Projekt byl realizován ve školní družině, ale přesto je zařazen na Metodickém portálu v rubrice Školní projekty z důvodu možnosti využít jednotlivé uvedené činnosti jako náměty pro výuku na 1. stupni základní školy. Projekt Člověk a životní prostředí komplexně napomáhá naplňování očekávaných výstupů uvedených vzdělávacích oborů a zmíněných průřezových témat.
Název projektu: Člověk a životní prostředí
Příroda je proti nám ve výhodě, může existovat bez nás, my bez ní zahyneme. (Kolárová)
Věková kategorie: 1. - 5. třída školní družiny
Celkový počet žáků: 87
Časové rozmezí: říjen 2006 - květen 2007
Místo konání: ZŠ, Bezručova 980, Kolín 2 - třídy, venkovní areál školy, město Kolín a jeho blízké okolí
Cíle: upevňování pozitivního vztahu k životnímu prostředí a k aktivní účasti na ochraně životního prostředí a svého zdraví, rozvoj spolupráce v rozdílné věkové slupině, lepší vzájemné poznávání žáků, společné prožitky žáků a vychovatelek, v neposlední řadě získávání nových vědomostí a aplikace do praxe.
Obsah
VÝTVARNÁ OBLAST
- výtvarná soutěž pro jednotlivce i celé kolektivy,
- výstava ve školní galerii,
- výstava na oplocení školního pozemku,
- zdařilé práce budou předány do tisku a uveřejněny na webu ŠD
Úkol:
- výtvarné znázornění libovolnou technikou na daná témata
Témata:
- voda a její proměny - roční období
- zvířátko - můj kamarád
- strom života
- čtvero ročních období
- návrh loga Člověk a životní prostředí (říjen)
Časové rozmezí: říjen 2006 - květen 2007
OBLAST INDIVIDUÁLNÍCH ČINNOSTÍ A AKCÍ
(pro jednotlivce i žákovské kolektivy)
Témata:
- pořádat besedy s myslivci, s rybáři, s pracovníky odboru životního prostředí MÚ, s pracovníky Povodí Labe, s pracovníky TS města apod.,
- pořádat soutěže a výstavy prací, akce - např. podzimní výzdoba školy a třídy, zimní výzdoba, nejhezčí krmítko, dary zvířátkům v zimě, jarní výzdoba apod.,
- určení hlídek z řad žáků školy pro udržování čistoty a pořádku v areálu školy.
Časové rozmezí: říjen 2006 - květen 2007
VÝZKUMNÁ OBLAST
(pro jednotlivce i žákovské kolektivy)
Témata:
- anketa - třídění odpadů v domácnostech, anonymní zpracování, kolik procent domácností odpad třídí, které se k tomu chystají a jaká opatření by změnila názor dalších obyvatel
- cesta odpadů - v žákovských kolektivech formou besed a rozhovorů přiblížit cestu několika výrobků od nákupu spotřebitelem až po různé způsoby jejich odstranění
Časové rozmezí:
- anketa - říjen 2006, duben 2007, říjen 2006 - květen 2007
- zhodnocení celého projektu - červen 2007
REALIZACE
ŘÍJEN
Všichni žáci, kteří navštěvují školní družinu, byli seznámeni s obsahem projektu ŠD na školní rok 2006/2007 v jednotlivých odděleních
Úkoly:
- určení hlídek
- návrh loga
- podzimní výzdoba
- vyhledávání problematiky životního prostředí na internetu
Plnění:
- byly určeny hlídky - z každého oddělení to jsou tři žáci, kteří po celou dobu plnění projektu dohlíželi na pořádek a udržování čistoty v celém areálu školy; upozorňovali ostatní kamarády, kteří udělali nepořádek, a požadovali po nich úklid; všichni žáci byli seznámeni s kompetencemi hlídek,
- pedagogickým sborem bylo vybráno logo na prezentaci projektu,
- podzimní výzdoba ve třídách a na chodbách školy,
- dramatizace pohádky O veliké řepě vjednotlivých třídách,
- tematická vycházka po sídlišti (vandalismus), úklid,
- starší žáci přinesli články a fotografie vyhledané na internetu
LISTOPAD
Úkoly:
- průzkum o likvidaci odpadů v domácnostech
- beseda se členy rybářského svazu
zhlédnutí videa - cesta odpadu
- výtvarná díla dle témat - výstavy
- úklid v areálu školy před zimními měsíci (průběžně)
Plnění:
Proběhl průzkum o likvidaci odpadů v domácnostech, dále besedy Životní prostředí - cesta odpadu, ve všech třídách jsme vyhodnotili výtvarná díla na téma Strom života, nezapomněli jsme na vycházky.
