Odborné články Gymnaziální vzdělávání Kolik měří slepičí krok?
Odborný článek

Kolik měří slepičí krok?

18. 1. 2008
Gymnaziální vzdělávání
Autor
RNDr. Jaroslav Kusala

Anotace

Námět na spolupráci mezi informatikou, fyzikou a zeměpisem (geografií) při výuce astronomie. S využitím internetu vyhledávají žáci informace o době trvání dne v období kolem zimního slunovratu.

Astronomie je jednou z nejstarších přírodních věd, znalosti starověkých učenců jsou dodnes hodné obdivu. Na základě pozorování pouhým okem a s využitím jen nejprimitivnějších přístrojů dovedli nejen odhadnout průměr Země, ale pokusili se i o určení vzdálenosti Měsíce a Slunce. V současném pojetí přírodovědné výuky je učivo související s astronomií rozptýleno v různých předmětech, kapitolách a časových obdobích. V RVP G pro geografii je astronomické učivo soustředěno v kapitole Země jako vesmírné těleso, zatímco ve fyzice jsou astronomická témata zmiňována pouze nepřímo, a to prostřednictvím pojmů gravitační a tíhová síla a gravitační pole v učivu o dynamice pohybu v tematickém celku Pohyb těles a jejich vzájemné působení. Tato volnost ve stanovení rozsahu a obsahu na jedné straně uvolňuje ruce tvořivým učitelům, na druhé straně klade vysoké nároky na odpovědnou tvorbu ŠVP. Nebylo by povzbudivé, kdyby absolvent gymnázia s astronomií spojoval především horlivé pročítání horoskopů.

V období kolem zimního slunovratu, tedy 21. prosince, má na severní polokouli den nejmenší dobu trvání a noc největší. Poté se začne doba trvání (někdy říkáme také délka) dne opět zvětšovat (říkáme, že se den prodlužuje). Slunce začne vycházet čím dál dříve a zapadat čím dál později. Dodnes říkáme, že „na Nový rok o slepičí krok", „na Tři krále o krok dále" a „Na Hromnice o hodinu více". Tato přísloví jsme fyzikálně - zeměpisným způsobem využili v hodině informatiky v kvartě. Žáci dostali za úkol odpovědět na tři otázky:

  • Jak dlouhý je slepičí krok?
  • Jak dlouhý je krok?
  • Platí přísloví o Hromnicích?

V prvním okamžiku žáci nevěděli, jestli jsou otázky skutečně míněny vážně a jestli mají něco společného s výukou informatiky. Po kratší debatě však uznali, že otázky smysl skutečně mají a pustili jsme se do práce.

Fyzikálně geografický úvod

Nejprve jsme formou diskuse shrnuli dosavadní znalosti žáků z oblasti astronomie. Hovořili jsme o sluneční soustavě: Slunce, planety a jejich měsíce, ostatní tělesa. Využili jsme přitom informace z různých astronomicky zaměřených webových stránek (např. www.astro.cz). Pak jsme obrátili pozornost k Zemi a jejímu pohybu kolem Slunce. Hovořili jsme o elipse a jiných křivkách a především o eliptické trajektorii Země. Při té příležitosti jsme si dataprojektorem promítnuli výbornou animaci 2. Keplerova zákona ze stránky www.walter-fendt.de/ph11e/keplerlaw2.htm.

Obr
1. Obr

Následoval pokus s roztočeným kolečkem od kočárku a připomenutí vlastností a využití setrvačníku. Z toho vyplynulo vysvětlení zdánlivého pohybu hvězd kolem Polárky, orientace podle hvězd a hlavně příčina střídání ročních období. Ujasnili jsme si pojmy rovnodennost a slunovrat, pro většinu žáků byl novinkou astronomický smysl sousloví „Slunce je v souhvězdí Střelce" nebo „narodil jsem se ve znamení Raka". Tématem byl také vznik slunečního a měsíčního zatmění, v tom neměl nikdo ze žáků problém.

Na závěr této části jsme probrali jednotky vzdálenosti od metru přes světelný rok až k parseku. Jednalo se tedy o víceméně systematické shrnutí dosavadních znalostí astronomie, které žáci dosud získali v hodinách fyziky, zeměpisu i vlastní četbou či „surfováním" na internetu. Ukázalo se, že někteří žáci mají zájem o astronomii a znalosti skutečně nečekaně velké.

