Fialovou - školní prostředí
  • beseda se zvěrolékařem
  • zimní výzdoba
  • výtvarná díla dle témat
  • výstavy

Plnění:

  • dne 8. 12. 2006 beseda s paní ředitelkou na téma Školní prostředí
  • dne 12. 12. 2006 beseda s MVDr. J. Králem (naši domácí mazlíčci)
  • návštěva psího útulku

LEDEN

Úkoly:

  • beseda s pracovníky odboru životního prostředí
  • výtvarná díla dle témat - výstavy
  • soutěž o nejhezčí krmítko + dary zvířátkům
  • beseda se zaměstnancem MÚ - odbor životního prostředí

Plnění:
12. 1. 2007 byla vyhlášena soutěž o nejhezčí krmítko. Soutěže se zúčastnila třetina žáků ze školní družiny. Všechna krmítka byla velice nápaditá a bylo těžké vybrat opravdu to nejhezčí. Je možno si je prohlédnout ve vestibulu naší školy, jsou nainstalována na větvích stromu. Odměněni budou všichni, vyhodnoceno bude 7 nejlepších výrobků a vyhlášeno 1. místo.
17. 1. 2007 proběhla beseda s vedoucím oddělení ochrany přírody a krajiny MÚ (důležitost zeleně ve městě, vandalismus, likvidace a výsadba stromů, chráněné stromy ve městě, prohlídka fotodokumentace).
Průběžně jsme krmili ptáčky z okna.

ÚNOR

Úkoly:

  • beseda se členy Rybářského svazu v Kolíně
  • výtvarná díla dle témat - výstavy
  • beseda se zaměstnanci technických služeb
  • beseda se členem Mysliveckého svazu v Kolíně
  • vycházka po Kolíně - sledování úklidu u kontejnerů

Plnění:

  • 7. 2. 2007 byla uskutečněna beseda s vedoucím oddělení reklam a plakátování TSMK
  • 22. 2. 2007 byla uskutečněna beseda se členem rybářské stráže Rybářského svazu v Kolíně
  • 28. 2. 2007 byla uskutečněna beseda s jednatelem Mysliveckého svazu v Kolíně
  • dramatizace pohádky O Smolíčkovi
  • vycházka do lesa

BŘEZEN

Úkoly:

  • beseda s pracovníky povodí Labe
  • jarní a velikonoční výzdoba

Plnění:

  • před jarními a velikonočními svátky jsme vyzdobili třídy a chodby školy
  • vyhodnotili jsme výtvarné práce na téma Strom života - jaro

DUBEN

Úkoly:

  • beseda se členy hasičského sboru
  • beseda s pracovníky Povodí Labe
  • Slet čarodějnic - oheň a opékání salámu
  • cesta odpadů - formou besed a rozhovorů v jednotlivých odděleních

Plnění:

  • 12. 4. 2007 - beseda o druzích obalů, odpadech a cestě jejich likvidace
  • 19. 4. 2007 - beseda s pracovníkem Povodí Labe
  • 25. 4. 2007 - beseda s ukázkami práce čety HZS
  • 27. 4. 2007 - Slet čarodějnic - oheň a opékání salámu

KVĚTEN

Úkoly:

  • beseda se členy MP
  • průzkum o likvidaci odpadů v domácnostech - porovnání s 1. průzkumem
  • zhodnocení celého projektu

Plnění:

  • 5. 2007 jsme vyhodnotili 2. anonymní průzkum o třídění a likvidaci odpadů v domácnostech a porovnali oba průzkumy, výsledky a grafy jsme umístili na okně budovy školy
  • 3. 5. 2007 beseda s mluvčí Městské policie (udržování čistoty životního prostředí v našem městě, černé skládky, ničení majetku)
  • 4. 5. 2007 jsme hodnotili celoroční projekt

ZÁVĚR

Přínos projektu pro rozvoj osobnosti zúčastněných dětí:

  • obohacení tradiční výuky - zavedení průniku ekologických a environmentálních informací do výuky
  • poukázání na vliv mezilidských vztahů a odpovědnosti jednotlivce za zachování hodnot a vazeb v přírodě
  • vidět v ochraně přírody nutnou potřebu usměrňovat tlaky na přírodu a její zdroje
  • poučení pro žáky - příroda je pro člověka zdrojem všeho, co potřebuje
  • vést žáky ke kladnému vztahu k přírodě a k její ochraně
  • rozvoj ekologického myšlení a poznávání přírody
  • zvyšování environmentálního uvědomění
  • motivace ke zlepšení postoje k životnímu prostředí
  • výchova k šetrnému zacházení s životním prostředím
  • zvyšování znalostí žáků o životním prostředí a přenesení tohoto přístupu i do jejich osobního života
  • získávání pozitivního vztahu k životnímu prostředí

Překážky při realizaci

  • Vzhledem k tomu, že jsou zájmové kroužky v době, kdy je v provozu školní družina, nebylo možné stanovit besedy, činnosti a vycházky v čase, kdy by byli všichni žáci ve školní družině; příchody a odchody žáků v době konání besedy velice narušovalo atmosféru; činnosti a vycházky byly zkrácené a nebylo možné plně vše obsáhnout.
  • Rodiče si mohou vyzvednout svoje děti kdykoli ze školní družiny - to často narušovalo besedy a činnosti, nebylo možné pracovat uceleně.
  • Chyběla týmová spolupráce vychovatelek.
  • Z důvodu rekonstrukce vozovky v ulici přilehlé ke škole nemohly být uskutečněny výstavy dětských prací pro veřejnost na oplocení školního pozemku.

Finanční náklady

  • odměny dětem nepřevýšily 200 Kč
  • osobní finanční náklady po dobu realizace projektu na občerstvení a náplní do domácí tiskárny činily 2 130 Kč.

Činnosti spojené s realizací projektu - úprava informativní nástěnky, vyhledávání na internetu, výstavy, přípravy, úprava fotografií, aktualizace webových stránek, zajištění pohoštění a zajištění besed, vyhodnocení a porovnání průzkumů+zpracování grafů, zasílání děkovných e-mailů, vyhodnocení projektu.

Časová náročnost:
Vypracování a zhodnocení projektu: 12 hodin
Říjen: 17 hodin
Listopad: 15 hodin
Prosinec: 13 hodin
Leden: 13 hodin
Únor: 18 hodin
Březen: 13 hodin
Duben: 19 hodin
Květen: 34 hodin
Celkem: 154 hodin

Podrobnější informace včetně fotografií:
www.skolnidruzina.wz.cz/projekt.html

Autor
Blanka Belzová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • vyhledá informace vhodné k řešení problému, nachází jejich shodné, podobné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení, nenechá se odradit případným nezdarem a vytrvale hledá konečné řešení problému

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Environmentální výchova
  • Vztah člověka k prostředí
  • Základní vzdělávání
  • Environmentální výchova
  • Lidské aktivity a problémy životního prostředí

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída, Vycházka do přírodního prostředí

Nutné pomůcky:

Psací a výtvarné potřeby, lepidlo, nůžky, obrázky dle témat, televizor, DVD, projektová nástěnka - panel, místní tisk, informační listy pro rodiče a veřejnost, PC + internet, kartony, dřevo, silné větve v kontejneru - strom ve vestibulu školy (na výtvarné a PT práce), telefon, odborné časopisy a knihy, odpadkové koše, mikrotenové sáčky na ochranu rukou při sběru odpadků, fotoaparát, kytara, CD s lidovými písněmi na daná témata,CD - relaxační hudba - voda, zvuky přírody a zvířat, rádio s CD přehrávačem, tiskárna, dříví, uzenina