Životní prostředí
- LES - stromy a keře, houby, lišejníky, mechy a kapradiny, traviny, kvetoucí rostliny, hmyz, členovci, ptáci, savci
- MOKŘADY - stromy a keře, řasy, mechy a kapradiny, kvetoucí rostliny, bezobratlí, hmyz, ryby, obojživelníci a plazi, ptáci, savci
- LOUKA - stromy a keře, houby, traviny, kvetoucí rostliny, hmyz, ptáci
- LIDSKÁ SÍDLA - stromy a keře, traviny, kvetoucí rostliny, pavouci, hmyz, ptáci, savci
- POHOŘÍ - stromy a keře, kvetoucí rostliny, hmyz, obojživelníci a plazi, ptáci, savci
- MOŘSKÉ POBŘEŽÍ - řasy, traviny, kvetoucí rostliny, láčkovci a červi, měkkýši, korýši, ostnokožci, ryby, ptáci, savci
Beseda pro všechna oddělení ŠD dne 23. 11. 2006
- Téma: životní prostředí
- Video: Obaly + odpady (jejich zpracování a výroba)
Beseda pro všechna oddělení ŠD dne 24. 11. 2006
- Téma: mokřady - moře, rybníky, řeky, potoky, rybářství
- Video: rybníky a řeky a život v nich
Obsah:
- voda, koryta, eroze, naplaveniny
- život ve vodě a u vody
- časopis Rybářství
- video
PROSINEC
Úkoly:
- beseda s paní ředitelkou D. Fialovou - školní prostředí
- beseda se zvěrolékařem
- zimní výzdoba
- výtvarná díla dle témat
- výstavy
Plnění:
- dne 8. 12. 2006 beseda s paní ředitelkou na téma Školní prostředí
- dne 12. 12. 2006 beseda s MVDr. J. Králem (naši domácí mazlíčci)
- návštěva psího útulku
LEDEN
Úkoly:
- beseda s pracovníky odboru životního prostředí
- výtvarná díla dle témat - výstavy
- soutěž o nejhezčí krmítko + dary zvířátkům
- beseda se zaměstnancem MÚ - odbor životního prostředí
Plnění:
12. 1. 2007 byla vyhlášena soutěž o nejhezčí krmítko. Soutěže se zúčastnila třetina žáků ze školní družiny. Všechna krmítka byla velice nápaditá a bylo těžké vybrat opravdu to nejhezčí. Je možno si je prohlédnout ve vestibulu naší školy, jsou nainstalována na větvích stromu. Odměněni budou všichni, vyhodnoceno bude 7 nejlepších výrobků a vyhlášeno 1. místo.
17. 1. 2007 proběhla beseda s vedoucím oddělení ochrany přírody a krajiny MÚ (důležitost zeleně ve městě, vandalismus, likvidace a výsadba stromů, chráněné stromy ve městě, prohlídka fotodokumentace).
Průběžně jsme krmili ptáčky z okna.