Postup řešení

V další části debaty jsme se zaměřili na rozbor úloh. Žáci došli k tomu, že řešení bude sestávat z následujících kroků:

  • nejprve je třeba ujasnit si, jaké datum připadá na Nový rok (1. ledna), na Tři krále (6. ledna) a na Hromnice (2. února)
  • musíme zjistit délku nejkratšího dne v roce - hledat budeme ve dnech kolem 21. prosince
  • určíme délku dne 1. ledna, 6. ledna a 2. února, porovnáním s délkou nejkratšího dne zjistíme dobu, vyjádřenou slovy „slepičí krok", „krok" a „o hodinu více"
  • nalezené časové údaje z cvičných důvodů uvedeme v různých časových jednotkách (hodiny, minuty, sekundy)

Po tomto rozboru se žáci pustili do hledání odpovědí. V první řadě museli najít důvěryhodný zdroj informací o východu a západu Slunce v různých dnech a na různých zeměpisných šířkách. Využili jsme samozřejmě internet, stačilo do Googlu zadat např. dvojici slov „sunrise sunset", nebo „sun calculator". Ze široké nabídky jsem žákům doporučil stránku www.timeanddate.com/worldclock/sunrise.html.

Zadání vstupních dat v ní není složité a její struktura je vhodná i pro řešení jiných úloh, které jsem měl v plánu zadat později nejen v informatice, ale i ve fyzice. Na závadu není ani skutečnost, že se jedná o stránku v angličtině, spíše naopak. Žáci angličtinu studují a dovedou se v anglicky psaných stránkách bystře orientovat (hry, hudební skupiny aj.), stačí jen základní instruktáž. Po otevření stránky hledáme ve dvou krocích:

  1. Zvolíme stanoviště (Select location): zroletové nabídky vybereme Czech Republic - Prague a stiskneme See sunrise/sunset
  2. Zadáme požadované datum a stiskneme Show. Zobrazí se časové údaje (východ, západ, délka dne) pro několik po sobě jdoucích dní, počínaje zadaným datem.
Závěr

S využitím kalkulátoru na výše uvedené stránce jsme zjistili, že:

  1. Nejkratší den roku 2007 nastane 22. prosince, kdy Slunce vyjde v7 hodin 59 minut a zapadlo v16 hodin 3 minuty. Délka dne činí 8 hodin 3 minuty 32 sekundy.
  2. Na Nový rok 2008 Slunce vyjde v8 hodin 1 minutu a zapadne v16 hodin 10 minut. Délka dne činí 8 hodin 8 minut 47 sekund.
  3. Na Tři krále 2008 Slunce vyjde v8 hodin 1 minutu a zapadne v16 hodin 16 minut. Délka dne činí 8 hodin 15 minut 2 sekundy.
  4. Na Hromnice 2008 Slunce vyjde v7 hodin 36 minut a zapadne v16 hodin 57 minut. Délka dne činí 9 hodin 21 minut 3 sekundy.

Z uvedených údajů vyplývají astronomicky přesné údaje o poněkud vágním vymezení časových údajů v lidových příslovích. S mírnou ironií a shovívavostí můžeme shrnout získané výsledky takto:

  • Slepičí krok představuje dobu 5 minut 15 sekund.
  • Krok představuje dobu 11 minut 30 sekund.
  • Na Hromnice se den prodlouží o 1 hodinu 17 minut 31 sekund. Naši předkové v tomto případě rychlost prodlužování dne poněkud podcenili. Libozvučnému rýmování asi dali přednost před přesností.

Literatura a použité zdroje

[1] – Česká astronomická společnost. [cit. 2009-09-05]. Dostupný z WWW: [www.astro.cz].
[2] – [cit. 2009-09-05]. Dostupný z WWW: [www.walter-fendt.de].
[3] – [cit. 2009-09-05]. Dostupný z WWW: [www.timeanddate.com].

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
RNDr. Jaroslav Kusala

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Gymnázium
  • Kompetence k řešení problémů
  • uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice
  • Gymnázium
  • Kompetence k učení
  • efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, reflektuje proces vlastního učení a myšlení

Průřezová témata:

  • Gymnaziální vzdělávání
  • Environmentální výchova
  • Člověk a životní prostředí

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

počítač s připojením k internetu