Žáci podle ukázek a dokumentů zhodnotí, co znamenala invaze vojsk Varšavské smlouvy, pocítí absurditu reálného socialismu a srovnají doby nedávné s dneškem.
název části programu | čas (min.) | co dělají žáci | čeho tím chceme dosáhnout | organizace výuky a použité metody |
Prezentace | 50 | prezentují listy své kroniky a materiály k ní | probuzení motivace, znovuprobuzení zájmu, objasnění podoby úkolů, sonda do rodinné minulosti žáků | skupinové prezentace |
Motivace | 5 | poslech autentického záznamu z roku 1968 – střelba, hymna, hlášení z CD Hlasy 20. století | navození situace, přiblížení konkrétních informací, základní charakteristika období | skupinová a individuální práce; poslech a diskuse |
1968 | 10 | píší stručné informace k obrazovému pracovnímu listu | posílit úsudek, akcentovat, že k uchopení moci bylo v té době použito násilí, vytáhnout základní informace | skupinová a individuální práce; rozhovor, práce s otázkami |
1968 - 2.část | 20 | sestavují časovou přímku z pocitů | uvědomit si, že angažovanost má omezené trvání, že po akci přichází únava a že jejich pocity jsou legitimní | práce se skupinou |
1968 - 3.část | 10 | sestavují orientovanou mapu z vlajek států, které se zapojily do invaze | předložit stejné informace jiným způsobem | práce se skupinou, tvorba „mapy“ |
1968 - 4.část | 10 | poslouchají píseň Karla Kryla – Tak vás tu máme | s pomocí známého interpreta shrnout téma | poslech |
Byrokrati | 40 | jsou rozděleni do čtveřic-rodin, v rolích rodičů a dětí plní různé úkoly s cílem získat všechna povolení potřebná pro zahraniční cestu | zážitek ztráty toho, co jsem vybudoval | skupinová práce v jiných skupinách, hra |
Socialismus žitý | 30 | čtou a třídí seznam reálných faktů o socialismu všedního dne, vybírají, prezentují to, co je zarazilo | přiblížit pocit nesvobody a obtíže s únikem | skupinová práce, prezentace, diskuse |
Šedá společnost | 30 | hrají hru Evoluce naruby – postupují jen dolů | aktivizace, práce s autentickým materiálem, zážitek absurdity | pohybová hříčka, rozhovor |
Rok 1989 | 15 | ze seznamu hesel vybírají ta, která připomínají rok 1968, a ta, která připomínají rok 1989 | aktivně předat jména dobových osobností | skupinová práce, práce s pracovním listem |
1) Nejprve převádí obrázky z pracovního listu do textu anebo píší, co všechno dovedou z pracovního listu vyčíst.
2) Skupina žáků sestaví přímku tak, jak si myslí, že šly tyto pocity za sebou uvnitř konkrétního člověka v roce 1968. Vše komentujeme a případně se doptáváme. Je důležité říct, že neexistuje jediné správné řešení a že všechny pocity jsou oprávněné. Co žáci obhájí, to platí.
3) Sestavují z vlajek států, které se zapojily do invaze, živou orientovanou mapu. Tj. každý žák, který drží vlajku státu, se postaví ve správné orientaci vůči jinému. Poté zakreslují státy do pracovního listu, který dostali na začátku.
4) Společně si poslechneme píseň Karla Kryla Tak vás tu máme a pokládáme žákům následující otázky:
Proč z krve Kainovy? Kdo byl Kain? Vnuci Stalinovi… co to říká o věku útočníků? Dnes už bez šeříků… co to znamená? Kdy zrají šípky? Jak dlouho tu sovětští vojáci zůstali? Co znamená ruské slovo „zachvatčik“?
Poté se můžeme žáků ptát na pocity a případně objasňujeme otázky, které mohou vyvstat.
Skupina se rozdělí na čtyřčlenné „rodiny“ s podmínkou, že v každé skupině musí být alespoň jedna dívka. Dva představují rodiče, dva děti. Rodiče se na důkaz lásky drží za ruce a protože chtějí vycestovat na dovolenou, obcházejí čtyři stanoviště. Na každém musí dostat určité povolení: 1/ po tvrzení o občanské způsobilosti, 2/ devizový příslib, 3/ výjezdní doložku, 4/ valuty. Rodiny jsou ovšem už předem upozorněny na to, o jaké rodiny jde. Máme tu rodinu vysokého funkcionáře, rodinu aktivního straníka, rodinu běžnou, rodinu vyloučeného z KSČ a rodinu disidenta. Rodiny mají svou „charakteristiku“ napsanou na kartě, se kterou daná stanoviště obcházejí. Na každém stanovišti si losují, zda patřičné potvrzení dostanou, nebo ne. Funkcionář jej dostane vždycky, ať vylosuje cokoli. Rodina straníka má 80% pravděpodobnost, rodina běžná 60%, vyloučený 20% a disident neuspěje nikdy.