ÚNOR
Úkoly:
- beseda se členy Rybářského svazu v Kolíně
- výtvarná díla dle témat - výstavy
- beseda se zaměstnanci technických služeb
- beseda se členem Mysliveckého svazu v Kolíně
- vycházka po Kolíně - sledování úklidu u kontejnerů
Plnění:
- 7. 2. 2007 byla uskutečněna beseda s vedoucím oddělení reklam a plakátování TSMK
- 22. 2. 2007 byla uskutečněna beseda se členem rybářské stráže Rybářského svazu v Kolíně
- 28. 2. 2007 byla uskutečněna beseda s jednatelem Mysliveckého svazu v Kolíně
- dramatizace pohádky O Smolíčkovi
- vycházka do lesa
BŘEZEN
Úkoly:
- beseda s pracovníky povodí Labe
- jarní a velikonoční výzdoba
Plnění:
- před jarními a velikonočními svátky jsme vyzdobili třídy a chodby školy
- vyhodnotili jsme výtvarné práce na téma Strom života - jaro
DUBEN
Úkoly:
- beseda se členy hasičského sboru
- beseda s pracovníky Povodí Labe
- Slet čarodějnic - oheň a opékání salámu
- cesta odpadů - formou besed a rozhovorů v jednotlivých odděleních
Plnění:
- 12. 4. 2007 - beseda o druzích obalů, odpadech a cestě jejich likvidace
- 19. 4. 2007 - beseda s pracovníkem Povodí Labe
- 25. 4. 2007 - beseda s ukázkami práce čety HZS
- 27. 4. 2007 - Slet čarodějnic - oheň a opékání salámu
KVĚTEN
Úkoly:
- beseda se členy MP
- průzkum o likvidaci odpadů v domácnostech - porovnání s 1. průzkumem
- zhodnocení celého projektu
Plnění:
- 5. 2007 jsme vyhodnotili 2. anonymní průzkum o třídění a likvidaci odpadů v domácnostech a porovnali oba průzkumy, výsledky a grafy jsme umístili na okně budovy školy
- 3. 5. 2007 beseda s mluvčí Městské policie (udržování čistoty životního prostředí v našem městě, černé skládky, ničení majetku)
- 4. 5. 2007 jsme hodnotili celoroční projekt
ZÁVĚR
Přínos projektu pro rozvoj osobnosti zúčastněných dětí:
- obohacení tradiční výuky - zavedení průniku ekologických a environmentálních informací do výuky
- poukázání na vliv mezilidských vztahů a odpovědnosti jednotlivce za zachování hodnot a vazeb v přírodě
- vidět v ochraně přírody nutnou potřebu usměrňovat tlaky na přírodu a její zdroje
- poučení pro žáky - příroda je pro člověka zdrojem všeho, co potřebuje
- vést žáky ke kladnému vztahu k přírodě a k její ochraně
- rozvoj ekologického myšlení a poznávání přírody
- zvyšování environmentálního uvědomění
- motivace ke zlepšení postoje k životnímu prostředí
- výchova k šetrnému zacházení s životním prostředím
- zvyšování znalostí žáků o životním prostředí a přenesení tohoto přístupu i do jejich osobního života
- získávání pozitivního vztahu k životnímu prostředí
Překážky při realizaci
- Vzhledem k tomu, že jsou zájmové kroužky v době, kdy je v provozu školní družina, nebylo možné stanovit besedy, činnosti a vycházky v čase, kdy by byli všichni žáci ve školní družině; příchody a odchody žáků v době konání besedy velice narušovalo atmosféru; činnosti a vycházky byly zkrácené a nebylo možné plně vše obsáhnout.
- Rodiče si mohou vyzvednout svoje děti kdykoli ze školní družiny - to často narušovalo besedy a činnosti, nebylo možné pracovat uceleně.
- Chyběla týmová spolupráce vychovatelek.
- Z důvodu rekonstrukce vozovky v ulici přilehlé ke škole nemohly být uskutečněny výstavy dětských prací pro veřejnost na oplocení školního pozemku.
Finanční náklady
- odměny dětem nepřevýšily 200 Kč
- osobní finanční náklady po dobu realizace projektu na občerstvení a náplní do domácí tiskárny činily 2 130 Kč.
Činnosti spojené s realizací projektu - úprava informativní nástěnky, vyhledávání na internetu, výstavy, přípravy, úprava fotografií, aktualizace webových stránek, zajištění pohoštění a zajištění besed, vyhodnocení a porovnání průzkumů+zpracování grafů, zasílání děkovných e-mailů, vyhodnocení projektu.
Časová náročnost:
Vypracování a zhodnocení projektu: 12 hodin
Říjen: 17 hodin
Listopad: 15 hodin
Prosinec: 13 hodin
Leden: 13 hodin
Únor: 18 hodin
Březen: 13 hodin
Duben: 19 hodin
Květen: 34 hodin
Celkem: 154 hodin
Podrobnější informace včetně fotografií:
www.skolnidruzina.wz.cz/projekt.html