Jako formu losovátek můžeme zvolit např.: čísla 1–5, kostku, různě dlouhé sirky či pět barev kuliček. Úspěšné získání „potvrzení“ označíme podpisem na kartě.
Děti z rodiny se zatím učí text pionýrského slibu, protože musí být uvědomělé a dobře vedené. Rodiče, kteří získají svá 4 potvrzení, se sejdou s dětmi, a pokud ty odrecitují bez chyby slib, mohou jet na vytouženou dovolenou.
Je důležité si pak o době a realitě s dětmi popovídat, aby zážitek měl i formativní vyznění. Na jednotlivá stanoviště lze opět využít buď podpory kolegů-pedagogů anebo žáků a s nimi pak reflektovat, jaké to bylo, být na straně aparátu reálného socialismu.
Jde o známou hru Evoluce, jen drobně upravenou. Úpravy spočívají jednak v tom, že role jsou zasazené nikoli do říše zvířat, ale do společnosti, a dále v tom, že po prohře ve stříhání mohou žáci sestoupit pouze dolů, nikdy zpátky nahoru. Pozice jsou čtyři: tajemník KSČ, příslušník SNB, straník, nestraník. Všichni hráči začínají na té nejvyšší pozici, tj. tajemník KSČ. Každý si stříhá jen s příslušníkem „své“ vrstvy, tedy tajemník s tajemníkem a straník se straníkem atd. Aby se v davu poznali, má každá vrstva své gesto. Kdo prohraje, sestupuje vždy o vrstvu níže. Jediný, kdo zůstává, jsou nestraníci, kteří níž nejdou. Cílem je vytvořit model šedé totalitní společnosti v přibližném sumárním zastoupení. Ve třicetičlenné třídě by měl na závěr zůstat jeden tajemník KSČ, dva příslušníci SNB, asi čtyři straníci a zbytek nestraníků. Jako motivaci lze využít povídání o šedé společnosti, o výhodách členství apod. Také je možné s nestraníky zavést diskusi o tom, kdo by šel do disentu. Na závěr se žáků můžeme ptát na pocity, které měli, když byli disidenti apod.
Žáci se rozdělí do skupin dle seznamů položek o všedním životě, zboží, kultuře apod. z dob socialismu (jedna skupina – jeden seznam). Poté čtou a třídí seznam reálných faktů o socialismu všedního dne, vybírají a prezentují to, co je zarazilo. Komentujeme, je-li třeba.
Žáci ze seznamu hesel vybírají ta, která připomínají rok 1968, a ta, která připomínají rok 1989. Poté pustíme projev Václava Havla z Letné.
Celý blok několika setkání s podivným stoletím uzavřeme tím, že od roku 1989 se nejprve v Československu a posléze Česku vyvíjí demokracie. Společně jsme si ukázali „malé“ (lokální) dějiny, které žáci zpracovali do jedné kroniky. Posléze jim můžeme věnovat jako odměnu za jejich práci kroniku světových dějin dvacátého století.
Seznámit žáky s podivným – tedy s minulým – stoletím je důležité už proto, že se tu rozvinuly dvě zlé totality a je potřeba před nimi varovat. Soudím ale, že přiblížit dvacáté století na malých dějinách, na dějinách města, na osudech lidí a na vyprávění rodičů a prarodičů je účinnější, než se biflovat spousty letopočtů a faktů bez souvislostí.
Náš program splnil předložené cíle, několikrát jsme opravdu přivedli žáky k řešení morálního či historického dilematu, někde jsme pracovali s obrazovým či zvukovým materiálem, jindy s tiskem nebo dobovými zápisy.
Snadné bylo získat zájem o rodinné a místní události, obtížné bylo sestavit úkoly pro práci v mezidobí, zejména v menším městečku, jako jsou Pečky.
Všechny skupiny dostaly jako odměnu za své úsilí obsáhlou publikaci Kronika 20. století. Důležitější ale je, že žáci si uvědomili, že je to doba, kterou prožívali jejich rodiče a prarodiče. Možná přišli na to, že každý člověk je článkem v dlouhém řetězu historie.
My instruktoři jsme si museli zodpovědět mnoho otázek a hodně jsme přemýšleli o tom, co by pro žáky mělo být v tomhle tématu nejdůležitější.
Milí kolegové, ať vám naše postřehy usnadní další cestu.
Článek je zpracován na základě metodické příručky Cesta za žákovskými projekty vzniklé v projektu Klíčový rok. Kolektiv autorů, Praha: Prázdninová škola Lipnice, 2013. ISBN 978-80-905502-0-9. |
Projekt je podpořen z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Podivné století.
Ostatní články seriálu: